Trouwen in Ger. Gem.

drs. I. A. Kole / 25 reacties

Vraag

Mag je in de Ger. Gem. trouwen met korte mouwen en in hoeverre moet het hoofd bedekt zijn?

Antwoord

Zoals je zondags en mogelijk door de week naar de kerk gaat, moet je ook gekleed zijn als je trouwt. Als man denk ik, dat korte mouwen ook op je trouwdag niet stijlvol zijn en dat je zorgt dat de dominee niet bloost als hij je aankijkt en het ja-woord aan beiden vraagt voor God en de gemeente. En je hoofd moet bedekt zijn, dat zal in de meeste gevallen met een sluier zijn.

Altijd zorgen dat niemand zich ergert als je op de werkplaats van de Heilige Geest samenkomt. Dat niets de voortgang van het Woord in de weg staat.

Een gezegende trouwdag toegewenst,
Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

bruidsjurktrouwdienst
25 reacties
MUS
Bijbelse normen:
- eerbaar gekleed, de vrouwen vrouwelijk, de mannen mannelijk!

Het bijbelse ergeren is 'het tot zonde verleiden' en niet 'ik vind dat jij je anders moet gedragen'.
43843
Wat de vraag betreft: Als je de Heere echt liefhebt, en je mag weten dat Hij je in Christus aanziet en in liefde op je neerziet, is dat toch eigenlijk geen vraag meer?!
Wat de reactie van erishoop betreft over 'het vlees van de bruid' ; deze schaam-uitdrukking had Refoweb voor mij wel mogen weren.
bootje
Vragensteller,
Als ik jou was zou ik het met de desbetreffende dominee bespreken. Het is ook een beetje wisselend per gemeente. Weet uit ervaring in mijn omgeving, dat die dominee het niet op prijs stelde dat de bruid korte mouwen had vanaf net boven de elleboog. De sieraden waren teveel aanwezig (strakke ketting ong. 3cm doorsnee rondom de nek & oorbellen als knopjes) Het haar van de bruidegom was te lang en zijn pak te licht. En zo kan ik nog wel even door gaan. Dus als je niet voor verassingen wil komen te staan, zou ik het met je dominee bespreken.
waldboy
Mag je?

Wie zal het verbieden, wie zal het toestaan?

Het antwoord ligt toch bij God.
AHHK76
Je kunt ervoor kiezen niet te vragen wat de dominee wil, die jullie trouwt. Want stel je voor dat hij regels stelt die je niet wilt. Als je dan met een laag decolleté in de kerk komt en je knielt, krijgt de dominee misschien rode oortjes, als hij bijna tot je navel kan kijken. Verder kun je je sluier dan achteraan je hoofd hangen, zoals velen doen en daar de kerkenraad mee ergeren. Verder kun je hele korte mouwen nemen, zodat je het koud krijgt... Maar dat wil je niet, want dan stuurde je deze vraag niet in.

Je kunt ook gewoon je sluier net achter je pony vast laten maken, een mooie hoge jurk nemen en mouwen tot over de elleboog. Dan denk ik dat je geen problemen krijgt en niemand ergert! En is dat niet het allerfijnste?

Je kunt het ook aan jullie dominee vragen en daarnaar luisteren. Prima, maar ga dan niet net op het randje balanceren! Dan voelt hij zich nog niet serieus genomen.

Ik wens je een fijne dag met een mooie jurk!
Cloudsadmirer
Redactie, soms staan er reacties en na herhaaldelijk vragen of het verwijderd mag worden, dan laten jullie deze gewoon staan en een andere keer staan er reacties waar ik echt niet van begrijp dat ze weggehaald zijn. Jammer deze onduidelijkheid.
katlheen
@AHHK76: Dus blijkbaar is het niemand ergeren het allerfijnste op je trouwdag? Triest dat je je niet kunt verheugen op je trouwdag als bruid, maar druk in de weer moet met lengte van je jurk, lange mouwen, weinig sieraden en een sluier die toch wel stemmig alles moet afdekken.

