Vrije wil

Ds. A.K. Wallet / 8 reacties

Vraag

Ik heb een vraag die naar mijn gevoel heel ver gaat, omdat ik hiermee na ga denken over Gods besluiten en beslissingen, terwijl ik daar geen vragen bij mag stellen. Maar ik wil ook geen vraagtekens achter de juistheid van Gods beslissingen zetten, maar wel achter de theologieën die daarover bestaan. Vaak word de vraag gesteld: Waarom liet God de zondeval toe? Het antwoord is dan in de kern: God schiep de mens zo dat hij een vrije wil heeft, en Adam koos het kwade. God schiep de mens met een vrije wil omdat Hij niet wilde dat de mens als een robot zou leven. Zo is de redenatie. Maar in de uitverkiezing geeft God de uitverkorene een goede wil, waarmee deze de goede keuze kan maken en te geloven in Jezus Christus. Daarmee heeft de uitverkorene toch geen vrije wil? Bij mij komt dan de gedachte op dat God veranderd is, dat de mens nu wel als robot fungeert. Maar God zegt dat Hij altijd dezelfde is. Is er dan nooit (ook bij de schepping) sprake geweest van een vrije wil?

Antwoord

Beste vrager,

Bedankt voor je vraag. Je denkt diep na, te diep, moet ik zeggen. Maar we houden ons aan het Woord van God. God heeft ons geopenbaard wat nodig is om zalig te worden en daaraan hebben we ons aan te houden. Hoe was het in het paradijs, vraag je. Had de mens een vrije wil. Ja, dat had hij. Hij kon kiezen tussen goed en kwaad. Hij kon gehoorzaam blijven en niet. Eigenlijk heb je goed beschouwd geen keus. God is toch alles en wat zouden we buiten Hem zoeken? Daarom is het een grote dwaasheid om God de gehoorzaamheid op te zeggen.

Met je vraag: waarom liet God het toe, kom je aan de grenzen van je nieuwsgierigheid. Heimelijk zoeken we een verklaring voor onze ongehoorzaamheid, voor onze zonde. Daar is geen begripsvolle verklaring voor te geven. De zonde is on-zin. De dwaasheid van de zonde.

Wat wil God met het verslag van de zondeval? God wil daarmee aantonen hoezeer de mens fout zit en schuldig is. Wat wil God nog meer? Hij wil onze verlossing? Na de zondeval komt -hoe bestaat het?- God met Zijn plan tot redding van die mens die zondaar geworden is. Hij komt met de moederbelofte. Er zal de tweede Adam (Rom. 5) komen, die gehoorzaam zal zijn en blijven.
De tweede Adam zal niet toegeven aan de verleidingen van de satan. Wij (Adam zijn jij en ik) gaven toe in een situatie waarin geen enkele noodzaak was om te breken met God. Het was echt paradijselijk. Jezus Christus is echter gehoorzaam zelfs in de diepste verlatenheid en angsten der hel, maar Hij gaf niet toe. Waarom? Omdat jij en ik weer gehoorzaam aan God zouden kunnen worden. We krijgen door de heilige Geest deel aan de gehoorzaamheid van Jezus Christus. Dat is wedergeboorte. Onze on-wil wordt tot wil. We gaan van harte God gehoorzamen alleen en enkel uit de gehoorzaamheid van Jezus Christus.

Van daaruit leren we ook de goede keuze doen: God lief hebben boven alles en onze naaste als onszelf. Die mens is geen robot. Maar die mens gaat God vrijwillig liefhebben. God heeft geen slaven maar kinderen. We worden door genade aan het beeld van Jezus Christus gelijkvormig. Als kind van God ervaren we dat we geen robots zijn. We houden ons leven lang een strijd tegen onze onwil, die nog steeds in ons wil regeren, waardoor we de neiging hebben om toe te geven. Vandaar het gebed: leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. Ik ben geen robot, maar houd mij vast opdat ik Uw wil mag doen.

