Wij zijn nu bijna twee maanden getrouwd en hebben nog steeds niet echt gemeensch...

J.G. Slootweg / Geen reacties

Vraag

Wij zijn nu bijna twee maanden getrouwd en hebben nog steeds niet echt gemeenschap gehad. Het condoomgebruik bijvoorbeeld werkt nogal lustremmend bij mijn man. Maar ook lijkt hij er niet zoveel behoefte aan te hebben. We knuffelen namelijk wel en dan komt het ook tot seksueel hoogtepunt. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Ik vind het op zich niet zo erg, ik weet dat de eerste paar keer gemeenschap hebben niet zón pretje is voor de vrouw. Maar ik vind het gek dat hij het nog niet lijkt te willen. We bespreken dit wel, maar ik wil er geen druk op leggen want dan is de lol er af. Toch is mijn vraag: hoe kan het dat mijn man niet het initiatief tot gemeenschap neemt terwijl we tijdens de verkering echt wel vurig naar elkaar verlangden. Waarom blijft het bij knuffelen? Wij waren beiden maagd tot het huwelijk dus we hebben geen voorgeschiedenis op seksueel gebied.

Antwoord

Je vraagt hoe het kan dat je man geen initiatief neemt tot seksuele gemeenschap, terwijl je tijdens de verkeringstijd wel duidelijk tot elkaar aangetrokken voelde. Ik kan deze vraag niet volledig  voor je beantwoorden, omdat ik de situatie niet goed genoeg ken. Toch zal ik proberen je wat verder hierin te helpen.

Het is allereerst belangrijk dat er open communicatie is over het probleem dat je ervaart.  Je hebt er met je man over gesproken, schrijf je. Kan hij aangeven waarom hij geen initiatief neemt? Weet hij dat jij dit wel graag zou willen? Ziet hij er tegen op? Zo ja, waar ziet hij dan tegenop? Deze dingen zou je aan hem kunnen vragen, dan krijg je mogelijk meer helderheid over de oorzaak van het probleem.

Je noemt zelf als mogelijk het condoomgebruik, wat lusremmend werkt bij je man. Het is inderdaad zo dat sommige mannen en/of vrouwen het vervelend vinden om een condoom als anticonceptiemiddel te gebruiken. Dit heeft dan vaak twee redenen: ten eerste moet het condoom kort voor de eigenlijke gemeenschap worden aangebracht en verstoort daarmee de seksuele omgang. Ten tweede kan condoomgebruik bij de man ertoe leiden dat hij minder voelt tijdens de gemeenschap, wat ook lustremmend kan werken. Het kan zijn dat je hier na verloop van tijd aan went, maar als dat niet zo is, zullen jullie moeten nadenken over een andere manier van anticonceptie.

Er kunnen natuurlijk ook andere oorzaken zijn. Het is lastig om die hier allemaal te bespreken, omdat die heel divers kunnen zijn. Het is wel een belangrijk gegeven dat je schrijft dat jullie tot een seksueel hoogtepunt komen. Dit geeft namelijk aan dat het niet waarschijnlijk is dat er een lichamelijke oorzaak is van jullie probleem.

Maar, hoe nu verder. Het heeft inderdaad geen zin om je man tot seksueel contact te dwingen. Dat werkt vaak alleen maar averechts. Het is wel belangrijk dat je man weet dat jij hiermee zit. Je schrijft dat je zelf ook wel opziet tegen het seksueel contact, omdat het pijn kan doen de eerste keren. Mogelijk denkt hij dat je er zo tegenop ziet dat je het liever niet wilt. (Over die pijn gesproken: pijn bij het vrijen bij vrouwen heeft vaak te maken met spanning en met te weinig opwinding. Het is belangrijk om voorafgaand aan de daadwerkelijke gemeenschap, eerst tijd te besteden aan het knuffelen en strelen van elkaar, zodat er voldoende opwinding is. Opwinding bij de man leidt tot een erectie en opwinding bij een vrouw leidt tot het vochtig worden van de vagina. Wanneer de vagina te weinig vochtig is, dan leidt gemeenschap tot pijn.)

Ik hoop dat dit antwoord je wat verder kan helpen. Allereerst om met elkaar in gesprek te gaan. Het kan zijn dat hierin al (een deel van) de oplossing zit. Wanneer jullie er samen niet uitkomen, dan zou ik je aanraden om je (via de huisarts) te laten verwijzen naar een seksuoloog.

Hanneke Slootweg

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk