Geloof blijft waakvlammetje

Ds. A. Goedvree / 1 reactie

Vraag

Aan ds. Goedvree. Ik vind dat u een super helder antwoord geeft op de vraag over geloven. Ik heb het veel mensen laten lezen tot bemoediging en antwoord op hun vragen. Toch heb ik nog vraag. Ik wil het soms wel echt geloven, maar ik kies dan met mijn gedachten voor andere situaties. Ik geloof dat het echt waar is dat Christus voor mijn zonden stierf, maar ik breng het dan niet enthousiast tot uiting, zodat het een waakvlammetje blijft. Zou dat de reden zijn van mijn kilheid soms?

Antwoord

Beste vragensteller,

Hartelijk dank voor je waarderende woorden. Je stelt een vervolgvraag en wil graag een vervolgantwoord. Je zegt: "ik wil graag echt geloven, maar ik kies met mijn gedachten voor andere situaties." Opmerkelijk, want gelijk achter deze vraag beschrijf je kort wat echt geloof is, en dat je echt gelooft: "ik geloof echt dat Jezus Christus voor mijn zonden gestorven is." Ik ben geneigd om dan te zeggen: "wat wil je nog meer...?" Je antwoord is: "meer uiting in enthousiasme." Helder, theologisch-dogmatisch zouden we dan zeggen: "het christologisch fundament is gelegd, maar er moet een pneumatologisch vervolg aan gegeven worden." Het fundament van geloof in Christus is blijkbaar niet je grootste vraag - wees blij en dankbaar daarvoor! Maar, wat je vraag is eigenlijk, is niet "wat is een echt geloof, en geloof ik echt", maar je vraag is eigenlijk: "wat is echt geloofsleven, de praktijk van het leven van het geloof." Dan mag en moet je weten dat de waakvlam van het geloof alleen aangewakkerd kan worden door het vuur van de Heilige Geest. Je hebt het nodig dat je -vertrouwend op het fundament in Christus- je laat vervullen met de Geest van Christus. Dat is bijbels!

Lees Efeze 1 maar. Ga in je binnenkamer, bidt tot de Heilige Geest -op grond van Christus borgtocht- of Hij je wil vervullen met Zijn kracht. Zodat je een leven van geloof mag leven. Dat betekent niets anders dan dat alles onder het beslag van het geloof komt, een leven waarin alles doortrokken wordt van God en Zijn Woord. Enthousiasme is niet het goede woord -wat dat is teveel gevoelsmatig- het mag en moet dieper: het hele leven doortrokken van Christus. Dat is een levenslange weg van Woord en Gebed -Stillte Tijd! Roep Gods Geest in over je leven- uit genade. En echt, echt geloof is meer dan een brede, stralende glimlach - echt geloof is dat alles van je hoogten en diepten vervuld is van God, in Christus, door de Heilige Geest.

Bid dáárom dat er geen "andere situaties" zullen komen, maar dat de "andere situaties" met Hem vervuld zullen worden...

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

Tags in dit artikel:

enthousiasmegeloof en gevoel
1 reactie
1a2b3c
Leestip: 'Het nieuwe leven' van Andrew Murray.