We doen er goed aan niet teveel te filosoferen over Gods' besluiten. We schieten er niets mee op.
Wat we weten is dat we zondaars zijn geworden en dat God Zijn Zoon gezonden heeft om zondaren te zoeken en zalig te maken. Een van die zondaars ben jij. God heeft jou uitgekozen om van Zijn Zoon te horen. En als jij gehoorzaam wordt aan God en Zijn Zoon Jezus Christus en de Heilige Geest in je laat werken, dan leer je roemen in de uitverkiezing waardoor je niet alleen het Evangelie hoorde. Maar je gaat beseffen: Hij had mij zaligmakend op het oog. Ja, eer ik nog was geboren had Zijn liefde mij verkoren. Geen redeneren maar Gode lofzingen.

Hartelijke groeten,
Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

uitverkiezingvrije wil
8 reacties
Meandl
Ik vraag me ook af of God bij de uitverkiezing de mens een goede wil geeft. Ik denk dat God de mensen lokt, zoals dat heel mooi omschreven staat in het Hooglied. Als je zo wordt overladen met Gods aandacht (liefde of toorn), kan het bijna niet anders dan dat je naar God toegaat en jezelf aan Hem overgeeft. Maar ik geloof dat je op dat moment (voor de overgave aan God) Gods roepstemmen ook kunt gaan negeren en je er voor kunt afsluiten. Onwaarschijnlijk, maar wel mogelijk. Dus zijn we geen robots, maar mensen met een keuze. Net zoveel keuze als een verliefd stelletje heeft of ze een relatie met elkaar zullen aangaan.
mortlach
Ergens geen vragen bij mogen stellen... dat druist bij mij tegen alles in mij in, en persoonlijk vind ik het een gevaarlijke stap richting het sektarische. Het is ernstig gesteld met het (denk)systeem dat geen kritische vragen kan verdragen en ze daarom maar verbiedt.

Natuurlijk mag je vragen stellen, je kunt immers niet helpen wat er bij je opkomt. Wat je daar verder mee doet, dat is waar het om gaat. Maar zelfs als er op een vraag geen antwoord is (of in ieder geval in dit leven niet zal komen) kan een zorgvuldige bestudering van de vraag zelf waardevol en verhelderend zijn. Ontdekken waarom je een vraag stelt is vaak veel leerzamer dan het eventuele antwoord.
adriano313
Beste vragensteller, ter bemoediging

In het lezen kreeg ik de gedacht dat er ergens een ‘kink’ zat, maar het koste even moeite om het te ontdekken.

Om te beginnen, God is geen boeman, zodat jij niets mag! Dat is denk ik jou (aangeleerd) beeld over Hem. Helaas is het een <u> leugengedachte</u> dat je Hem in deze context <u>niets</u> mag vragen. Door Zijn Woord nodigt Hij je juist uit om dit te doen (Jak.1:5-8) en hierdoor geeft Hij verduidelijking op verduidelijking. Echter je motivatie lijkt mij in deze leidend.
Door Zijn Wil, Zijn Testament, geeft Hij heel duidelijk aan vanuit welke motivatie Hij alles doet. Samenvattend is dit vanuit Liefde, die onvoorwaardelijk is, de <u> Agapé</u> Liefde.

De wil van een mens, omschrijf ik als een soort ‘besluitapparaat’, je kiezertje, jou autoriteit waar God waarde aan hecht. Wel of niet, ja of nee
Echter zonder motivatie lijkt het mij dat er weinig te kiezen valt. Je zou kunnen zeggen dat de motivatie leidend is bij het kiezen of willen.

