Begeerte bij oudere mensen

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Ik ben een getrouwde vrouw van 61 jaar. Sinds een paar dagen heb ik een sterke begeerte om mijzelf te bevredigen en na innerlijke strijd heb ik dat ook elke dag gedaan. Ook bij oudere mensen kan die begeerte ontstaan. Ik heb het er moeilijk mee. Is zelfbevrediging zonde of niet? Ik heb gebeden tot de Heere of Hij mij wil helpen tegen die begeerten te strijden, maar die strijd heb ik tot vandaag niet gewonnen. Ik moet er wel bij vermelden dat mijn man en ik twaalf jaar geen seksueel contact hebben gehad wegens een medische oorzaak bij mij. Graag uw reactie en eventueel advies hierop!

Antwoord

Beste mevrouw,

U stelt mij op heel directe wijze de vraag of zelfbevrediging zonde is of niet. Deze vraag beantwoordt u vervolgens zelf door tot de Schepper te bidden of Hij u wil helpen te strijden tegen deze begeerten. U wilt er kennelijk controle over hebben om het niet te willen doen.

Ik geloof niet dat het verlangen wat u heeft naar lichamelijke seksuele bevrediging op zich een zonde is. God heeft ons geschapen met onze seksuele verlangens. Wat bij mij wel enige verwondering oproept is dat u het verlangen naar seksuele bevrediging zo ver weg houdt bij uw man. U vertelt dat er bij uzelf sinds twaalf jaar medische redenen zijn dat er geen seksueel contact meer is met uw man. Mogelijk bedoelt u hier mee dat er geen penetratie meer mogelijk is. Maar dat hoeft toch niet te betekenen dat er seksueel totale afstand genomen moet worden?

Ik weet niet, want dat vertelt u niet, of er bij uw man nog verlangens zijn om seksueel contact te willen of kunnen hebben. Een ding is zeker, dat u zelf nog sterke seksuele verlangens heeft en dat u deze via masturbatie bevredigt, wat schuldgevoelens oproept. Wat let u om met uw echtgenoot uw gezonde behoeften te bespreken? Mogelijk kunt u dan samen met hem weer seksuele bevrediging inpassen in uw huwelijksleven. Seksueel contact is toch meer dan alleen penetreren. U als partners is het toch niet verboden als seksueel contact via penetratie niet meer mogelijk is naar andere creatieve oplossingen te zoeken om tot bevrediging te komen? Ik denk dat, rekening houdend met wederzijds respect voor elkaars grenzen, er veel in tederheid, liefde en begrip kan worden ontplooid. Daardoor kan de onderlinge seksuele intimiteit weer groeien en hoeft u dit niet weg te houden uit uw gezamelijke huwelijksleven.

Is het overigens u duidelijk wat maakt dat u sinds enkele dagen dagelijks de behoefte aan zelfbevrediging hebt? Was het daarvoor niet aanwezig? Als u hierover zou willen doorspreken kunt u altijd contact zoeken met een seksuoloog.

Ik wens u sterkte en Gods zegen bij de aanpak om uw man deelgenoot te kunnen maken in de behoeften die u hebt.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut/seksuoloog

Lees meer artikelen over:

ouderenzelfbevrediging