Ongelovige vrienden

Ds. A.A.F. van de Weg / 5 reacties

Vraag

Ik vind het soms erg moeilijk om met God te leven in deze 'moderne' tijd. Ik zet bijvoorbeeld de televisie aan en kijk ik MTV. Dan schrik ik vaak. Zelf ben ik 22 jaar en dan voel ik me erg ouderwets. Misschien is MTV een verkeerd voorbeeld, maar als ik naar mijn vrienden kijk; die vinden dat soort programma's normaal (ik heb vooral ongelovige vrienden). Ook de dingen die ze doen, zoals uitgaan, vind ik erg vreemd. Ik ben student aan de universiteit, mijn medestudenten houden zich met totaal andere dingen bezig dan ik. Ik ben een keer mee uit geweest naar een discotheek en ik voelde me verschrikkelijk! Ik wil graag met God leven en voor mij botst dat heel erg. Als ik op een verjaardag ben voel ik me ook altijd erg vreemd. Ze hebben het alleen maar over hoeveel 'scharrels' ze hebben gehad. Ik voel me dan vaak heel ongemakkelijk, maar het zijn wel mijn vrienden en ik wil niet iedereen opgeven. Bij mij in de kerk zitten voornamelijk oudere mensen, daar kan ik ook veel beter mee opschieten. Met medestudenten kan ik niet goed opschieten en dan voel ik me soms erg alleen. Ik voel me ook vaak apart of saai. Ik hou me vast aan de Bijbel en dat geeft me wel kracht, maar soms dan denk ik: Zij vinden het ook normaal en doen alles, waarom ik dan niet? Waarom ben ik zo anders? En dat vind ik soms erg lastig. Ik ben bang dat ik dan het verkeerde pad ga kiezen...

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend,

Jouw vraag lezend, komen de volgende gedachten bij me boven. Hopelijk heb je er wat aan.

1. Stel jezelf de vraag: waarom zou jij christen willen zijn? Om er iets mee te worden, om er iets mee te verdienen, om bewondering en respect te oogsten, om gezien en geliefd te worden? Wie de Meester volgt, volgt Hem ook in Zijn lijden. Wees ervan overtuigd dat het volgen van Hem geen roem, bewondering en lof zal oogsten. Integendeel.

2. Overreken de kosten (Luk. 14:28). Wat is het volgen van de Heere Jezus jou waard? Mag het je wat kosten? De Heere Jezus is goudeerlijk: Wie achter Mij wil komen, neme Zijn kruis op en volge Mij. Dat komt je op weerstand en misschien wel minachting te staan van je vrienden. In het uiterste geval kost het je vriendschappen.

3. Wat het zwaarste weegt, moet het zwaarste wegen. Bezie je leven niet op de korte termijn, maar in het licht van de eeuwigheid. Jonathan Edwards vroeg zichzelf af: hoe zou ik deze dag willen leven, als het mijn laatste dag op aarde was?

4. Laat Eén je Leidsman wezen. Leg jouw worstelingen concreet neer voor de troon van Gods genade. Hij kan behoorlijk medelijden hebben met jouw zwakheden. Het is Kerst geweest. De Heere Jezus doorvoelt onze worstelingen en twijfels als geen ander. Wie Hem nederig valt te voet, zal van Hem zijn wegen leren.

Ds. A. A. F. van de Weg

Ds. A.A.F. van de Weg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

vriendschap
5 reacties
janzwart
Beste vriend,
In aansluiting wat ds. van de Weg al heeft aangedragen, zou ik je willen adviseren: probeer ook aansluiting te vinden bij gelovige leeftijdgenoten. Ga bv. op zoek naar een christelijke studentenvereniging, of zoek aansluiting bij een kerkelijke vereniging in je nieuwe woonplaats met mensen van je eigen leeftijd. Hoe mooi het ook is dat je je in je eigen kerk bij de voornamelijk oudere mensen thuis voelt: op een gegeven moment zullen zij wegvallen.

En inderdaad: laat Jezus Christus je Leidsman wezen, bid tot Hem. Zelf heb ik veel gehad aan deze tekst uit de brief van Jacobus, hoofdstuk 1:2-6, die ik nu even uit de vertaling van het Boek citeer:
Beste broeders, is uw leven vol moeilijkheden en verleidingen? Wees dan maar blij; want als de weg ruw is, kan uw geduld groeien. Laat uw geduld dus toenemen en probeer niet de problemen te ontlopen. Als uw geduld volgroeid is, zult u alles aankunnen en een sterk en zuiver karakter hebben. Als u wilt weten wat God van u verwacht, vraag het Hem en Hij zal het u graag vertellen. Want Hij staat altijd klaar om ieder die Hem daarom vraagt, voldoende wijsheid te geven; Hij zal het u niet kwalijk nemen. Maar als u Hem erom vraagt, moet u ook verwachten dat Hij het zal geven.

