Trillende handen

Henk Jan Westeneng / Geen reacties

Vraag

Een vraag over familiaire tremor. Vier van onze vijf kinderen hebben (net als ik) last van trillende handen. Zeker in de peuter/kleuter leeftijd valt het anderen ook op (fijne motoriek). Met een zoon zijn we bij de neuroloog geweest, die dit familiaire tremor noemde. Ik las op internet dat dit voor 50 procent overdraagbaar is. Mijn ouders hebben het beiden niet, misschien had mijn opa het (weet dat niet zeker omdat hij ook veel medicijnen slikte met misschien wel bijwerkingen). Mijn vraag is of dit dan toch familiaire tremor is of iets anders? Een moeder.

Antwoord

Over het algemeen wordt er van een familiaire tremor gesproken als er sprake is van een essentiële tremor die in de familie voor komt (in dit antwoord ga ik hier dan ook van uit). Een essentiele tremor is de meest voorkomende oorzaak van trillen (=tremor). U stelt een vraag over erfelijkheid, die ik uiteraard vanaf een afstand (als relatieve buitenstaander) niet volledig kan beantwoorden. Wel kan ik het één en ander over familiaire tremor vertellen.

Als er sprake is van familiaire tremor is dit een aandoening die (in veel gevallen) van ouders op kinderen overerft in 50 procent van de gevallen. Dit kan echter niet keihard doorgetrokken worden. We weten dat de natuur zich in dit geval niet volledig aan de 'regels' houdt. Ik bedoel hiermee te zeggen dat de ziekte soms niet in elke generatie tot uiting komt (wat je in het algemeen wel verwacht bij deze vorm van overerving). Samengevat blijkt dus uit onderzoek dat niet alles bepaald wordt door erfelijkheid/genen maar dat de omgeving ook een rol speelt.

Welke factoren uit de omgeving een rol spelen is nog onduidelijk. Hierbij is het op zijn minst wel opmerkelijk te noemen dat vier van de vijf kinderen deze aandoening hebben. Dit doet inderdaad vermoeden dat er een familiaire tremor is, omdat het redelijk onwaarschijnlijk is dat er precies in uw gezin vier keer iemand geboren wordt met een (niet-erfelijke vorm van) essentiele tremor. Als u hier verder vragen over heeft kan het verstandig zijn om nogmaals contact op te nemen met uw behandelend neuroloog. Hij kan u mogelijk meer informatie geven over waarom hij denkt dat er sprake is van een essentiele tremor. U zou dan eventueel ook kunnen vragen of het mogelijk is om verwezen te worden naar een klinisch geneticus. Dit zijn dokters die veel verstand hebben van erfelijkheid en de meeste ervaring hebben met advisering rond erfelijkheidsvraagstukken.

Kortom, van deze afstand kan ik niet met zekerheid antwoord geven op uw vraag, maar ik kan me goed voorstellen dat deze diagnose voor veel vragen en onzekerheid zorgt. In het ziekenhuis zijn dokters die u hier betrouwbare informatie over kunnen geven en wel met zekerheid antwoord kunnen geven op uw vragen.

H. J. Westeneng

Lees meer artikelen over:

handen