De toeleidende weg

Dr. C. A. van der Sluijs / 93 reacties

Vraag

Aan een dominee uit de Gereformeerde Gemeenten. Ik lees een citaat van ds Moerkerken "Zondag 7 van de Heidelbergse Catechismus zegt zo terecht, dat alleen diegenen zalig zullen worden die Christus door een waar geloof zullen worden ingelijfd en die al Zijn weldaden aannemen. Over deze dingen nu bestaat in het kerkelijk leven in ons land een ontzettende verwarring. Velen menen, dat een zondaar, die Christus wordt ingelijfd, Hem dus ook kent. Dan zou de wedergeboorte dus hetzelfde zijn als de openbaring van Christus aan het hart. Dit is echter volstrekt niet waar! De inlijving in Christus vindt plaats in de inwendige roeping, betekent de levendmaking van de dode zondaar en is het beginpunt van alle geestelijk leven. Maar zulk een levend gemaakte zondaar kent Christus niet! Hij krijgt met God en met zichzelf te doen, met zijn zonden en met zijn gescheiden staat van God." Als ik een citaat van van der Groe er bij pak: "Er is nooit een waar zaligmakend geloof van de Geest in het hart van de uitverkorenen, die niet onmiddellijk de weldaad van de rechtvaardigmaking met zich meevoert, als een onafscheidelijk vruchtgevolg, volgens Rom. 5:1, Gal. 2:16, Joh. 1:12 en bij herhaling in de Heilige Schrift. Daarom moeten wij nooit een waar geloof stellen, zonder rechtvaardigmaking! De onmiddellijke vrucht van het geloof is onze rechtvaardigmaking" Vraag: Een zondaar die zich op de toeleidende weg bevindt zoals ds. Moerkerken stelt, is deze zondaar aanwezig op de brede of op de smalle weg? Op de smalle weg? Maar als hij komt te sterven, dan komt hij in de hemel zonder gerechtvaardigd te zijn, want ds. Moerkerken zegt "Maar zulk een levend gemaakte zondaar kent Christus niet"? Op de brede weg? Die zondaar is toch wedergeboren? Hoe kan deze dan op de brede weg lopen? Deze zaken hebben mij aan het denken gezet en ik kom er niet uit. Via de zoekfunctie kom ik niets vergelijkbaars concreet tegen. Hoe gaat de leer der Gereformeerde Gemeenten om met zoiets?

Antwoord

Mijn bekommerde vriend(in),

Ik zou bijna zeggen: erger moet en kan het niet worden! Wat ik nu allemaal lees loopt toch echt de filosofische spuigaten uit. Want wat collega Moerkerken schrijft is alleen maar scholastieke filosofie. En daarvan had de Reformatie ons nu juist verlost. En om dan nog tegen een oudvader als Theodorus van der Groe in te gaan, dat zou zelfs ik niet durven. Hoe ver zijn we langzamerhand gekomen in ons landje! En hoe ver zijn we van de Reformatie verwijderd. Ik waan me terug in de donkere Middeleeuwen.

Wat zit hier achter? Dit: de theologie van Alexander Comrie. Maar ja, Comrie is geen Calvijn of Luther. En dan moet je dus wél weten wat je doet. Als onze lieve jeugd niet alsmaar verder van de waarheid verwijderd zal worden. Schrift en belijdenis, lieve mensen, en anders zullen we geen dageraad zien, in ieder geval niet die van de Reformatie.

Enkele jaren geleden heeft prof. dr. A. de  Reuver in DNR een artikel geschreven over de gemeenschap met Christus bij o.a. Calvijn en Comrie. Daaruit geef ik je wat citaten aan je door: “De gemeenschap met Christus is in Calvijns theologie van centrale betekenis. Ze is het effect van het geloof. Dit geloof berust in genen dele op menselijke keus of capaciteit, maar exclusief op de verborgen werking van de Heilige Geest. Deze werking is in die zin verborgen dat wij die niet kunnen traceren en evenmin bevatten, maar niet in die zin dat ze buiten het Woord zou omgaan. De Geest werkt met en door het gelezen, vooral gehoorde Woord… Calvijn kent geen geloofshabitus die aan het geloof zou voorafgaan…