Heel veel sterkte! groet, Jan
Miss_Engineer
Wat mij opvalt is dat je zegt dat je met oudere mensen uit je kerk beter op kan schieten dan met je 'vrienden'. Je zou met je vrienden juist beter op moeten kunnen schieten dan niet-vrienden.
Verder heb ik ook veel ongelovige vrienden, maar zij vinden niet per se alles normaal wat er op MTV is, praten niet alleen maar over hoeveel ze 'gescoord' hebben bij het andere geslacht. Ik denk dat het uitmaakt in welke studentgezelschappen je je begeeft. Vaak zijn de grote bralstudenten lid van een vereniging waar ze zulke dingen 'leren', terwijl er ook genoeg studenten zijn die daar een afkeer van hebben, net als wij christenen het niet bijbels vinden om zo over vrouwen (of mannen) te praten. Ik zou in jouw geval dus ook niet bang zijn om andere vrienden te maken, trek de stoute schoenen aan en word inderdaad lid van een chr. studentenvereniging (bij voorkeur een wat minder geisoleerde vereniging) en je staat er versteld van hoe fijne mensen je daar tegen kan komen :)
Gerteke
Ik denk dat jij moet leren om trots te zijn op je roots ;-). Heb je zelf al ontdekt hoe tof leven met God is? Daar zou ik even mee beginnen, dan kun je dat vanzelf uitleggen aan je vrienden.

Op zo'n verjaardag hoef je echt niet de moralist uit te hangen, maar je kunt wel Jezus zijn door door te vragen als je pijn, verdriet of ongeluk merkt. Wees nederig en liefdevol in houding. Dat betekent niet dat je een mietje bent, juist niet.

Ik kan bv. best MTV kijken, heb ik ook gedaan, maar ik vind er niets meer aan. Waarom niet? Ik denk dat God een veel spannender leven voor mij in petto heeft. Wachten op en trouw zijn aan één man bijvoorbeeld.

God is niet saai. Het christendom is niet saai en geloven ook niet. Daar mag je voor staan, op je eigen originele manier, midden in de wereld. Succes met deze leerschool!
louis2
Ik herken jouw probleem. Ik heb het zelf ook, al ben ik wel Katholiek.
Je moet echter wel zo zien, geloven is nadenken en genieten van de simpele dingen in het leven. het is geen levensstijl van zuipen, feesten en seks. Veel mensen denken dat zo door die dingen gelukkig worden, maar niets is minder waar.
Saai is een relatief begrip, dat ik naar musea ga, als ik in Engeland ben, vinden andere jongeren van mijn leeftijd ook saai, maar ik kan genieten van kunst en wil graag meer weten over kunst, dus doe ik dat gewoon. het kan me dan ook gewoon niks schelen wat anderen ervan denken.
Echt genieten, is net als geloven, geen consumptieproduct, maar iets wat je moet ervaren. dan vinden ze je misschien saai, maar je doet dan wel wat je zelf wil en wat je zelf denkt, dat is veel beter dan achter de massa aanhollen.
drj
Als je vooral onchristelijke vrienden hebt, kun je voor hen een zegen zijn. Dat Kan. Maar aan de andere kant kan het ook zo zijn dat je door hen langzaam maar zeker van de goede weg afkomt. Niet alle ongelovige studenten houden er zoveel scharrels op na. Denk dus nog een keer
na of dit echte ECHTE vrienden zijn.

Als je alleen dit soort vrienden hebt, lijkt het me inderdaad geen slecht idee eens een christelijke studentenvereniging op te zoeken. Natuurlijk duurt het even, maar op den duur bouw je je vriendenkring op een gezonde manier verder uit.
Dan heb je vrienden die begrijpen hoe moeilijk het kan zijn midden in de 'wereld' te staan en daar toch niet helemaal bij te passen.

Dat betekent niet dat je geen enkele ongelovige vriend kunt hebben en je totaal af moet scheiden. Maar je moet er wel op passen dat je vriendenkring in balans is. Dat jouw korenaar niet door teveel onkruid overwoekerd wordt.

Spreuken 13:20
Die met de wijzen omgaat, zal wijs worden; maar die der zotten metgezel is, zal verbroken worden.

Een fijne studententijd en veel wijsheid wenst

DrJ