Tip aan de vragensteller: wil je niemand ergeren, trek een burka aan.
Wil je genieten van je trouwdag, trek je dan niet teveel aan van anderen. Zolang je niet overdreven bloot over straat gaat, is het voor veel mensen muggenziften wat betreft lengte van de mouwen. En goed doe je het toch nooit, dus kies vooral wat JIJ mooi vindt. Geniet ervan!
Roeltje
Grappig dat dhr. Kole in zijn antwoord niet eens door heeft dat de vragenstelster korte mouwen bij de bruid bedoeld i.p.v. bij de bruidegom ;) Ik concludeer daaruit dat hij niet eens weet heeft van een discussie over lange of korte mouwen binnen de ger.gem. Dat blijkt wel uit z'n antwoord.
Op zondag gaan we in de zomer als het warm is toch ook met korte mouwen naar de kerk. Tenminste bij ons wel. Er zijn inderdaad verschillen binnen de ger.gem. Ik hoorde van een gemeente waar je inderdaad lange mouwen moet hebben, geen kanten jasje aan mag en dat je hoofd goed bedekt moet zijn.
De vragenstelster zal toch wel weten of kunnen informeren wat bij hun in de gemeente gebruikelijk is.
Toen onze dochter trouwde kwam ook de vraag op haar af wat er van haar verwacht wordt en dat was bij haar geen inkijk als bruid en de sluier moest in ieder geval de kruin bedekken. En als daar nog mensen zijn die beweren dat dat onvoeldoende is dan vraag ik je of je als vrouw dan wel zo'n "dopje" als hoed mag dragen want die dragen ze tegenwoordig ook allemaal achterop hun hoofd.
Cloudsadmirer
Kol 2:
20 Als u dan met Christus de grondbeginselen van de wereld bent afgestorven, waarom laat u zich dan, alsof u nog in de wereld leeft, bepalingen opleggen
21 als: Pak niet, proef niet en raak niet aan?
22 Dit zijn allemaal dingen die door het gebruik vergaan; ze zijn ingevoerd volgens de geboden en leringen van de mensen.
23 Deze dingen hebben wel een schijnreden van wijsheid, door eigenwillige godsdienst en nederigheid, en verachting van het lichaam, maar ze zijn zonder enige waarde en dienen tot verzadiging van het vlees.
AHHK76
@kathleen: Natuurlijk mag je verheugen op je trouwdag! Juist omdat het zo vervelend is als er op deze dag conflicten of ergernissen zijn, daarom kun je je beter voor de trouwdag op bezinnen hoe je dat kunt voorkomen.
Dan kun je des te meer van de trouwdag genieten! En dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken, dat is waar. Maar dan mag je ook proberen dat naast je neer te leggen van anderen, die toch iets zeggen. Je weet dan dat je je best hebt gedaan.
@Roeltje: dhr. Kole zegt niet dat hij het voor een man niet stijlvol vindt als hij korte mouwen heeft... Hij zegt dat hij, als man, dat niet stijlvol vindt (voor een vrouw).
@Rinske: Ik begrijp echt wel wat je bedoelt. Uiteindelijk gaat het erom of je het voor God kunt verantwoorden hoe je je kleedt. Maar er staat ook in de Bijbel van alles over eerbaarheid, kuisheid, enz. Verder kun je er ook nog lezen, dat de ouderlingen in de kerk moeten regeren. Als je lid bent van een club of vereniging, dan moet je je aan de regels daar houden. Hoor je bij een kerk dan moet je je ook voegen naar de regels van die kerk... Tenzij jij kunt bewijzen, dat die regels strijdig zijn met de Bijbel!
Cloudsadmirer
"Tenzij jij kunt bewijzen, dat die regels strijdig zijn met de Bijbel!"

Ze zijn alleen al strijdig omdat het dient tot 'verzadiging van het vlees.' Vs 23