Comrie opteert aanvankelijk ("Eigenschappen") voor de gedachte dat de Christusgemeenschap ontspringt aan de gelijktijdigheid van geloofsbeginsel en geloofsdaad. Maar in de behandeling van Zondag 7 ("Katechismus") is hij van mening dat er sprake is van een inlijving "door het ingestorte geloof", voordat het geloof zich in werkzame (aannemende) daden kan vertonen. Het geloof waardoor wij in Christus worden ingelijfd is geen daad die wij voltrekken, maar "een ingestorte hebbelijkheid of een vermogen dat de HG in de harten der uitverkorenen instort, waar door zij een vermogen uit Christus ontvangen om al de indrukselen die het Woord op dit vermogen maakt te ontvangen en volgens deze indrukselen werkzaam te zijn."

Hier is dus de term "geloof" gereduceerd tot geloofsvermogen, waaraan het geloven in de belofte van het Evangelie niet te pas komt. Een boegwending ten opzichte van Calvijn! Ook Calvijn schrijft de Christusgemeenschap toe aan de Heilige Geest, maar dit belet hem niet om dit geloof aan te merken als een bewuste, werkzame kennis van Christus in de beloften van het Evangelie gekleed. Van een ingestorte hebbelijkheid waaruit de geloofsdaad voortkomt, rept hij niet. Dat deze daad verricht wordt door de werking van de Geest, is hem voldoende.

Comrie doet het voorkomen alsof er in zondag 7 staat: "Alleen diegenen worden zalig die door de wedergeboorte (in engere zin) in Christus worden ingelijfd." Zijn veronderstelling is kennelijk dat dit door de auteur(s) was bedoeld. Hierin vergist hij zich. Althans Ursinus stelt in zijn "Verklaring" uitdrukkelijk dat diegene verlost worden "die het Evangelie geloven en door een oprecht geloof zich de verdienste van Christus toeëigenen."

Comrie’s intentie was (anti Saumur) het sola gratia veilig te stellen. Het resultaat was dat het sola fide vervaagde.

De Schrift spreekt van Christus als de weg, de waarheid en het leven. Heel die verwarring van de toeleidende weg vóór de echte weg leidt uiteindelijk tot verstarring. Wat dacht je van Heid. Cat. Zondag 23, vr. 60 “Hoe bent u rechtvaardig voor God?” – “Antw.: “Alleen door een waar geloof in Jezus Christus… in zoverre (!!!) ik zulk een weldaad met een gelovig hart aanneem."

Ik heb geen zin om tegen Schrift en belijdenis in te gaan, en als jij dit nou ook niet doet, dan kom je er echt uit. Met Gods hulp.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Naschrift redactie:

Toelichting 1: De betreffende vraag is naar bovenstaande beantwoorder gestuurd nadat (!) we deze hadden voorgelegd aan een van de ruim vijftig predikanten van de Ger. Gem. Deze adviseerde ons om hem met deze kwestie niet in de problemen te brengen binnen zijn eigen kerkverband en de vraag door te sturen naar een "degelijke bonder." Zijn reactie: "Wie je ook vraagt (binnen ons kerkverband - red.), via internet is dit niet bespreekbaar. Maar het gaat hier om een dwaalleer." We zijn er daarom van overtuigd dat de betreffende Ger. Gem.-dominee volledig achter het antwoord van ds. Van der Sluijs staat.

Toelichting 2. Op pag. 4 reageren dr. Van der Sluijs en ds. C. Harinck op de verwarring die m.b.t. dit onderwerp is ontstaan.