De bijbel leert ons dat al onze motieven voortkomen uit het hart van de mens, de bron van waaruit uw handelen zichtbaar wordt. Het hart is het centrale domein wat ziel en geest bestrijkt en waar God van zegt: Behoed uw hart boven al wat te bewaren is, want daaruit zijn de oorsprongen des levens (spr 4:23). Omgedraaid:

De bron van het leven is je hart, behoed het boven al wat je bewaart (bewaakt)

Terugkomend, op je vraag of de <u> wil</u>bevoordeeld zou zijn, dus niet meer vrij, dan denk ik dat je wil onderhevig is aan de motieven vanuit het hart. Dus zou je het hart van iemand hebben, dan is de kans groot dat je indirect over iemands besluitvorming controle hebt. Echter bij elke stap die gemaakt wordt moet je alleen nog even: “Wel of Niet, Ja of Nee”zeggen en we weten allemaal hoe je soms maar al te snel, soms zonder na te denken ergens Ja op kan zeggen…(Lust je een snoepje?)

Omdat je hart werkt als een spons, die de geestelijke atmosfeer opzuigt waar jij je hart voor openstelt, daar zal je mee verzadigd worden. De bijbel geeft inzicht in de dan ontstane terreinen van het hart. Van een puur rein vleese hart tot aan een duister kwaad stenen hart. Daarom zegt God ook “GEEF MIJ JE HART” (spr. 23: 26)

De geestelijke atmosfeer waarin u beweegt beïnvloed veelal een gevulde eindstand, Waar je mee omgaat, wordt je mee besmet. De duisternis probeert hier duidelijk terreinwinst te boeken. Veelzeggend zijn dan de mooie kretologieën als: geef me jou hart, open your hart to me etc. Zelfs de Dalai Lama op zijn verjaardag vroeg er om, “geef mij uw hart”. Wat lief en vertederend zullen mensen gedacht hebben, echter velen kennen ook de gebrokenheid als je aan iemand je hart gegeven hebt en je later bedrogen uitkomt…

Ons hart is door de zondeval arglistig geworden(jer 17:9) boven alles, ja, verderfelijk is het; wie kan het kennen? 10 Ik, de HEERE, doorgrond het hart en toets de nieren, en dat, om aan een ieder te geven naar zijn wegen, naar <u> de vrucht zijner DADEN </u>. Dit slaat dus op wat jij bewerkstelligt. Dat wat voortkomt uit je <u>wil</u>.

De hartstochten van het vlees zijn Hoererij, onreinheid, losbandigheid, 20 afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, 21 nijd, dronkenschap, brasserijen etc (gal5:19-23).
Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Dus ook juist in een tegenovergestelde situatie van een vernieuwt of besneden hart, ligt een geestelijke wereld. Een wereld die geregeerd wordt door Jezus Christus door de Heilige geest.

Samengevat is er altijd sprake van een vrije wil bij God, echter deze is constant onderhevig aan de geestelijke wereld en hoe dit in jou hart vertegenwoordigd is. In een natuurlijke staat met een dode geest als in een afstervende natuur met een levende geest.Echter de wil is in je leven <u> niet leidend </u>. De geestelijke wereld is leidend. Het uitgangspunt is dus niet jou wil, maar Jezus Christus en Zijn (geestelijke) Koninkrijk

De vraag is wil jij hier deel van uit maken of wil je met een arglistig hart rond blijven lopen. God vraagt: “Geef mij je hart”, keer je af van het arglistige en kies voor mijn Zoon Jezus Christus. Aanvaardt en belijdt Hem als nieuwe Heer van je leven en geloof in zijn offer opdat je zonden vergeven worden

Wil jij dat?
plderoos
beste vragensteller. Je zegt aan het eind: " Bij mij komt dan de gedachte op dat God veranderd is". Ergens denk ik dat je uitgangspunt niet klopt.

Alles begint bij geloof. Geloof je dat God bestaat. Geloof je dat Jezus er ook voor jou is geweest. Geloof je dat er een jongste dag komt. Geloof je dat we sneller kunnen dan het licht. Geloof je dat een meter duizend millimeter is. Geloof je dat jouw trui groen is. Mensen zéggen wel dat sommigen dingen wetenschappelijk te bewijzen zijn en andere dingen niet, maar dan gaan ze ervan uit dat onze waarneming klopt.

