Rapmuziek in les

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Wij zouden graag een advies van u krijgen. Onze zoon (13 jaar) zit in vmbo 1 van een christelijke school. Nu blijkt het dat bij het vak drama de docent gebruik maakt van rapmuziek met dans en er in november een hele dag Scapino is. Dit houdt ook veel muziek in met theater en dans en dat de gymlessen met beweging op muziek zijn. De deelteamleraar heeft ons verteld dat het moeilijk is onze zoon daar buiten te houden omdat het een landelijk verplicht iets is. Wij hebben telefonisch onze bezwaren kenbaar gemaakt. Wij worden waarschijnlijk binnenkort uitgenodigd voor een gesprek, maar willen dan natuurlijk wel goed beslagen ten ijs komen en onze kennis van rapmuziek en popmuziek is niet zo heel groot. Zou u ons een advies kunnen geven hierin, zodat we met sterke argumenten kunnen komen? Gelukkig wil onze zoon ook niets met deze muziek te maken hebben. Wij zijn bij de poplezing in Middelharnis geweest van de stichting JijDaar! en dat heeft diepe indruk op ons als ouders, maar ook op onze zoon gemaakt. Vandaag heeft hij bij het vak Drama gezeten en niet actief deelgenomen aan de dans op rapmuziek, maar hij gaf wel aan dat hij bang is om er in meegenomen te worden. Hopelijk kunt u ons snel van een advies voorzien of van informatie.

Antwoord

Geachte heer/mevrouw,

Dat u in een enigszins lastig dilemma zit met uw zoon en de school  waar hij onderwijs volgt, begrijp ik. Ik denk dat het in dit geval erg belangrijk is dat u probeert zich open en constructief op te stellen ten opzichte van de school. Niet alle muziek is fout en niet alle ritmische gymnastiek is verkeerd; het hangt er maar vanaf welke muziek daarvoor gebruikt wordt. Als u aangeeft dat u het natuurlijk belangrijk vindt dat uw zoon zoveel mogelijk alles kan meemaken en dat u het heel vervelend zou vinden als hij in een uitzonderingspositie zou moeten belanden (voor zover dat zelfs mogelijk is), maar dat er bepaalde grenzen zijn waar u liever niet overheen gaat, gezien uw levensbeschouwelijke achtergrond, is vast wel een goed gesprek mogelijk. U kunt vriendelijk de vraag stellen of het mogelijk is dat de school daar rekening mee kan houden.

Het intrigeert mij wel wat de reden is dat de deelteamleraar spreekt over het verplichtende karakter van theater en dans en dat dit landelijk verplicht is. Daar kan ik mij niet zoveel bij voorstellen aangezien ik er vast van overtuigd ben dat andere christelijke/reformatorsche scholen dit niet als vast onderdeel van hun lespakket hebben, dus ik vermoed dat de beste man er wat dat betreft naast zit. Dat kunt u in het gesprek ook bespreekbaar maken, lijkt mij.

Het belangrijkste lijkt mij dat u een persoonlijk gesprek voert met één van de leidinggevenden van de school waarin u een open en opbouwende houding ten toon spreidt, waarin u het goede zoekt voor uw zoon in de lijn van de opvoeding die u hem graag geeft, maar waarin u zich ook niet laat inpakken door argumenten die niet deugen.

Ik vraag mij ook af in hoeverre u inzicht hebt in het onderwijsprogramma van de school en de doelstellingen en de missie die zij geformuleerd hebben voor hun onderwijs. Meestal is dit tegenwoordig behoorlijk openbaar en in te zien op de website van de school. Wellicht kunt u ter voorbereiding op het gesprek hier grondig kennis van nemen om zo ook inhoudelijk met kennis van zaken te kunnen spreken.

Over de inhoudelijke aspecten van de muziek zelf, krijgt u van Refoweb meer informatie.

Ik wens u een goede ontmoeting toe!

Drs. Els. J. van Dijk

Naschrift redactie: Hieronder enkele urls met meer informatie over de gevaren en de achtergronden van pop/rapmuziek.

Lees meer artikelen over:

muziekstijlpopmuziek