93 reacties
43843
Misschien is het mogelijk dat ds. Moerkerken zelf vraagstelster op deze site kan antwoorden.
Refoweb kan dit hem tocht vragen.
cross
Nog een leestip voor degenen die een antwoord van een ger.gem ds willen: 'De toeleidende weg tot Christus' (hoe toepasselijk) van dominee C. Harinck. ISBN 90-5829-210-X.
Heinrich
@Roozemond Gelukkig mogen/kunnen we van mening verschillen, en onze meningen delen, en laten we Gods woord als leidraad houden. En het is ook inderdaad niet de bedoeling dat we mensen zwart maken, in ieder mens zit zijn eigen dwaling. Maar het is m.i. inziens wel gevaarlijk om bepaalde dwalingen welke wel van levensbelang zijn, oogluikend toe te staan. De mening of opinie van een ds. heeft vaak meer zeggenskracht dan die van een 'gewoon' mens, laten we dus alles toetsen aan de bijbel, zoals ook Berea dat deed.

wat betreft je laatste zin; vragensteller vraagt een antwoord, krijgt deze, en om beide kanten te belichten is het inderdaad de juiste weg om desbetreffende ds. zijn kant te laten belichten.
Johan00297
Na 3x alle vragen en antwoorden gelezen te hebben, duizeld het een beetje van de combinaties van 26 letters...
Jezus spreekt de ene keer over alleen geloof, maar een ander keer zegt Hij; geloven en wederom geboren worden.. is het dan zo dat niet christenen, die onbekend zijn met het Woord, dat daar geloof genoeg voor is, maar dat voor mensen met een christelijke achtergrond, waarvoor het Woord "gewoon" is geworden ook nog wederomgeboorte nodig is.
Als Ds. Moerkerken schrijft voor zijn achterban de ger.gem. dan kan ik dat begrijpen, als de mensen door opvoeding uit "gewoonte" geloven dan is ook wederom geboren worden nodig.
De tijd van geloof uit gewoonte (toeleidende weg zoals ik begrijp) tot wederomgeboorte is dan de brede weg... je lichaam ervaart dit als smalle weg, maar je geest die Christus niet kent, niet... het wordt als lastig(smal) ervaren, maar de geest is nog niet Christocentrisch.
Wanneer dan de geest, Christus(liefde) leert kennen(wederom geboorte), dan wordt het voor lichaam en geest de smalle weg.
Of begrijp ik het nog niet helemaal en verzin ik een 4de "toeleidende weg" :(
Heinrich
@Johan00297 wederom geboren zijn is nodig, dit is oa. duidelijk op te maken uit het het gesprek van Jezus met Nicodemus, waarin Jezus tot hem zegt, dat als iemand niet geboren wordt uit water (dat is door de kracht van de HG, gereinigd worden van de zonde) (off-topic; zie 1 Joh.1:12 voor de prachtige link hiermee) hij het Koninkrijk van God niet binnen kan gaan, zo ook vers 6 van Joh. 3 ons leert dat iets echt uit de Geest geboren moet worden, om Geestelijk gezind te zijn (zie kanttekeningen SV). Maar gelukkig hoeven/kunnen wij dat allemaal zelf niet, op de gedeeltelijke bekering na dan, maar zal de Heer dit ons allemaal geven, en Hij wilt dat heel graag (Joh. 3:16-17).

Maar vaak maken wij het Hem moeilijk.

Maar laten we de discussie niet de boventoon voeren, maar de liefde, deze bedekt immers menige zonden.
Laten we bidden dat Joh. 3:17c in vervulling mag gaan, dan is discussie niet meer nodig :)
dkw
Ook ds Kersten gaat mee met Comrie, lees maar in zijn verhandeling over zondag 7.
Citaat:
Wat een zwaar stuk voor velen. Juist daarover gaat de zielestrijd bij hen, die wel voor gansch verlorenen de zaligheid in Christus hebben mogen aanschouwen, maar die de toeëigening en verzekering des geloofs missen, en nu eenerzijds niet kunnen ontkennen, wat God aan hen deed, maar anderzijds o, zoo aangevallen kunnen worden, dat die vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid voor anderen is; voor Gods volk, niet voor hen. Konden zij het maar gelooven, dat ook zij waarlijk deel aan Christus hebben, doch dat benauwt hen zoo ontzettend soms, zij zullen Christus missen nog; en zonder Hem straks in het oordeel staan.
Einde Citaat.
MUS
Dit lijkt wel heel erg op het sprookje 'De nieuwe kleren van de keizer' (Hans Andersen). Iedereen weet wat er fout zit, maar niemand durft het te zeggen. Bang om uit de kerk (synagoge) gegooid te worden? (Joh. 9:22, 16:2)
Er bestaat geen 'derde weg'. Het is dood of levend, 'Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet. ' 1 Joh 5,12.
Laat je niet door dwaalleraars misleiden. Helaas zijn ze er in onze tijd ook. Reformatie blijft kennelijk nodig!
1a2b3c
Hoe moet het voor God zijn dat Zijn heerlijk evangelie zo verdraaid wordt!
Dat is heel wat belangrijker dan kerkistische (over)gevoeligheden.
Het gaat niet om een bepaalde denominatie en/of dominee.
Dat mensen het evangelie niet meer begrijpen door al die menselijke bedenksels vind ik ook heel wat ernstiger dan de naam van een kerk of dominee, hun eeuwige bestemming hangt er vanaf.

