KNO-arts

drs. P. C. Hildering / 1 reactie

Vraag

Omdat ik werkelijk niet meer weet wat te doen, kom ik bij jullie uit. Even uitleg: Na een voorhoofdholte-ontsteking die succesvol werd behandeld met amoxicilline, kreeg ik op een avond heel plotseling een enorm drukgevoel op beide oren en het idee door een natte prop heen te horen. Diagnose huisarts: twee ingetrokken trommelvliezen, behandeling neusspray Otrivin. Dit hielp niets, daarom een recept Avamys. Eveneens geen resultaat. Doorgestuurd naar KNO-arts, gehoortest gedaan, was goed. Naar huis gestuurd met de opmerking: leer er maar mee te leven en zes (!) flacons Avamys. Helpen niets... Heb echter enorm veel hinder van deze klacht. De druk en het volle gevoel in beide oren geeft ook steken richting kaak en hals. Ik moet continue slikken en heb een erg droge keel. Alles wat je hoort/zegt/zingt klinkt als door een barriére. Ben de hele dag bezig m'n gehoor 'open' proberen te krijgen. Dus weer naar een KNO-arts. CT-scan van holtes gemaakt, omdat deze arts uitging van een allergische reactie, hoewel ik hem verzekerde dat ik daar helemaal geen last van heb en dat mijn klachten zijn ontstaan na een voorhoofdholte-ontsteking. Studie op internet verricht. Het lijkt sterk op verstopte buizen van Eustachius. Gevraagd om trommelvliesbuisjes in het ziekenhuis, maar dit doet men niet graag bij een volwassene, omdat er risico van een hoge fluittoon zou zijn... Ben ten einde raad: vele neussprays verder, heb gestoomd etc en ben na het opstaan al na een paar uur doodmoe van al het slikken, geeuwen, in m'n oren purken etc. Ook onder water zwemmen en 'klaren' helpen helemaal niets.... Help, weet u raad? Ik ben echt wanhopig en zit opgesloten in m'n eigen hoofd, waar ik vroeger superhelder hoorde!

Antwoord

Een dramatisch verhaal. Ook duidelijk. Wat ik mis in de beschrijving is of er ook een tympanometrie is gedaan. Tympanometrie meet de spanning van het trommelvlies en dus de druk daar achter. Een te hoge en/of te lage druk geeft de beschreven klachten evenals vocht in het middenoor. Zou om dat onderzoek vragen (gehoortest en ook een CT-scan geven deze informatie niet) en bij een afwijkende uitslag toch weer een KNO-arts opzoeken voor op zijn minst een proefpunctie.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

neusontsteking
1 reactie
denkertje
doen wat dr. bovenstaande zegt. en een bezoekje aan een chiropraktor misschien?