Eigenlijk zeg je nu allemaal 'ja maars' tegen een paar verzen uit de Bijbel.
AHHK76
@Rinske, ik wil geen ja-maars tegenover Bijbelteksten zetten. Maar ik wil de hele Bijbel lezen. Er staat in de Bijbel, dat je rekening moet houden met anderen en dat je jezelf kuis moet kleden. Dat zijn geen regels van mensen, maar van God. Ik ben geen voorstander van Farizeeër-toestanden. Integendeel!
Als je er bloot bij gaat lopen op je trouwdag, dat dient tot verzadiging van het vlees!
Ik lees niet alleen Kol 2 maar ook 1 Korinthe 8 :13 en vele andere teksten.
Roeltje
@AHHK76, Dan trouwt er bij ons in de ger.gem. in de zomermaanden niemand stijlvol want ze hebben praktisch allemaal korte mouwen. Eigenlijk vind ik dit een belachelijk issue. Zelf ben ik 23 jaren geleden getrouwd in de ger.gem. en ik had ook korte mouwen. Rondom mijn trouwdag en alle jaren daarna nooit over nagedacht dat dat wel eens als een probleem gezien wordt totdat je eigen dochter trouwt en dan is het ineens een hot item...?? Wat of wie is er in de loop van de jaren veranderd dan? Ik denk dat ik het antwoord wel weet maar dat zal ik maar niet aanhalen want dat is niet zo positief voor de reformatorische gezindte van nu denk ik.
naam
Ìk snap zo'n hele vraag niet. Waarom vraag je dat?? Is het toch iets waarbij je geweten spreekt? Ben je toch bang dat anderen het niet goed vinden. Vind je het zelf toch niet helemaal gepast? Of?
DAN MOET JE DAT TOCH GEWOON HELEMAAL NIET WILLEN!
Mijn advies: zorg dat je er netjes, mooi, stijlvol, gekleed bij loopt zodat niemand zich hoeft te ergeren, jij een rein geweten hebt en je kan genieten van een mooie trouwdag in Gods gunst en onder Zijn zegen.
Ps. Bij ons in het trouwgesprek vroegen ze alleen of je netjes en gekleed (dus geen inkijk als je geknield ligt zei de ds. nog) wilt gaan. Niet allerlei regeltjes. Maar heb nog nooit iemand met korte mouwen gezien... Inderdaad lijkt mij het ook helemaal niet stijlvol, afgezien dat ik niets tegen korte mouwen heb :-)
Autumn
Ik denk dat iedereen een andere smaak en idee van 'stijlvol' heeft en zelf goed kan bepalen wat hij/zij wil dragen op de trouwdag. Ik ben niet in de Ger Gem getrouwd en ik ben zit ook niet in die hoek, en bij waren er ook geen regeltjes of voorschriften waaraan we moesten voldoen wat betreft kleding. Ik droeg een witte trouwjurk met spaghettibandjes en een open rug en een sluier. Er waren ook mensen uit de Ger Gem en uit de bondskerken in onze trouwdienst maar ik heb geen commentaar of ergernissen gehoord. Ik zou me er ook weinig van aantrekken. Ik kon met een zuiver geweten voor God en in Zijn gemeente trouwen, ook met spaghettibandjes en in een witte jurk.
SecorDabar
Wanneer wij voor Gods aangezicht wensen te trouwen, en Zijn zegen af te smeken over ons huwelijk, dan is niet wat ik vindt, wat ik denk, wat ik...., wat mijn mening is... wat mijn smaak is.....
Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?
Hoe krijgt Gij de eer op mijn huwelijksdag ?
Mag ik bij de wijze maagden behoren tot de eeuwige bruiloftsdag?
Ik denk dat het dan een stuk gemakkelijker voor de bruid wordt, om met een goede consciëntie je voorbereiding voor je trouwdag te beginnen.
Bert
@SecorDabar: wat is consciëntie??
dijna61
Ik zou bijna vragen: "Geen nederlands gehad op school?"
De betekenis is: Geweten en dat betekent eigenlijk, samen weten. Dus jij en God weten.
Misschien is conscientieus een bekender woord.
katlheen
Het is alleen een beetje jammer dat allerlei scherpslijpers zich opwerpen tot het "geweten" en met de bijbel in de hand wel even denken te weten hoe jij je hoort te kleden. En mocht dat argument niet werken, dan wordt er wel het aloude bekende steen des aanstoots niet zijn bijgehaald. Gaan die mensen ook betalen voor het feestje?
Bert
@bijna61: tuurlijk weet ik wat dat betekend, twas meer ironisch bedoeld. Ik ben van mening en velen met mij dat juist als er over dit soort dingen zo duidelijk mogelijk moet worden gesproken en vooral in termen die nu gebruikt worden en begrijpbaar zijn.