Verlichtingsdenken psalmberijming van 1773

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Aan een dominee van de Ger. Gem. Ik ben best benieuwd waarom de psalmberijming van 1773 nog steeds in onze kerken (Ger. Gem.) wordt gezongen, terwijl daar regelmatig zaken van het verlichtingsdenken in terug zijn te vinden. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een heel mooie psalmberijming en heb er niks op tegen, maar waarom zingen we nog steeds uit die berijming? Ik ben daar benieuwd naar, aangezien er een goed alternatief is, namelijk de psalmberijming van ds. C. J. Meeuse. We zijn in onze kringen terecht tegen een ‘valse leer’, maar ondertussen zingen we wel psalmen waarin woorden als “Opperheer” worden gebruikt die ook niet op de Bijbel zijn terug te voeren.

Antwoord

Onder de tag 'Psalmen' staan diverse relevante antwoorden uit het archief van de vragenrubriek.