Urineverlies

dr. NN / Geen reacties

Vraag

Laatst heb ik zonder dat ik het merkte mijn urine laten lopen. Wat kan daar de oorzaak van zijn? Ik voel me erg ongemakkelijk daarbij en vraag me af of ik incontinent aan het worden ben. Ik heb wel vaker urineverlies, maar niet zoveel. Ik was doorweekt. Kunt u me alstublieft helpen?

Antwoord

Beste vragensteller/vragenstelster,

Urineverlies komt bij veel mensen voor. Bij veel meer mensen dan u denkt. De meeste mensen praten er niet over omdat ze niet willen dat anderen het weten.

Er zijn verschillende vormen en oorzaken van urineverlies. Veel mensen verliezen door een zenuwreflex een paar druppels als ze gekieteld worden, of erg moeten lachen. Dat is normaal.

Sommige mensen verliezen een klein beetje urine (maar meer kan ook) als ze zwaar tillen, hoesten, niezen; dus door een verhoging van de druk in de buikholte en dus op de blaas. Vaan ik combinatie met een wat minder sterke sluitspier van de blaas. Dit heet stressincontinentie.

Het verlies van grotere hoeveelheden urine kan ook veroorzaakt worden door een 'overactieve blaas' (urge-incontinentie). De blaas reageert dan bij aandrang, met een te sterke samentrekking voordat dit gewenst is. Hierdoor 'halen' mensen de wc niet, of verliezen een groot gedeelte van hun blaasinhoud terwijl ze dat niet willen.

De verschillende soorten van urineverlies hebben verschillende oorzaken.

Stressincontinentie:

Vaak wordt bij het ouder worden, de bekkenbodem (dat zijn de spieren die ons bekken onderin 'afsluiten') wat minder sterk. Dit kan o.a. ook verergerd worden door zwangerschappen, bevallingen, chronisch hoesten, of verstopping, gebrek aan oefening. Dit betekent overigens niet dat urineverlies door een minder sterke bekkenbodem alleen bij ouderen voorkomt, maar in de loop der jaren komen vaak steeds meer risicofactoren samen.

Naarmate de bekkenbodem minder sterk wordt, kan hij als het ware wat gaan doorhangen, en zullen de buikorganen, waaronder de blaas wat naar beneden kunnen zakken. Dit proces wordt natuurlijk versterkt, als u overgewicht heeft, waardoor de buikinhoud sterker op de al zwakke bekkenbodem drukt.

Als de druk in de buikholte dan plotseling toeneemt door hoesten, persen, enz. gebeuren er twee dingen: 1. De druk op de blaas neemt toe, zodat de urine naar buiten drukt. 2. De al verzwakte spieren die de blaas moeten afsluiten hebben niet meer genoeg kracht. 3. Door het naar beneden zakken van de organen wordt deze kracht ook niet meer optimaal op de urineleider overdragen.

Urge-incontinentie:

De oorzaken liggen vereenvoudigd gesproken in de regeling van de samentrekking door hersenen en zenuwen.

Er zijn nog enkele andere oorzaken van urineverlies (bijv. blaasontsteking, prostaatklachten, fistels) maar de bovengenoemde vormen zijn de vaakst voorkomende.

Wat kan er tegen urineverlies gedaan worden?

Bij stressincontinentie is het goed de bekkenbodem te versterken door oefeningen en gelijktijdig een verhoogd druk in de buikholte te verminderen door gewichtsverlies, voorkómen van verstopping, behandeling van chronische hoest, enz. Ook kunt u leren bij zwaar tillen of andere belastende momenten de bekkenbodem meer aan te spannen. Als dit niet helpt, bestaan er ook verschillende operatieve technieken die kunnen helpen dit probleem op te lossen. Bij urge-incontinentie kan bio-feedback helpen, maar het is belangrijk ook specifiek naar de oorzaken te kijken.

Kortom, de oplossing voor uw probleem van urineverlies hangt af van de oorzaak. Om deze reden is het meestal het beste eens met uw huisarts te praten. Hij/zij kan samen met u de meest waarschijnlijke oorzaak achterhalen en met u bespreken welke mogelijkheden er zijn om het urineverlies tegen te gaan.

Voor u naar de huisarts gaat kunt u zelf al eens opschrijven wat u aan het doen was als u last had van urineverlies. Op die manier kan de huisarts u beter helpen te beoordelen wat de oorzaak van uw klachten. Aarzel niet deze klachten met de huisarts te bespreken. Meestal zijn er goede oplossingen mogelijk, zodat u zich niet meer ongemakkelijk hoeft te voelen uit angst op ongunstige momenten urine te verliezen.

Met vriendelijke groet,
Dr. NN

Tags in dit artikel:

plas(sen)