Waarschuwen voor occulte

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraagje over praten met ongelovigen. Mensen in mijn omgeving, waar ik niet echt goed bevriend mee ben, hebben het regelmatig over occulte zaken. Het gaat dan bijvoorbeeld over het medium Char. En als ik ze daar over hoor praten, zijn de meeste heel erg geboeid. En ik vind dit een beetje beangstigend.

Hier in Nederland zijn er ook zulke mensen die praten over energievelden om een mens heen en het hiernamaals en dingen die deze vrouw/medium niet zou kunnen weten, maar toch weet. Ze vertelt dingen uit je leven die er zijn gebeurd, enz. Deze persoon waar ik heb over heb is via haar moeder eigenlijk in contact met deze dingen gekomen. Nu wil zij het misschien ook gaan doen, om gewoon wat te weten te komen. Haar moeder had dingen gehoord die erg 'boeiend' waren. Alleen was er nog één ding niet duidelijk, en dat was iets, waar ze nu naar op zoek is... onduidelijk dus.

Ik vind het allemaal erg duivels klinken. Bovennatuurlijke machten, enz.Maar ze praten alleen over goede geesten. Het is erg interessant en er is niks aan de hand zeggen ze. En toen ik op een beetje aparte manier probeerde te waarschuwen zei één van hen dat ik niet zo raar moest doen en dat het zeker weer niet van mijn geloof mocht. Maar hoe moet ik nu over zulke dingen praten? Hoe kan ik ze op een evangelische, maar ook duidelijke manier duidelijk maken dat zulke dingen niet kunnen maar ook niet mogen van God?

Antwoord

Beste vragensteller,

Jouw vraag heeft geen panklare oplossing. Wie "bewijst" dat de christelijke godsdienst de ware is en andere godsdiensten of opvattingen niet waar? Dat geeft levert al snel het verwijt op van arrogantie. Met de vraag: hoe weet je dat zo zeker? Mogelijk heb je dan zelf ook je aarzelingen. De beste houding lijkt die te zijn van afhankelijkheid van de Heere en de uitstraling dat in Zijn dienst houvast ligt en dat we uit het geloof kracht en troost putten. En dat schept in het luisteren naar Gods stem verplichtingen. Niet omdat we zoveel niet mogen, maar omdat overtuigd zijn (geraakt) dat er buiten de Heere geen echte, blijvende vreugde en hulp te vinden is.

Daarom laten we ons waarschuwen voor het leggen van contacten met anti-christelijke machten en stemmen. Niet of ze goed lijken maar of ze bijbels goed kunnen zijn is daarbij het uitgangspunt. Een sporter heeft leefregels, lid zijn van een club geeft verplichtingen. Mag een christen dan ook voor zijn welzijn Gods geboden in ere houden?

Uit die gezindheid kunnen we zeggen dat we tegenover bepaalde dingen huiverig staan of die op grond van Gods Woord afwijzen. Overtuigen kun je niet, getuigen wel. Denk aan de verzoeking van Jezus in de woestijn. God tegenover de duivel. Lees Efeze 6:12 waar allerlei machten en krachten worden aangeduid. Dat kan tot goede gesprekken leiden. Het kan ook een botsing geven omdat twee werelden tegenover elkaar staan. Ook dat is een bijbelse werkelijkheid waarin we mogen vragen staande te kunnen blijven in liefde en zelfverloochening.

Ds. B. J. van Vreeswijk