Gebed voor preekstoel

Ds. R.H. Kieskamp / 1 reactie

Vraag

Wat bidt de dominee voor hij de preekstoel op gaat? Is dat hetzelfde gebed als de kerkenraad en de gemeente?

Antwoord

Reeds in de consistorie wordt er voor de dienst door een ouderling gebeden voor de hele dienst, dus voor de predikant en de gemeente, dat God de dienst in alle rust en orde wil doen verlopen en er zijn rijke zegen aan wil verbinden. Het zogenaamd "stil gebed" in de kerk, net voor de dienst begint, van kerkenraad, gemeente en predikant zelf, heeft meer een persoonlijk karakter van gebed om zegen voor onszelf, al sluit het uiteraard het gebed voor de predikant en het werk van de Heilige Geest voor de hele dienst niet uit. Dit persoonlijke kan ook per persoon verschillen, waarbij de predikant onderaan de preekstoel met name om Gods ondersteuning en de rijke bediening van de Heilige Geest zal vragen. Dit gebed van de predikant onderaan de preekstoel kan gebeuren onder sterke aanvallen van de boze die de predikant het houden van de dienst wil beletten. Daarom is het ook wel eens zuchten tot God om hulp en de volle bediening van de Geest, al kan er ook grote dankbaarheid zijn om dit prachtige werk te mogen doen.

Ds. R. H. Kieskamp

Lees meer artikelen over:

predikant
1 reactie
MUS
Wat bid jij voor je 's morgens aan de slag gaat? (Misschien lijkt het wel heel veel op elkaar?)