Jodenhaat

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Volgens de Bijbel zijn de joden Gods uitverkoren volk. En wat de meeste christenen wel eens vergeten... ook Jezus was een jood. Is het alsmaar bestaande/opkomende antisemitisme, Hezbollah, Hamas, Iran, die Israël willen vernietigen en alle Joden waar ter wereld willen doden, hier niet het bewijs van? Namelijk dat de tegenstander van God alles probeert om de joden uit te roeien en kapot te maken?

Antwoord

Jouw vraag is heel actueel. De gruwelijke aanslag bevestigt jouw gedachtegang. Vervang alle vraagtekens die je zet maar in uitroeptekens. Inderdaad, Gods uitverkoren volk wordt belaagd aan alle kanten. Opnieuw gaat psalm 83 in vervulling. IJzingwekkend  om te lezen hoe de vijand uit is op de totale vernietiging van Gods verbondsvolk. Denk ook maar aan de bedoelingen van Haman in het boek Esther. Denk ook maar aan de Holocaust. Maar het zal de vijanden niet lukken, daar staat de Heere voor in.

Ondertussen moeten we niet beweren dat Israel alles goed doet. Zeker niet ten opzichte van de Palestijnen. Al blijft de landbelofte door God gegeven geldig. Vele Joden zijn in de loop der tijden teruggekeerd naar het eigen land. Maar een massale terugkeer tot God ontbreekt helaas nog onder het volk. Er ligt nog een bedekking op haar als het gaat om de gekomen Messias Jezus Christus. Daarom bidden we in deze spannende dagen nog vuriger om de vervulling van Gods belofte in Romeinen 11:26: "En alzo zal geheel Israel zalig worden."

Bid jij mee? Ik liet gisteren de gemeente niet alleen psalm 83 zingen, maar ook psalm 122: "Bidt met een algemene stem om vrede voor Jeruzalem, het ga hun wel die u beminnen."

Sjaloom, zo groet ik je,
Ds. A. van Vuuren