Eczeem op handen

Henk Jan Westeneng / 3 reacties

Vraag

Al een aantal jaar heb ik last van eczeem op mijn handen. Het lijken blaasjes die na verloop van tijd openknappen maar slecht genezen. Het zit met name tussen mijn vingers en in mijn handpalm (van één hand). Onderzoeken van artsen, dermatologen etc wijzen niets uit. Nu ben ik door een aantal mensen gewezen op een mogelijk probleem met voeding of darmen. Zij raden mij aan om is te googlen op metabolic balance. Deze therapie schijnt steeds vaker toegepast te worden en valt onder alternatieve geneeswijzen. Een van de uitgangspunten is holistisch, dat wil zeggen er vanuit gaande dat gezondheid zich energetisch manifesteert op drie niveaus: lichamelijk, mentaal/emotioneel en spiritueel. Heeft u ervaring met deze therapie en is deze therapie verantwoord? Het woordje spiritueel maakt mij hierin namelijk een beetje terughoudend.

Antwoord

Zelf heb ik geen ervaring met Metabolic Balance (MB). Ik heb me wel verdiept in het programma. Als ik het goed begrijp is MB bedoeld om een gezond gewicht te bereiken. Hiermee is het dus niet bedoeld als behandeling van de klachten die u beschrijft.

Uw vraag was echter ook wat de "spirituele" zijde van MB inhoudt. Op internet is hier relatief weinig over te vinden. Hierdoor is het moeilijk om een objectief beeld te maken. Wel is duidelijk dat er naast reguliere zorgverleners ook alternatieve zorgverleners als begeleider aan het programma deelnemen. Dit betekent dat hiermee ook alles waarmee natuurgeneeskundige therapeuten zich bezighouden in MB binnen gehaald wordt. Dit kan dan waarschijnlijk variëren van onschuldige (niet wetenschappelijk bewezen) behandelingen tot behandeltechnieken waar je je als christen van zou moeten distantiëren.

Kortom, ik kan u moeilijk precies informeren omdat ik daarvoor onvoldoende informatie heb, maar het lijkt me terecht dat u wat terughoudend bent t.a.v. de "spirituele" zijde van MB. Bij uw uiteindelijke beslissing zou ik ook meenemen dat MB niet ontwikkeld is voor de klachten die u heeft.

H. J. Westeneng

Lees meer artikelen over:

eczeemhandennatuurgeneeskundeoccult
3 reacties
Hanna
Eczeem heeft idd vaak te maken met voeding.
Weet niet of u bekend bent met priktesten/huidtesten?
Daarmee kan gekeken worden of u allergisch bent voor bepaalde stoffen/voedingsstoffen.

Een bezoek aan een osteopaat kan ook duidelijkheid geven.
Zij zullen de lever en darmen stimuleren, want meestal is het bij eczeem zo dat de lever niet goed werkt,
en dus ook de darmen niet! Dus dat klopt wel van de mensen die u sprak.
Door s'morgens op de nuchtere maag grapefruitsap (liefst van witte grapefruits! o.a te verkrijgen bij reformzaken in flessen) te drinken, wordt de lever gezuiverd en kan het eczeem verminderen,
omdat de afvalstoffen beter afgevoerd worden.

Om zelf te proberen zou ik varkensvlees(produkten) als eerste laten staan,
ook melk(produkten), ei, noten en pinda's weglaten kan al een goed resultaat geven.
Let dan ook op produkten waar het in verwerkt zit, en gebruik ook geen schapen/paarden/geitenmelk-produkten!
Bij verbetering kan u van bovenstaande produkten weer wat nemen en kijken of het eczeem weer erger wordt.

Een voedseldagboek kan helpen om te controleren wat u gegeten heeft en wanneer u last kreeg zodat er gekeken kan worden wat de boosdoener zou kunnen zijn!

De huid goed vet houden met cetomacrogolcreme te verkrijgen bij de apotheek, kan ook al goed helpen.
Oostenwind kan de huid droger maken en dus sneller kans op eczeem.

Bent u bekend met het medicijn Aerius? dit is jeukstillend. verkrijgbaar via huisarts/apotheek.

Ik weet dat jeuk 10x erger kan zijn dan pijn omdat er zo weinig tegen te doen is...
Sterkte!!
Jannel09
Ik gebruik als middel om exzeem te bestrijden de zogenaamde Bloemspray. Helpt binnen tien minuten de jeuk te verdrijven en werkt genezend. Is een natuurproduct. Ik gebruik de Intensivespray.
Wordt door Zorgverzekeraar niet vergoed. Zie ook www.bloem.nl
Jannel09
In mijn vorige bericht staat de site onjuist vermeld. Kijk eens op de site www.bloem.net.
Ik gebruik Intensive spray, de jeuk verdwijnt en de plekken genezen. Het is een natuurprodukt.