Overlijdensrisicoverzekering afsluiten

Ds. H. Liefting / Geen reacties

Vraag

Wij hebben onlangs een woning gekocht. Nu is het voor je hypotheek verplicht om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Hoe moeten wij als christen hier tegen aan kijken?

Antwoord

Of we wel of niet een verzekering afsluiten: het heeft te maken met de middelmatige zaken. Onze zaligheid hangt er niet van af. Het is goed om dat duidelijk voor ogen te houden. Het gaat er ook hierin om dat we in ons eigen geweten ten volle verzekerd zijn. Ja, dat we ook in deze middelmatige zaak onze persoonlijke keuze nemen voor het aangezicht van de Heere. En dan kan de ene christen, vanuit het besef van eigen verantwoordelijkheid, besluiten zich wel te laten verzekeren, terwijl een ander, vanuit het vertrouwen dat er niets bij geval gebeurt, tot een tegenovergesteld besluit komt.

In ons land zijn er momenteel zo’n 5000 personen niet verzekerd. Zij willen werkelijk leven uit het vertrouwen op God dat Hij zal voorzien en dat wij Zijn voorzienigheid niet in twijfel mogen trekken door ons bijv. te verzekeren. Men baseert zich vooral op de Zondagen 1 en 10 van de Heidelbergse Catechismus, waar we lezen dat zonder de wil van onze hemelse Vader geen haar van ons hoofd vallen zal. Ja, dat alle dingen ons niet bij geval, maar van Gods vaderlijke hand ons toekomen.

Eigenlijk zou het het mooiste zijn om als christelijke gemeente ook hierin voor elkaar te zorgen. Ik denk aan de eerste christelijke gemeente in Hand. 2. Ze hadden alle dingen gemeenschappelijk. Men was er voor elkaar. De nood van de één was de nood van de hele gemeente. En toch: ook daar ging het maar kort goed. En daarom moeten we misschien wel zeggen dat verzekeringen een noodzakelijk kwaad zijn.

Waar we ons echter met dit noodzakelijk kwaad niet wensen in te laten, krijgen we het in onze samenleving wel steeds moeilijker. Er is voor alles wel een verzekering, en in sommige gevallen kom je er bijna of helemaal niet meer onderuit. Zoals bijv. in het geval van de vraagsteller. Je wilt leven volgens de inzettingen van de Heere en hoopt bijv. binnenkort te gaan trouwen. Je zoekt een huis en er is geen huis te koop zonder een hypotheek te nemen. En dan ineens die verplichting om een overlijdensverzekering af te sluiten... Wat dan?

Ook hierin geldt: een ieder zij hierin in zijn eigen geweten ten volle verzekerd. En als je vindt dat je zondigt door zo’n verzekering af te sluiten, doe het dan niet. Misschien is een huurhuis dan een optie. Of een goedkoper huis. Of kun je buiten de bank om geld lenen. De navolging van Christus kost wat. Voor de één dit, voor de ander dat.

Eigenlijk zou er, nu door allerlei maatregelen van bovenaf een principiële bevolkingsgroep meer en meer in de knel komt, vanuit christelijke kring iets moeten worden opgezet om gemoedsbezwaarden tegemoet te kunnen komen.

Eén ding mag uit dit alles meer en meer duidelijk worden: ons christen-zijn zal door de tijd heen steeds meer offers van ons vragen. We hebben in dat opzicht de tijd niet mee. De tolerantie is alom groot, behalve naar diegenen die men als ‘fundamentalistisch’ bestempelt. Tijd om als christenen de handen ineen te slaan om samen sterk te zijn in de HEERE!

Ds. H. Liefting, Delft

Lees meer artikelen over:

verzekering