Geloven in een goed huwelijk

Ds. A.K. Wallet / 8 reacties

Vraag

Hoe kan ik nog geloven en hopen op een goede toekomst? Ondanks dat ik een goede relatie heb en me gelukkig mag noemen, heb ik mijn grote worstelingen. Eén op de twee huwelijken in Amerika lopen spaak. Vreemdgaan, pornoficatie, uiterlijk en buitenkant zijn de sleutelwoorden van onze samenleving. Is dit een oordeel Gods? Hoe kan ik dan nog geloven in een goed huwelijk totdat de dood scheiden zal? Hoe houden wij ons samen staande in zo'n heftig, ten ondergaande wereld?

Antwoord

Beste vrager,

Hoe kan ik geloven in een goede toekomst? Er zijn heel wat ontwikkelingen die ons onrustig kunnen maken. Maar het geloof is niet afhankelijk van de omstandigheden. Het geloof verlaat zich op God en het werk van de Heere Jezus Christus. Wanneer wij Christus mogen kennen, dan weten we ook dat de toekomst ligt in Zijn handen. De toekomst is al begonnen als wij ons in Gods hand mogen weten. Een lied zegt: "Wat de toekomst brenge moge, mij geleidt des Heeren hand."

U vraagt: hoe houden we ons samen staande in zo’n heftig ten ondergaande wereld? Wat ons staande houdt is een leven dicht bij de Heere en dicht bij elkaar. "Laat mij dicht bij Jezus leven, o dan heb ik niets te vrezen", zo luidt een avondlied van de Hernhutters.

Daarvoor heeft de Heere ons ook hulpmiddelen gegeven. De hulpmiddelen van gebed en schriftlezing, eredienst. In een huwelijk lees je samen uit Gods Woord en breng je elkaar in het gebed bij de Heere. Voor je slapen gaat bid je met elkaar. Er staat dat de Godzaligheid tot alle dingen nuttig is, hebbende een belofte voor het tegenwoordige en toekomende leven (1 Tim. 4:8). Op die beloften mogen wij pleiten en weten dat de Heere die waar zal maken in ons leven.  Je kunt niet samen bidden als het niet goed is met elkaar. Zijn er zonden te belijden, dan moet dat eerst tegenover elkaar beleden worden en dan tegenover de Heere.

We leven in een moeilijke tijd. Veel huwelijken lopen stuk, veel porno vervuilt het bestaan van velen. Maar ook in deze tijd is de Heere getrouw. Hij geeft ook getrouwheid in het dienen van Hem. Waak voor verslapping in zondagsviering en erediensten. Waak voor verslapping in de liefde tot elkaar. "Weest getrouw tot de dood en Ik zal u geven de kroon des levens" (Openb.2:10).

Was er ooit een beroerdere tijd dan in de tijd dat Mozes geboren werd? De jongetjes die geboren werden, moesten in de Nijl geworpen worden. Mozes werd geboren en de ouders hebben biddende het kind verwacht en aan de Heere toevertrouwd. Ze zijn niet beschaamd uitgekomen (Hebr. 11:23). Juist dit kind in die turbulente tijd, in die tijd, waarin de duivel het voor het zeggen scheen te hebben, geeft de Heere een verlosser in Mozes.

Ook al gaan de oordelen van God over onze wereld(denk aan het boek Openbaring) toch weet de Heere Zijn kinderen te bewaren in de ure der verzoeking (Openbaring 3:10). "Beef satan, Hij, Die ons geleidt, zal u de vaan doen strijken." Omdat God goed is blijven er goede huwelijken.