Zo ook wij. Wij denken dat er tegenspraak in de bijbel zou kunnen staan. Als de mens eerst een vrije wil had en nu niet meer dan is God veranderd terwijl Hij van Zichzelf laat zeggen dat dat niet zo is. Maar het is andersom. je moet geloven wat in de bijbel staat. Als er iets staat wat jij niet begrijpt dan ligt dat aan jou, niet aan wat er staat. Er is wetenschappelijk bewezen dat we terug kunnen reizen in de tijd als we de snelheid van het licht kunnen halen. Er zijn mensen die dat wel, en die dat niet geloven. Dat ligt aan die mensen, niet aan het wetenschappelijk bewijs. Er zijn mensen die geloven dat wij van de apen afstammen, dat ligt aan die mensen, niet aan God.

In de bijbel, dat is wat God over zichzelf heeft laten opschrijven, staat dat wij ons moeten bekeren, dus wij hebben blijkbaar de keuze daartoe, vrije wil dus, en dus geloof ik dat. In de bijbel staat ook dat er tot geloof kwamen zovelen als daartoe voorbestemd waren, En ook dat de Heere het hart van de farao verharde, geen vrije wil dus, en dus geloof ik dat. God draagt ons op onze wil op Hem te richten en tegelijkertijd laat Hij zien dat Hij het is die je dat laat doen.

En dus laat ik dat maar zo want ik geloof om te beginnen alles wat God zegt, het lijkt mij dat Hij vaak genoeg heeft laten zien dat Hij dat meer dan waard is. Ik span mij dus in om er dagelijks voor te kiezen Gods wil te doen (dat mislukt mij regelmatig maar dat terzijde) Aan het eind van die dag dank ik God er dan weer voor dat Hij in mij de wens heeft gelegd om Zijn wil te doen.

Je ziet, het komt uiteindelijk neer op geloof. Geloof = vertrouwen. Vertrouw jij erop dat God de waarheid heeft laten spreken of twijfel je daaraan? dat laatste zou ik niet doen. Hij spreekt hoe dan ook de waarheid want er zijn een paar dingen die God niet kan en één daarvan is liegen. Vertrouw dus op God en neem voor waar aan wat Hij zegt. Lijkt het tegenstrijdig? erken je eigen onverstand en vertrouw op God.
1a2b3c
Precies!

En ga ook niet denken dat je wil een gevoel moet zijn, het is veel meer een keus vanuit je verstand.
Uit Rom 3:11 blijkt dat het van God komt als iemand zijn verstand gebruikt om God te zoeken.
Je hebt verstand gekregen van God, gebruik dat en zoek Hem die beloofd heeft dat zoekers vinders zullen worden.
machiels
@adriano313

Kun je me in het kort (!) uitleggen wat je bedoelt met een "gevulde eindstand"? Bvd.

Als oudere PKNer ben ik niet zo goed op de hoogte van allerlei Refotermen.
adriano313
@machiels, speciaal voor jou als niet refo

gevulde eindstand=> "daar waar het hart vol van is geworden, (daar loopt de mond dan van over)"

Dus als jij jou hart aan Koning Jezus geeft (dan raakt het gevuld met de H.Geest) dan zal Zijn Koninkrijk door jou zichtbaar worden. Als levende waterstromen (joh 7:38) <a href="http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Luc+17%3A20-21%3B+joh+7%3A38&id42=1&id16=1&id36=1&id7=1&id6=1&l=nl&set=10">Klik hier</a>

Als jij jou hart open stelt voor duistere invloeden, (dan raakt het gevuld met onreinheid) dan zal de wereld door jou zichtbaar worden, maar als je valt weet je niet waarover je gestruikeld bent… <a href="http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Spreuken+4%3A19&id42=1&id16=1&id36=1&id7=1&id6=1&l=nl&set=10">Klik hier</a>

<u>nadenkertje
“als je in drijfzand staat en besluit - ik wil hier uit -, dan zal je iemand nodig hebben die je er uit trekt, want het zand blijf je zuigend vasthouden “</u>
adriano313
oeps, laatste moest schuingedrukt (italic) zijn