Lofprijzing

Ds. W. Pieters / 1 reactie

05-10-2011, 08:41

Vraag

In Nehemia 9:5 staat het volgende: "De Levieten Jesua, Kadmiël, Bani, Hasabneja, Serebja, Hodia, Sebanja en Petahja zeiden: Sta op, loof de HEERE, uw God, van eeuwigheid tot eeuwigheid, en laat men Uw heerlijke Naam loven, die boven alle lof en prijs verheven is." Matthew Henry in zijn bijbelcommentaar verbindt deze tekst met Psalm 16:2: "O mijn ziel! gij hebt tot den HEERE gezegd: Gij zijt de Heere, mijn goedheid raakt niet tot U." Matthew Henry zegt oa het volgende: "The host of heaven, the world of holy angels, worshippeth thee, Nehemiah 9:6. But thy name is exalted above all blessing and praise; it needs not the praises of the creatures, nor is any addition made to its glory by those praises." The best performances in the praising of God's name, even those of the angels themselves, fall infinitely short of what it deserves. It is not only exalted above our blessing, but above all blessing. Put all the praises of heaven and earth together, and the thousandth part is not said of what might and should be said of the glory of God.Our goodness extendeth not to him. (=Psalm 16:2, Engelse vertaling i.v.m. commentaar van internet). De kanttekening zegt het volgende over het gedeelte "die boven alle lof en prijs is verheven": Hebreeuws, zegening; dat is, die zo hoog en heerlijk is, dat men die niet genoeg kan loven en prijzen. Nu zijn mijn vragen als volgt: 1. Klopt het dat God's glorie/eer niet toeneemt door onze lofprijzing, ook al vraagt God wel in de Bijbel om onze lofprijzing? 2. Klopt het dat Gods aseity/zelfgenoegzaamheid hier in Nehemia wordt gebruikt als reden waarom God niets kan ontvangen van Zijn schepselen, zelfs geen lofprijzing? 3. Volgens Lewis is lofprijzing de uiting van de vreugde die je vindt in God, en doordat je je vreugde uit, verhoog je zelfs nog je vreugde (reflections on the psalms: "It is not out of compliment that lovers keep on telling one another how beautiful they are, the delight is incomplete till it is expressed"). Kun je dus zeggen dat binnen de Drie-eenheid de Goddelijke Personen elkaar prijzen (uiting van de vreugde die de Personen in elkaar vinden) en dat we dus net als God onze vreugde mogen vinden in het prijzen van God?


Antwoord

1. Dat Gods lof niet wordt vergroot in Zichzelf door de lofprijzing van mensen schijnt de enig mogelijke gevolgtrekking te zijn uit het gegeven dat God volmaakt is. Wij kunnen Hem wel iets toezingen, maar Hem niets toebrengen. Dat God ondanks dat wel recht heeft op onze lofprijzing, is buiten kijf.

2. Hoe het tussen de drie Personen in God is, weten wij niet.

3. Laten wij –bij alles wat we hierin niet begrijpen– de oproep van de Schrift volgen (die constant is in het Oude zowel als het Nieuwe testament), en die we kunnen samenvatten in de woorden van Psalm 150 vers 6: “Laat alles wat adem heeft, de HEERE loven. Hallelujah!”

Ds. W. Pieters

Dit artikel is beantwoord door

Ds. W. Pieters

  • Geboortedatum:
    27-06-1957
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Elspeet
  • Status:
    Actief
259 artikelen
Ds. W. Pieters

Bijzonderheden:

website: dspieters.refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
1 reactie
Race406
05-10-2011 / 13:42
Het citaat van Psalm 150 komt uit de HSV..! :-)
Ook ds. Pieters kijkt blijkbaar verder dan 1 vertaling. Hulde!

Terug in de tijd

Beste ds. G. A. van den Brink. Hartelijk dank voor uw antwoord op de vraag "Wanneer uiterlijke en innerlijke van doop niet samengaan". Toch blijven nog wel enkele vragen over. Het antwoord op de vra...
Geen reacties
05-10-2023
Zou Poetin de antichrist kunnen zijn?
Geen reacties
05-10-2022
Graag zou ik iets willen vragen. Al een tijd loop ik hiermee rond. Ik verlang best naar een relatie. Ik ben begin twintig en om mij heen krijgen steeds meer mensen een relatie en gaan vervolgens trouw...
Geen reacties
05-10-2010
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering