Enige ware geloof

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Ik heb onlangs een vraag gesteld m.b.t. ongeloof. Ik vind het toch allemaal wel 'makkelijk' en 'snel' gezegd en mooi bijbels onderlegd, maar feit blijft dat alle mensen denken dat hun geloof het enige ware geloof is. Iedereen, of het nu een moslim, jehovagetuige of wat dan ook is, vindt zijn/haar geloof het juiste. Ik hoop dat iemand die een breder blikveld en niet alleen een christelijke bril heeft, mij een duidelijker antwoord kan geven dan alleen dat het christelijke geloof het enige ware geloof is, omdat Jezus voor onze zonden is gestorven en omdat je bij het christelijke geloof niks zelf kan doen, van genade afhankelijk bent, terwijl je bij andere geloven van alles zelf moet presteren etc. Wat heeft opvoeding bijvoorbeeld voor invloed? Als ik niet als christen opgevoed zou zijn, maar als moslim, was ik nu toch gewoon moslim geweest?

Antwoord

Als je je vraag stelt op een christelijke site, kun je moeilijk verwachten dat je een objectieve antroposofische uitleg krijgt over religies, geloven en godsdiensten. Wellicht dat daar ergens een andere site voor te vinden is. Ongetwijfeld is opvoeding en achtergrond een belangrijke factor als het gaat om geloof en leven. Dat wil niet zeggen dat de feiten, zoals in het antwoord helder uiteengezet, daardoor veranderen. Ook al zou jij moslim zijn, betekent dat nog niet dat het christelijk geloof inhoudelijk wijzigt. Alleen je perceptie daarop is anders. Wellicht helpt het als je zelf de Bijbel bestudeert en onderzoekt, zodat je niet afhankelijk bent van de visie van anderen. Kortom, ga naar de bron en laat je daardoor leiden.

Hieronder nog een paar interessante urls:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17281/eerst-refo--nu-moslim/

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17271/-misschien-bidden-we-wel-voor-niks-/

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16040/christendom-of-islam/

Redactie Vragenrubriek

5 reacties
matthew
ik ben geen hoogleraar of wat dan ook. maar ik raad de vraagsteller aan om het boek
'moderne wetenschap en de Bijbel' eens te lezen.
hier komt duidelijk in naar voren dat de Bijbel de wetenschap eeuwen vooruit is.
alleen hieruit kunnen we al zien dat de Bijbel zoals wij Christenen die hebben uiterst betrouwbaar en nauwkeurig is
TJH
Boekentip: Jezus onze bestemming.
mortlach
Moderne Wetenschap en de Bijbel moet je alleen lezen als je eens hartelijk wil lachen. Man o man, wat staat dat boek vol larie en gewoon klinkklare onzin. Typisch creationistisch geneuzel van iemand die de klok wel heeft horen luiden, maar gewoon allerlei dingetjes zonder bronvermeldig van evangelicaal-Amerikaanse creationisten heeft overgenomen.

Vooral het moment waarop Hobrink bewijst dat de Aarde 17(!) jaar oud is... hilarisch. Zoek maar op, in het stukje over de instroomsnelheid van mineralen door rivieren in zee. Misschien kan matthew het even opzoeken, want ik heb zelf het boek ooit alleen geleend en ondertussen alweer teruggegeven.
henkie
Moest je net zo lachen toen je las dat er niets sneller was dan het licht? ;-)
Dorah
Vraagsteller: je vragen herken ik vanuit mijn puberteit.
Ze raken het vlak van de apologetiek en ik vind het dan ook jammer dat niemand je op deze site verder kan helpen.
Mij heeft het boek: 'brieven van een scepticus' enorm geholpen.
Sterkte met je zoektocht!