Kan ik iemand anders ontmoeten?

Ds. P.C. van Keulen / Geen reacties

Vraag

Sinds twee jaar ben ik overtuigd christen. Voordien was ik wel gelovig maar op een heel ander niveau. Ik was getrouwd, in de kerk (voor mij was dat voor het leven). Mijn partner pleegde overspel en verliet mij. Een paar jaar later vond ik een andere man die al een vrouw had. Ik kwam erbij en kreeg een kind van hem. Hier was sprake van telkens terugkerend huiselijk geweld en op aanraden ben ik gevlucht met mijn kind. In mijn kerk is men van mening dat het goed is dat deze man nu uit mijn leven is. Maar kan ik iemand anders ontmoeten? Die behoefte is er momenteel absoluut niet, maar er is een gevoel dat er ergens iemand is. Ik bid God dat ik in ieder geval nog een tijd alleen mag blijven. Voor mij is Hij alleen te vertrouwen en ik voel een sterke behoefte om eerst sterk in God te worden. Bij een advies aan iemand anders las ik dat over dergelijke zaken moet worden gebeden met mensen uit de kerk. Geldt dit ook in mijn geval?

Antwoord

Beste vragensteller,

Na wat u allemaal hebt meegemaakt in uw relaties stelt u de vraag: kan ik iemand anders ontmoeten? U hebt daar nu geen behoefte aan, en u bid ook tot God of u nog een tijd alleen mag blijven, maar uw gevoel dat er iemand is kan deze vraag wel met zich meebrengen.

Voor u is God alleen te vertrouwen. Dat is waar, we kunnen op God voor de volle 100 procent aan, maar zegt u daarmee dat uw vertrouwen in mannen door wat u hebt meegemaakt sterk is afgenomen? Dat kan zeker het geval zijn, maar door teleurstellingen met mensen in het verleden is het gelukkig nog niet zo dat we bij iedereen teleurgesteld zullen uitkomen.

Wat u bedoelt met de woorden: "ik kwam erbij en kreeg een kind van hem" is mij niet geheel duidelijk. Woonde u bij hem (en zijn vrouw), was deze man gescheiden, was u met deze man getrouwd? In ieder geval heeft u bij deze man een kind gekregen, en door huiselijk geweld bent u bij hem weggegaan en is ook deze relatie verbroken.

Of "u iemand anders kunt ontmoeten" houdt verband met de vraag: is het geoorloofd na een tweede huwelijk/relatie, opnieuw een relatie/huwelijk aan te gaan met een derde man. Over deze zaak is op de site van Refoweb al vele malen het een en ander weergegeven wat u kunt nalezen in het archief onder het woordje "huwelijk".

Het lijkt mij goed om in uw ingrijpende omstandigheden contact te leggen met een vertrouwenspersoon vanuit uw gemeente of omgeving om alles eens duidelijk op een rijtje te zetten, om sterk te worden met betrekking tot het verleden en bovenal ook sterk te worden in God; in een dergelijk contact kan en mag ook het samen bidden een belangrijke plaats innemen. Ik vind het fijn om te lezen dat u sinds twee jaar een overtuigd christen bent; we zullen dan ook niets liever willen dan ons te laten leiden door de Geest en het Woord van God. Dat kan en wil ons sterk maken en sterk doen staan in onze omstandigheden, en daar kan een ander overtuigd christen, als middel, van grote betekenis in zijn.

Ik wens u heel veel sterkte toe.

Ds. P. C. van Keulen

Lees meer artikelen over:

echtscheidinghertrouwenoverspel