Voetreflexbehandeling

drs. N. Wolswinkel / 4 reacties

Vraag

Circa drie weken geleden heb ik een voetreflexbehandeling gehad aan beide voeten. De man die dit deed, heeft enorme druk met zijn duim uitgeoefend op ongeveer het midden van mijn voet. Dat deed vreselijk veel pijn, maar hij bleef het doen, minstens tien minuten per voet. Sindsdien heb ik dagelijks zware hoofdpijnen en een heel strak gevoel in nek- en achterhoofdspieren. Dat heb ik anders nooit. Kan dit een gevolg zijn van die behandeling? Zijn er misschien zenuwen overdreven gestimuleerd? Ik kan geen andere oorzaak bedenken.

Antwoord

Ik heb geen verstand van voetzoolreflexbehandelingen. Het is wel opvallend wat je beschrijft. Het beste kun je dit bespreken met de genezer die de behandeling heeft uitgevoerd. Die hoort ook verstand te hebben van de bijwerkingen.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

bijwerkingennatuurgeneeskunde
4 reacties
Dorah
Tja, sowieso vraag ik me af wat je als christen bij een voetreflexbehandelaar hebt te zoeken. Ten eerste is er geen wetenschappelijk bewijs voor de werking ervan, ten tweede schijnt de reflexologie uit te gaan van dezelfde principes als acupuntuur, wat wil zeggen dat de inwendige organen op verschillende plaatsen op het lichaamsoppervlak geprojecteerd zouden zijn. Het is een op het taoisme teruggaande projectiediagnostiek (net als iriscopie en astrologie). Net als bij acupuntuur wil de methode de geblokkeerde Chi-stroom weer op gang brengen om het energetische yin-yang evenwicht te herstellen. Deze informatie heb ik uit een boek dat is geschreven door een theoloog en ex-natuurarts. Hij schrijft verder dat voetreflexologie geen neutrale methode is. Het gaat volgens hem net als bij acupunctuur om een energetische, op oosterse grondslag gebaseerde, geneeswijze en om het opwekken van de kundalini-geest. Ten slotte geeft de auteur aan dat de mogelijkheid bestaat dat je geestelijke schade oploopt door deze behandeling. Er zijn verschillende verhalen bekend van mensen die na zo'n behandeling problemen kregen met bidden en bijbellezen, wat pas weer over ging toen diegene vergeving vroeg aan de Here Jezus. In het boek wordt gewaarschuwd tegen deze behandeling en er wordt aanbevolen om te bidden tot God om reiniging.
Ik wil niet beweren dat hierdoor je lichamelijke klachten zullen verdwijnen, wel dat je je als christen verre dient te houden van dit soort behandelingen!
Dorah
@ Primald: Wat gebruik jij veel uitroeptekens. Ik wil toch maar even iets rechtzetten want ik heb mijn reactie niet zo bedoeld zoals jij het kennelijk opvat. Wetenschappelijk bewijs is niet altijd een criterium, al kan in veel gevallen (ik zeg dus niet dat dit in alle gevallen zo is) wel worden geconcludeerd dat als iets niet wetenschappelijk bewezen kan worden je of te maken hebt met kwakzalverij, of met behandelingen die een werking hebben op je geest, waarbij ieder christen zal moeten toetsen of het Gods wil is dat je die behandeling volgt of dat het wellicht niet naar Zijn wil is. Uitgangspunt hoort m.i. voor een christen niet te zijn of iets helpt, maar wat de Bijbel ervan zegt.
En ja, de dokter geeft een uitstekend advies, mijn reactie is bedoeld als aanvulling. De dokter is geen theoloog dus ik kan me voorstellen dat hij vanuit zijn vakgebied hier niets over zegt.
Justinus
Dorah: eerst nu reageer ik... ik heb je reactie een aantal keren gelezen en op me in laten werken.
Ik onderschrijf je mening niet, je hebt het niet zelf geen ervaring, gaat af op wat een ander schrijft... een theoloog en voorheen een natuurarts... nou en?
Ik heb zelf ervaring met behandeling door acupunctuur... na overleg met de huisarts en met instemming van een specialist. Ik heb er baat bij gehad, de regulaire hulp heeft me niet geholpen! We (ik, de huisarts, de specialist) waren content met het resultaat!
Ik vind je opmerking "Tja, sowieso vraag ik me af wat je als christen bij een voetreflexbehandelaar hebt te zoeken." nogal aanmatigend. Waarom zou een christen daar niet mogen zijn? Kun jij dat beoordelen?
Willem84
Ik kan me redelijk vinden in hetgeen Dorah aangeeft.
Er zijn ons inmiddels veel geneeswijzen uit het Oosten komen toewaaien die vaak vanuit deze cultuur en context verweven zijn met religies en mensbeelden die daar op niet-wetenschappelijke wijze tot stand zijn gekomen.
Op basis van geloof, intuitie en spiritualiteit heeft men diverse werkende geneeswijzen gevonden die later geduid werden met pseudo-wetenschappelijke feiten.

Ik ben zelf van mening dat een ieder die zich inlaat met zaken als accupunctuur een een grote kans heeft om een verminderde houding tegenover God te krijgen of een sterkere negatieve gedachtengang. Mensen krijgen vaak psychisch of geestelijk meer problemen. De personen zelf zullen dit helaas zelf nooit koppelen aan elkaar.

Of ik ervaring heb met behandelingen? Nee..

Maar ik ga ook geen glaasje draaien of naar een satanistische vereniging toe om na afloop er iets over te kunnen melden.

Natuurlijk hangt de Bijbel van onverklaarbare dingen aan elkaar. Maar is dit mystiek? Nee, dit zijn Gods wonderen en het is Gods hand. Zouden de mensen die zaken doen op mystieke wijze dan niet God's naam moeten prijzen? Werd Mozes niet tot God geroepen toen hij een wonder deed en Gods naam niet vermeldde, zijn naam niet grootmaakte?

Ik denk echt dat er dingen zijn die van Hem afkomen, maar dat zal Hij ons ook duidelijk laten merken. Alles waar onze Christelijke God niet in grootgemaakt wordt en wat niet logisch te verklaren is of wat in mystieke zin blijft rondzwerven daar blijf ik vanaf..

Maar als het werkt?

Dan vraag ik me af waarom God Mozes op zijn kop gaf.. Want er kwam toch water uit de rots, zonder dat Mozes daarin Gods naam prees.

Maar als het werkt?

In de laatste dagen zullen er veel imitators zijn en ook zij zullen wonderen en genezingen verrichten.

Maar als het werkt?

Dan werkt het.. Lichamelijk op dat moment.. maar geestelijk kost het wel wat..

en NEE!! ik blijf er vanaf of je hiermee of je hiermee het behoud op het spel zet.. Wel wordt je leven er mijns inziens geestelijk of psychisch zwaarder door en het brengt je niet dichter bij God.. Daar ben ik van overtuigd.

Liefdevolle groet,

Willem