Steenpuisten

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Ik heb sinds een paar maanden last van meerdere steenpuisten tegelijk. Zelfs zulke grote dat de huisdokter ze heeft opengesneden. Ik heb al twee keer een antibioticakuur gehad. Dan blijven ze weg. Zodra ik stop komen ze weer terug. De huisarts heeft mijn bloed al meerdere keren laten testen, maar op een hoge onstekingswaarde na, komt er niet veel uit. Ik ben de laatste tijd ook doodmoe en heb vaak last van koorts, niet ernstig hoog, maar toch... Ik weet echt niet meer wat ik moet doen en wordt er gek van. Mijn dokter schijnt het ook niet meer te weten. Kan iemand mij helpen?

Antwoord

Een zeer hinderlijke kwaal...

Algemeen: 1. regelmatig handen wassen met zeep (betadine zeep of chloorhexidine zeep) en nagels kort knippen, eigen handdoek (dagelijks verschonen); 2. dagelijks lichaam wassen met zeep; 3. contact met de huidinfectie (bijvoorbeeld door krabben) vermijden; 4. antibiotica wordt doorgaans alleen gegeven bij steenpuisten met koorts, algemeen ziek zijn of bij een steenpuist op de neus. Verder bij mensen met een verminderde weerstand (bijv. diabetes) of mensen met een kunstklep).

Wanneer alle maatregelen onvoldoende effect hebben en iemand heeft meer dan drie keer per jaar hinder van steenpuisten, wordt soms profylactisch antibiotica gegeven. Een neuskweek wordt dan in de regel afgenomen om te zien of de persoon in kwestie drager is van de bacterie  (staphylococ). Dan kan de arts besluiten om gedurende één week per vier weken een antibioticacrème in de neus te laten smeren. Dit gedurende zes maanden.

Zie ook de patiëntenbrief over steenpuisten: nhg.org -> NHG patiëntenbrieven -> S. Huid en Subcutis -> bacteriële huidinfecties -> steenpuisten

Groeten, José de Jongh-van Hoof

1 reactie
Catherine
Toen ik pas moeder was, kwam ik opeens onder de steenpuisten te zitten. En het ergste was dat ik mijn baby ook besmette ! We werden beiden positief getest op de stahylococ idd. Wij kregen beiden een a.b. kuur en moesten de huid ontsmetten en afplakken met steriele gazen. Maar het duurde heel lang en echt weg gingen ze niet.
Van een ouderwetse drogist kreeg ik het advies om sassenfras thee te gaan drinken. Ik dacht dat hij me in de maling nam, maar het bestaat ! Ik ben dat maar dagelijks gaan drinken en het hielp. Ik geloof helemaal niet in kruiderijtjes, maar het hielp wel en oudere mensen vonden dit een probaat middel.
Ik hoorde van mijn moeder dat mijn opa eierschillen zeer fijn stampte en die opat. Maar dat ging mij te ver. Als ik zie hoe vies sommige eieren zijn. Misschien dat ze vroeger dachten dat je dan kalkgebrek had, denk ik zo.