Hartelijke groeten en de vrede van Christus toegebeden,
Ds. A. K. Wallet

Tags in dit artikel:

hoophuwelijktoekomst
8 reacties
bootje
Hoi vragensteller, je vraag/gedachte had de mijne kunnen zijn. Bedankt voor het stellen ;)
Ook ondanks ons goede huwelijk, geloof ik ook bijna niet meer tot de dood ons schijdt. Dit mede door de scheidingen in onze directe familie en vriendenkring. En dan de huwelijken nog die eigenlijk geen huwelijk meer zijn. Maar puur vorm voor de buitenwereld.
krista
Wat een vraag! Je kiest voor elkaar en daar ga je voor! het gras lijkt misschien bij de buren wel groener maar ook dat gaat een keer verdorren.....
Wees blij en dankbaar voor je relatie en zorg ervoor dat het een feest is om thuis te komen! en thuis te blijven!
Wat je staande houdt is je geloof in Jezus Christus, samen!
De toekomst mag dan onzeker zijn maar dat is God en Zijn beloften niet!
43843
@krista. Ik ga voor de volle 100% met je mee. Lees even mee in Efeze 6:22 t/m33.
'doch ik zeg dit ziende op Christus en Zijn gemeente'.
Maak maar een BRUILOFT van je huwelijk in plaats van er de brui aan te geven.
bootje
@ krista en 43843 "zorg ervoor dat het een feest is om thuis te komen/Maak maar een BRUILOFT ipv. er de brui aan geven............. In sommige gevallen valt er niet meer te feesten of er een BRUILOFT van te maken. Hoe hard sommige mensen er ook aan werken en er voor bidden... Dan lijkt de hemel letterlijk van koper en vecht je keihard tegen de bierkaai op. Er zijn dingen in het leven waar je nog zo'n groot geloof voor kan hebben of jaren voor kan bidden, die toch allemaal stuk lopen. Ik ben blij voor julie dat jullie deze vraag blijkbaar niet helemaal begrijpen of voor kunnen stellen, dan heb je bepaalde dingen in het leven gelukkig (nog) niet mee hoeven maken.
evangelist
Een boek om je te helpen heel concreet voor je man te bidden is: De kracht van de biddende vrouw. Geschreven door Stormie Omartian.

In ons huwelijk van zeven maanden lang hebben we al heel wat stormen meegemaakt. Het is voor ons goed om te weten dat wat er ook gebeurt we NIET zullen scheiden. God heeft ons bij elkaar gebracht. We hebben voor elkaar gekozen met een ONVOORWAARDELIJKE liefde. Ik heb me voorgenomen om er te zijn voor mijn man, hoe het ook gaat. Niet dat dit makkelijk is. Oh nee, geregeld kan ik even niet meer tegen alle onrecht, inclusief dat van mijn man. Dit brengend bij God en schuilend bij Hem krijg ik nieuwe kracht en moed. Alleen mét God kan ik dan weer verder.

Enja.. geloven in een goed huwelijk..
Al mijn tantes en ooms zijn gescheiden. Het is een wonder dat mijn ouders bijna 40 jaar getrouwd zijn. Ik heb me vaak afgevraagd wat mijn ouders anders doen/deden dan mijn ooms en tantes. Ik denk dat het ligt in een stuk trouw naar elkaar toe.
Alphonsus
@ evangelist

Ik neem aan dat het evangeliste moet zijn, gezien de vrouwelijke vorm. Gaarne aanpassen.
anouschka
Er is elke dag veel om voor te danken. Al is het 'maar' voor het manna ( liefde, geduld en/of vertrouwen) wat maar één dag goed blijft. Als het nodig is dat het 2 dagen goed blijft dan zorgt Hij daarvoor.
Er is elke dag veel om voor te bidden. Of God morgen weer manna ( liefde,geduld en/of vertrouwen ) wil geven want niets is vanzelfsprekend in dit leven.
Leg je zorgen in Zijn handen. Hij maakt het goed. Hoe het ook zal gaan, het is wijsheid wat Hij doet. Dat te geloven geeft rust en vertrouwen in de toekomst.
plderoos
Trouw werkt, moeilijker is het niet

Neem een voorbeeld aan God. Zelfs als wij ontrouw zijn blijft Hij getrouw want zichzelf verloochenen kan Hij niet.

Wees dus gewoon trouw. Doe wat je hebt beloofd, namelijk dat je bij elkaar blijft totdat de dood scheiding brengt. En maak er dan geen liefdeloze verhouding van maar ga aan het werk en doe dingen voor elkaar!