Iets homeopathisch

drs. J. de Jongh-van Hoof / 2 reacties

Vraag

Ik (vrouw van 54) heb hemochromatose (Feretinie stapeling) en slik ontzettend veel medicijnen voor o.a. hoge bloeddruk, choroterol, diabetes, betablokkers, enz. Ook heb ik problemen met de luchtwegen (astma) en maak ik te veel histamine aan. Geregeld heb ik bijholteontsteking. Nu heb ook nog bloedarmoede erbij en kan dus mijn aderlatingen niet ondergaan; HB is 62 procent, was 57 procent. Is er iets homeopathisch van dr. Vogel wat mij kan ondersteunen? Vooral voor mijn lever, die er onder lijdt! Ik gebruik al echinaforce en cinufoece. Ik wil weer zo graag gezonder zijn, vooral voor mijn kleinzoon, die net op negenjarige leeftijd zijn moeder heeft verloren en zo bang is dat ik ook dood ga! Is er iets van dr. Vogel wat mij kan helpen en mijn medicijnen niet in de weg staat?

Antwoord

U hebt veel  medicatie voor al uw klachten. Zoals u wellicht weet zorgt haemochromatose voor ijzer-stapeling. Deze stapeling zorgt er op den duur voor dat organen slechter gaan functioneren. Vaak duurt het langer voordat vrouwen klachten ontwikkelen omdat zij in de vruchtbare leeftijd maandelijks vloeien (een natuurlijke aderlating). Aderlaten is op dit moment het meest gangbaar om het fe gehalte te laten zakken. Meestal hebben mensen met hemochromatose een hoog Hb.

Wanneer er sprake is van bloedarmoede kunt u natuurlijk geen middelen met fe (ijzer) slikken. Vaak zal de internist of huisarts afhankelijk van het Hb kijken of er een andere oorzaak is voor de bloedarmoede en bekijken of daar iets voor ingenomen kan worden.

Iets homeopatisch ken ik niet. Ik raad u vitaminepreparaten met veel vit. C af en supplementen met fe (ijzer) mag u ook niet. Helaas blijkt Echinaforce in een groot onderzoek geen invloed te hebben op de weerstand en de hoeveelheid verkoudheden die men krijgt. Blijf gezond eten, eet in uw geval geen rood vlees (veel fe (ijzer))  en blijf bewegen.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

dr. vogel
2 reacties
drj
Het is goed dat u zelf over uw gezondheid nadenkt.

Zoals Drs. De Jongh-van Hoof ook al zegt, is het belangrijk dit probleem te bespreken met uw behandelend specialist. Hemochromatose is een probleem dat serieus genomen moet worden.

Als uw Hb-gehalte te laag is, terwijl u deze ziekte hebt, moet er verder gekeken worden. Het is belangrijk dat uw hematoloog (bloedspecialist) of internist nagaat of er andere redenen zijn voor deze afwijking. Ook kan het nodig zijn endere maatregelen te nemen tegen de ijzerstapeling nu u geen aderlating kunt ondergaan.
Bloedarmoede kan ook ontstaan door weinig Foliumzuur of vitamine B12. Dit kan uw huisarts of specialist laten bepalen in het bloed. Vooral een gebrek aan vitamine B12 komt bij oudere mensen vaker voor dan vroeger gedacht werd. Juist als u weinig vlees eet kan aan deze vitamine een gebrek ontstaan. (Waarden van kleiner dan 350 pg/l zijn verdacht voor een onderverzorging.)

Wat fijn, dat u uw kleinkind in deze moeilijke tijd kunt ondersteunen.
U lijkt veel problemen te hebben die met een ongunstige stofwisselingssituatie te maken hebben (diabetes, hoog cholesterol, hoge bloeddruk, enz). We noemen deze stofwisselingsproblemen ook wel "het metabole syndroom". Als u gezond wilt blijven voor uw kleinkind is het erg belangrijk, dat u veel verse groenten eet en vooral dat u begint meer te bewegen. Dat betekent: een plan bedenken waarbij u bijv. minstens een (half) uur per dag beweegt en daarbij ook een intensievere fase inplant (bijv. 5 minuten sneller dan gewoon fietsen, of zo snel mogelijk wandelen). Ook als u zich moe voelt, of geen fut heeft, na een paar maanden zult u merken dat dit u goed doet. Wel even met de huisarts overleggen voor u begint, hij kent uw toestand het beste.
De bovenstaande mogelijkheden kunnen helpen u gezond te houden. Op het moment zijn er nog geen homeopathische middelen, waarvan is aangetoond dat ze deze maatregelen kunnen vervangen.

U heeft veel gezondheidsproblemen, maar u kunt proberen zo lang mogelijk zo gezond mogelijk te blijven zodat u voor uw kleinzoon een echte steun kunt zijn.

DrJ
drj
@ drh
Mee eens, maar ik heb gemerkt dat veel mensen kruiden/vitaminen/homeopathische druppeltjes niet uit elkaar houden. 'Iets homeopathisch' kan betekenen: iets 'natuurlijks' hoewel jij en ik weten, dat niet elk 'natuurlijk' geneesmiddel ongevaarlijk en niet elk 'onnatuurlijk' middel belastend voor het lichaam.

Met vriendelijke groet DrJ