Shira Chadasha Boys Choir

Ds. M.F. van Binnendijk / 6 reacties

Vraag

Ik wil geen popmuziek luisteren. Ik luister wel naar het joodse "Shira Chadasha Boys Choir" Ze zingen heel gevoelig en je weet zeker dat ze niet de duivel aanbidden, want het zijn orthodoxe joden. Maar er zit wel een beat onder. Is dat gewoon cultuurverschil? En dus geoorloofd of is het ook gewoon pop dus niet geoorloofd?

Antwoord

Met uitspraken als "het is geen pop dus geoorloofd, of het is wel pop dus niet geoorloofd" kan ik niet zoveel. Het komt op mij bepaald ongenuanceerd over en roept doorgaans gevoelens bij mij op alsof een bepaalde mening uit een bepaalde gezindte wordt nagepraat.

Dat er een "beat" (voor minder ingeleide lezers: een drum, een slagwerk, een trommel, zoals bijvoorbeeld drie maal verwoord in Psalm 150) in enkele nummers door Shira Chadasha Boys Choir gebruikt wordt wil nog niet zeggen, dat een lied of koor "van de duivel" is. Wie de bijgaande teksten leest en hoort -directe teksten uit de profeten- en ook een beetje besef heeft van de leefwereld het Midden-Oosten in het algemeen en van Israël in het bijzonder, in deze tijd (aanslagen) en voorgaande tijden (pogroms, vervolgingen, aanslagen, holocaust, intifada) krijgt ook een bepaalde feeling met het lijden van het volk Israël dat in deze liederen naar voren komt. Persoonlijke houd ik niet van een rauwe of overheersende beat, maar daar is bij dit koor naar wat ik zojuist gezien heb niet direct sprake. In één van de nummers, waar de vraagsteller kennelijk op doelt, is deze beat wel duidelijk aanwezig, maar m.i. niet storend, ik meen zelfs functioneel.

Ik zie overigens grote overeenkomst met een vergelijkbaar jongenskoor, zoals Libera, dat recentelijk nog een optreden had in de eredienst van de Chrystal Cathedral gemeente waar ds. Robert Schuller voorgaat. Bij Libera, een van oorsprong Brits jongenskoor, wordt hoofdzakelijk gebruik gemaakt van synthesizers en doorgaans veel indringender beats dan bij dit Joodse koor. Dus ja, wat is christelijk? Wat is geoorloofd?

Wat mij, terzijde, overigens opviel bij het bekijken van de filmpjes van Shira Chadasha (ik hoor voor het eerst van dit koor) was de wel heel nadrukkelijke aanwezigheid van de Amerikaanse tongval bij met name de letter "R. Waar Amerikanen doorgaans hun tong gebruiken voor de R (en deze niet laten rollen zoals bij ons, maar los in de mondholte laten hangen), gebruikt het Ivriet (de taal waarin dit koor zingt) altijd de keelklank (de zogenaamde gutturaal, zoals bij het schrapen van je keel), waar de "r" trilt. Amerikaanse import misschien?! Een beetje storend voor de atmosfeer.

Ds. M. F. van Binnendijk, Rotterdam

Lees meer artikelen over:

cultuurpopmuziek
6 reacties
Autumn
Als de tekst goed is, moet je je mijns insziens niet laten afleiden door de instrumentale begeleiding. Orgel of drums, piano of saxofoon: volgens mij is het allemaal goed als het tot ere van God wordt gebruikt. Volgens mij ging het er bij koning David ook erg feestelijk aan toe met al die verschillende instrumenten.
zeeland
Mijn vader kocht een tv. Mijn opa zei: ow je bent dus bekeert?! Mijn vader vroeg: hoezoe?
Nou zei mijn opa, je hebt nu tijd over om tv te kijken dus zal je de Heere wel gevonden hebben....

Misschien een apart voorbeeld, maar zoek eerst het koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid!!

Als je dat hebt, beproef deze en andere muziek of het uit God is. Zo niet is het ijdelheid en kwelling des Geestes of te wel niet nuttig en dienend tot je zaligheid.
Er is muziek van de duivel wat herkenbaar is, maar er is ook zoveel muziek wat niet herkenbaar is en niet direct van de duivel is, maar het houdt je wel bij God vandaan.
Wat je hieraan kunt doen? Gewoon bij twijfel niet afslaan.
Dus zeker weten dat muziek je dichter bij God brengt ipv verder bij hem vandaan.
De duivel heeft de minste kans als je dichtbij God leeft, want daar waar je de zoetigheid van Christus proeft, proef je het zure van de duivel ook sneller.
Race406
@Zeeland: Dus je mag geen enkele ontspanning hebben als je (of je gemeente) vindt dat je nog onbekeerd bent......?

Wat betreft de vraag: Er staat nergens in de Bijbel: Gij zult den Heere uwen God alleenlijk dienen met zang begeleid door eenen orgel....
Psalm 150 is daar dus duidelijk over....!
En wat betreft de reactie van ds: Helemaal eens! "Er zit een beat onder dus is het misschien toch fout?" Laat je toch niet meeslepen door allerlei gepraat wat nergens op slaat...
De teksten daar gaat het om, NIET de muziek op zich. Dat heeft te maken met smaak, en met niets anders.
waldboy
Als we zondags onze psalmen zingen, mooi op hele noten, maar we doen dat met een boos hart...

Als we muziek met een beat beluisteren met een hart voor vreugde en blijdaschap...

Als we enz. enz.

Wat is dan van de duivel?
Het kwaad ligt niet buiten ons, maar zit door de erfzonde diep in ons. Als we ons van het ene afkeren, keren we ons naar het andere toe.
Laten we ons zelf niets wijsmaken. Alleen door geloof in Jezus kunnen we voor God volmaakt zijn. Niet door ons doen en/of laten. We kunnen slecht ons best doen en erkennen dat zelfs dat ons geen stap dichter bij God brengt. We zijn en blijven zondaars. Verloste en gerechtvaardigde zondaars wel te verstaan!
meiske
Ik denk dat de vragenstelster deze : http://www.israel-music.com/shira_chadasha_boys_choir/ pagina gezien heeft. Want daar is zit duidelijk vaker beat onder.
Cloudsadmirer
@zeeland,
"Er is muziek van de duivel wat herkenbaar is, maar er is ook zoveel muziek wat niet herkenbaar is en niet direct van de duivel is, maar het houdt je wel bij God vandaan."

Er zijn zat kerken/kringen waar alleen psalmen op hele noten gezongen worden EN waar je toch bij God vandaan gehouden word.