Preek van dankdag

Ds. W. Harinck / Geen reacties

Vraag

Aan ds. W. Harinck. Dominee, ik ben heel blij dat u ook panellid van deze site bent, want nu kan ik u een vraag stellen over de preek die ik hoorde met dankdag van u over "Dankt de Levende God." Allereerst, de preek heeft mij persoonlijk heel sterk bemoedigd. Ik ging naar de kerk met een heel dood-gevoel in mij. Ik voelde dat ik niet kon wat God waard is, om dankdag te houden. En eigenlijk was de preek zo heel eenvoudig, dat me dit hielp temidden van de enorme zorgen in ons gezin. Ik was zo blij dat mijn hoofd rust kreeg. Het was net alsof God zei vanaf de preekstoel: Tob nou maar niet langer of Ik er wel bij ben en hoor nu maar dat het De Waarheid is dát Ik er bij ben in alles.

Dominee, altijd tob ik: Is God er wel bij? Want, denk ik dan, dat kan toch niet. Hij kan toch niet erbij zijn, want ik ben zondig en ik weet niet zeker of ik een waar geloof heb. Dat God erbij is bij Zijn kinderen, dat geloof ik zeker, maar in mijn leven was het altijd die twijfelachtige onzekerheid: Is Hij er wel bij, ziet Hij me wel, etc. Voor mij is het enorm moeilijk om God te ervaren als "erbij". Dit omdat mijn eigen vader er nooit bij was. Mijn eigen vader is de afwezige in het contact, daardoor kan ik God ook vaak niet ervaren als "erbij." Ik werd zo blij, het was net alsof God vanaf de preekstoel zei: Stop nu maar met tobben en neem van Mij aan, dat Ik erbij ben, ook als je dat zelf niet ervaren kan, of zo moeilijk ervaren kan of voelt. Onafhankelijk van wat jij voelt en ervaart, ben Ik erbij.

Klopt dit dominee, is de Heere er echt bij in mijn leven? Mag ik dit echt eigenen? Ik hoop het zo, dat ik het goed begrepen heb! En het derde punt van de preek was dat de Heere Jezus de verbinding weer heeft hersteld. Mag ik alleen op Hem zien en is de verbinding dan ook van mijn kant weer hersteld? Hartelijke groet van een vermoeide moeder.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste "vermoeide moeder",

Hoewel ik geen vast panellid meer ben, weet men mij te vinden en zo nam ik kennis van uw vraag. Goed om te horen dat de preek duidelijk over is gekomen en dat er te midden van de zorgen een rustpunt was in Godshuis. U geeft iets aan van de moeite met te ervaren dat de Heere er altijd bij is in ons leven. Eerlijk om te benoemen dat het te maken heeft met gebrek aan vader-contact in de jeugd.

Nu is uw vraag, waar toch weer die twijfel en vrees in doorklinkt, is de Heere er wel echt bij? Mag ik dit eigenen? Heb ik het goed gehoord en goed begrepen? Volgens mij heeft u de preek prima begrepen. De Heere is er bij! Het probleem is dat wij het niet zien. Daarom heb ik maar heel eenvoudig proberen duidelijk te maken hoe de Heere er bij is. Trouwens Paulus deed dat ook. Hij wijst op de regen, de vruchtbare tijden, voedels, verzadiging en vrolijkheid. De heidenen in Lystre waren in onwetendheid hoewel God van oude tijden hen het leven enz. gaf. Ze dachten bij het wonder waar ze getuige van geweest waren aan hun goden. Daarom verkeerd verbonden. Dat betreft ook ons! Daarom is het werk van de Heere Jezus zo groot en onmisbaar. Door Zijn werk wordt de verbinding die verbroken is hersteld.

Zie toch op Hem! Wat is er meer of anders nodig dan op Hem te zien, die Middelaar en Zaligmaker is. Hij kwam in de wereld... ongevraagd. Er was voor Hem zelfs geen plaats. Toch kwam Hij om het grote werk van zaligen van zondaren te volbrengen. Hij wilde niet alleen een werk voor zondaren doen maar wil ook een werk in zondaren doen. Zodat wij het gaan weten... de verbinding is hersteld. Dan troost Hij met Zijn Woord en Geest en legt het geloof in ons hart waardoor zondaren met Hem verbonden worden... een verbinding die niet meer stuk kan! Verwacht de bevestiging van de Heere, door Zijn Woord. Zo wil Hij er bij komen en het echt laten weten dat er een heilige knoop is gelegd tussen Hem en ons hart. Dat wil Hij zeker doen voor vermoeiden en beladenen (Matth 11:28).

Van harte Gods zegen gewenst.

Met vriendelijke groet,
Ds. W. Harinck

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Moerkapelle
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

Biddag-Dankdag