Het gaat niet om mensen of kerken, maar om dwaalleer en het is normaal dat de naam van de schrijver vermeld wordt bij een citaat.
En dwaalleer moet veroordeeld worden van welke dominee of kerk die ook komt, Gods eer gaat voor alles. (een dwaalleer veroordelen is iets anders dan mensen veroordelen)
De duivel lacht en heeft eerder zijn zin, als alles met de mantel der liefde bedekt wordt.
Kijk maar eens hoe Paulus met dwaalleer omgaat!
Heinrich
Helemaal mee eens.
janneman
Eigenlijk zegt het "alles" dat er geen antwoord gekomen is vanuit de Ger Gem, er zijn in de loop der jaren vele brochures en boekjes verschenen die allemaal aantonen (de een wat duidelijker dan de andere) dat de Ger Gem absoluut afwijkt van de heldere prediking van de reformatie.helaas was een eerlijk gesprek met de Ger Gem nog nooit mogelijk, en dit zal ook nooit gaan gebeuren.
Wat nog veel verdrietiger is, iedereen heeft het over "reformatorisch" kerken,scholen, enz,enz, en tegelijkertijd zo vreselijk verdeeld onder elkaar, in 'n dorpje soms 6 "reformatorische " kerkelijke richtingen...laten we dit woord maar liever schrappen, het heeft niets te maken met de Reformatie.
vraagsteller, koop het boek van Luther over de Galaten, (verklaring) het is een dik boek, maar lees het aub!
Luther heeft voorzegd dat de heldere prediking over de rechtvaardiging van de goddeloze heel gauw weer bestreden zou gaan worden, en ik vrees dat dit de tijd is waarin wij leven.
nelsje
Vanuit God gezien ben je rechtvaardig voor hem vanaf het uur van de wedergeboorte. Maar zelf voel/zie je dat niet gelijk zo. Je ziet alleen je eigen schuld voor God die voldaan moet worden en waarvoor je een Borg nodig hebt. Net als in het lied van Mc Cheyne: hoe zal ik rechtvaardig verschijnen voor God? Was Mc Cheyne toen nog niet bekeerd? In eigen oog niet, maar in Gods oog wel.

Dus wedergeboorte in engere zin: het moment waarop iemand van dood levend gemaakt wordt.
En wedergeboorte in ruimere zin: dat duurt een leven lang, waarin een kind van God steeds meer onderwijs mag ontvangen, je steeds meer en meer in Christus en in Zijn offer mag leren zien en het oog op Hem gaat richten.

In Hooglied 5 gaat het onder andere over de dochteren van Jeruzalem, die zoekende zijn naar de Bruidegom, maar Hem nog niet hebben gevonden. Zijn die dochteren van Jeruzalem in Gods oog onbekeerd? Zeker niet, want God zocht hen eerst op, waardoor ze naar Hem gingen vragen en zoeken (wedergeboorte in engere zin). Maar in eigen oog zijn ze onbekeerd, want ze hebben hun Bruidegom nog niet gevonden en die hebben ze nodig om van hun zondelast en schuld bevrijd te worden.

