Andere gemeente binnen kerkverband

Ds. H. Paul / 1 reactie

Vraag

Ik zit in een moeilijk proces. Ik ben verhuisd en daardoor dacht ik over te gaan naar een andere gemeente van hetzelfde kerkverband. Het heeft er mee te maken dat ik totaal geen vertrouwen heb ik de gemeente waar ik vandaan kom. Waar ik nu kom, word ik gevoed, ook al ben ik daar geen lid. Alleen de kerkenraad van de gemeente waar ik vandaan kom, geeft mijn lidmaatschap hiervoor niet af. Als reden wordt gebruikt dat ik in de gemeente waar ik vandaan kom, ook kan horen dat ik bekeerd moet worden. Ik hoor daar juist zo vaak dat het onmogelijk is. En waar ik nu kerk hoor ik dat ik het niet kan, maar dat er een Borg is waar ik in moet geloven. Dat geeft zoveel werk, zoveel worsteling en zoveel troost. Ik heb zo het idee dat ik moet blijven kiezen voor de gemeente waar ik nu kom. Wat moet ik hiermee? Ik vind het heel moeilijk...

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Je situatie is me niet geheel duidelijk. Naar het kerkrecht houdt een verhuizing in, dat men daardoor buiten het gebied van de oude gemeente valt. Dat men dus door het feit zelf van de verhuizing overgaat naar de gemeente binnen welks gebied de nieuwe woonplaats valt. Daar kan niemand bezwaar tegen maken. Of blijf je ondanks de verhuizing nog binnen het gebied van de oude gemeente?

Je kunt ook de consulent raadplegen, die de situatie beter kent.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

1 reactie
waldboy
Je bent lid van de GG. Dooplid? Belijdend lid?
Als je belijdend lid bent hebt je, toern je belijdenis hebt gedaan, verklaart dat je toetreedt tot de desbetreffende gemeente. Dat betekent dat je ook instemd met de regels van deze gemeente. De kerkenraad heeft dus volkomen gelijk.
Maar.....
als je nog niet bekeerd bent van welk geloof heb je dan belijdenis gedaan?
Er is maar Éen Weg, Éen Waarhied en maar Éen Leven, Jezus, Gods Zoon, onze Borg en Middelaar.
Ga daar naar op zoek en als je Die hebt gevonden, doe dan wat Hij zegt: Volg MIj!.