Dat is wat in de Ger.Gem. gepreekt mag worden, ook door ds. Moerkerken en waar ik van harte achtersta.
nelsje
Zie ook onderstaande links van zowel een Ger.Gem. als niet -Ger.Gem. predikant.

http://dspieters.refoweb.nl/1311959.htm
http://www.refdag.nl/oud/kl/010920kl04.html
dkw
@Nelsje,

Lees zondag 7 van de HC eens door, en de verklaring van Ursinus (de opsteller hiervan!) en de verklaring van van der Groe en wat Luther en Calvijn hierover schrijven.
Hier word gesproken over een vol vertrouwen van kwijtschelding der zonde.

Dit is anders zoals Comrie, Kersten en Moerkerken leert.
1a2b3c
@nelsje, je hele leven over de wedergeboorte doen??? Waar dat vandaan komt laat ik maar even in het midden maar iig komt het niet uit de Bijbel.
Gods wil voor ons leven is dat we het beeld van Jezus gaan vertonen nadat we wedergeboren zijn.
Als iemand wedergeboren is dan is hij een baby in het geloof en moet hij gaan groeien.
1 Pet.2:2 En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien ..... (dat Christus Zijn leven in ons leeft zodat wij steeds minder worden en Hij meer)
1Joh.2:13 heeft het over kinderen, jongelingen en vaders, hoe kan dat als je in de wedergeboorte blijft steken?
Ef.5:8 ... wandel als kinderen van het licht... Mat.5:13-14 U bent het licht van de wereld en het zout van de aarde.
Hoe moet daar iets van terecht komen als men zich zijn hele leven druk moet maken over de wedergeboorte?
Stel dat je op je sterfbed kunt zeggen: nu mag ik zeker weten dat ik een kind van God ben, dan is je leven voorbij terwijl het nieuwe leven had moeten beginnen met de wedergeboorte.
In sommige kerken hoor je niets anders dan 'hoe God een mens bekeerd' maar hoe je moet leven door het geloof, daar komen ze nooit aan toe.
Geen wonder trouwens, als je van bekering/geloof/wedergeboorte zo'n ingewikkeld systeem maakt kom je aan 'leven' niet toe, tot oneer van God en tot schade voor jezelf en de naaste.

Verder is het heel persoonlijk hoe iemand iets ervaart, dat kun je voor een ander niet invullen.
marten
Laat je toch niet misleiden door de standpunten van ds. Moerkerken. Het is beslist onbijbels wat in zondag 7 wordt verwoord.
Het houdt je van de Heere Jezus af! Houdt het bij Ursinus, maar vooral bij wat de Bijbel zegt.
Beluister de preek van ds. B.L.P. Tramper, 6-11-2011, uit Driesum over Zondag 7. www.audioserver.nl Nooit eerder zo'n heldere en Bijbelse uitleg over deze zondag gehoord. Wat een geestelijk onderwijs!
linneke
@Nelsje,

Ik vind dat je volledig gelijk hebt!
marten
Beluisteren jullie is de preek van ds. B.L.P. Tramper uit Driesum, 6-11-2011, over Zondag 7.
Een onderwijzende en geestelijke preek!
Hier worden alle vragen opgelost!
1a2b3c
Gal.1:8: Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.

2 Pet.1:20 Dit moet u allereerst weten, dat geen enkele profetie van de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat; (lees maar eens vanaf vers 16, waarschuwing tegen dwaalleer)

Het gaat er helemaal niet om wie er gelijk heeft, niemand van ons gaat boven Gods eigen Woord!
Ga ajb de Bijbel lezen, zeker als mensen er niet uitkomen.
1a2b3c
Met bovenstaande wil ik niet persoonlijk zijn.
Lees in ook eens 1 Kor.3. 10 .... heb ik Paulus als een wijs bouwmeester het fundament (Jezus) gelegd en een ander bouwt daarop....12 Of nu iemand op dit fundament bouwt met goud, zilver, edelstenen, hout, hooi of stro .... 15 Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.
Lisanne
Tjonge... een dominee uit de Gergem zegt zelfs dat de visie van dominee Moerkerken een dwaalleer is (zie eerdere reactie Redactie). Dat zegt wel wat! Ik vind het verschrikkelijk dat dit kan bestaan. Soms lijkt het wel alsof satan zo ook zijn bolwerken heeft in de kerken.
Ik ben blij dat ik uit die gemeente weg ben.