Sterilisatie

drs. J. de Jongh-van Hoof / 10 reacties

Vraag

Wij hebben twee lieve kinderen mogen krijgen. We wilden er graag meer, maar we weten niet of dat wel verstandig is gezien deze maatschappij en de zwangerschappen die erg zwaar vielen. We vinden dat we ons verstand moeten gebruiken, want een christelijke opvoeding is nu al moeilijk. Daarom willen we onze verantwoordelijkheid nemen en een nieuwe zwangerschap voorkomen, voor zover dat in ons menselijke vermogen ligt. Maar we zijn nog jong. Wie weet denken we over zes jaar misschien wel weer anders.Wij willen geen hormoonhoudende anticonceptiemiddelen gebruiken. Het enige wat nu nog overblijft is NFP en condoom. Dat betekent dat wij nog jaren rekening moeten houden met vruchtbaarheid. Dit staat een onbezorgd liefdesleven toch wel een beetje in de weg. Is het mogelijk dat mijn man zich zou laten steriliseren en als we over een paar jaar toch graag nog een kindje zouden willen, dat hij het dan ongedaan kan laten maken? Is dit praktisch mogelijk maar ook ethisch verantwoord? En waarom wel of niet? Is het pijnlijk, het steriliseren zelf en het ongedaan maken ervan? Wordt er echt alleen een doorgang dichtgebrand of gebeuren er hormonaal gezien meer dingen in het lichaam van een man, zodat hij misschien 'minder man' wordt? (bij dieren is dat zo).

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Sterilisatie voor tijdelijk is geen optie. De bedoeling van een sterilisatie is definitief. Een uroloog zal niet meegaan in een tijdelijke sterilisatie omdat er weliswaar hersteloperaties bestaan, maar dit niet bij voorbaat leidt tot herstel van de vruchtbaarheid. Zodra er nog enige twijfel is over een eventuele toekomstige kinderwens, wordt een sterilisatie afgeraden en niet verricht. Dan wordt geadviseerd omkeerbare methoden van anticonceptie te gebruiken variërend van pil tot condoom; van de hormoonspiraal tot injecties.

De ingreep zelf duurt circa 15 minuten. De balzak wordt met twee prikjes lokaal verdoofd waarna de huid wordt ingesneden en de zaadleider wordt doorgeknipt. Nadien wordt een (strakke) slip aangeraden om de zaadballen bij het lijf te houden; wanneer ze hangen voel je (meer) pijn. Mogelijk loop je nadien ietsjes wijdbeens.

Meestal worden sterilisaties in ziekenhuizen op vrijdag verricht – maandag gaan de mannen weer naar het werk. Complicaties treden zelden op. In de eerste week na de ingreep zullen mannen ook liever niet springen oid…  Het valt de meeste mannen reuze mee. Een man wordt hier niet minder man van… De testikels van de man blijven evenveel hormonen produceren (wat zorgt voor de mannelijke beharing, kracht etc).

Dieren worden doorgaans gecastreerd –dan worden de testikels weggehaald– en verdwijnt dus ook de testosteronproductie. Dat is dus niet hetzelfde als sterilisatie. Er blijft sprake van een lozing bij het orgasme (alleen na enkele weken natuurlijk zonder zaadcellen). De vochthoeveelheid is nauwelijks anders dan daarvoor (de zaadcellen maken een zeer zeer klein deel uit van de volume van de lozing bij het orgasme.

Zie voor meer informatie: nhg.artsennet.nl -> patiëntenbrieven -> Y: geslachtsorganen man: daar vind u twee brieven over sterilisatie.

José de Jongh-van Hoof

drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

10 reacties
machiels
Toen wij nog met dit soort problemen zaten, bespraken wij e.e.a. met onze huisarts. Als de verhouding optimaal is, is de huisarts toch ook je vertrouwensarts?
kjdh
Ik kan niet ontkennen dat het vraagstuk van de vraagsteller een herkenbare is, medisch gezien is er ook best een oplossing en laat die mogelijke oplossing nog eens niet eens veel pijn kosten ook, gelukkig maar, toch...?
Als ik dan in de Bijbel lees waar staat dat "des buiks vrucht een beloning is" of dat "kinderen een erfdeel des Heeren zijn" dan kost het onze Hemelse Vader wel pijn bij zo'n keuze. Veel willen we wel uit Zijn Hand ontvangen, maar alstublieft, geen kinderen meer..! Nogmaals, ik (samen met mijn vrouw) tob ook wel met het vraagstuk hoe nu verder. Recent las ik een artikel van een ds. dat er niet eerder gemeenschap mag zijn na een geboorte als dat je dit bij de Heere hebt gebracht en zo ook in geloofsvertrouwen Hem wilt volgen op Zijn weg, mogelijk mag uw (toekomstig) kind gebruikt worden in Zijn dienst.
Wijsheid gewenst!
EVA
@kjdh die ds die dat stuk geschreven heeft heeft vast ook de korinthe brief niet goed gelezen...want zegt hij dan (als ik het goed begrijp) als een volgende kind welkom is weer gemeenschap te hebben met elkaar....

Als er een kinderwens is dan zou ik zeker niet kiezen voor sterelisatie en dan weer ongedaan maken dan vraag je wel veel van je man. Je blijft samen verantwoordelijk voor de keus die je maakt omtrent anticonceptie, de bijbel geeft ons hier geen richtlijn in alleen dat een man met verstand bij zijn vrouw moet wonen...
google is op essure
naam
Vraag eerst af wat Gods wil is over jullie levenspad! En verdiep je in Gods Woord wat deze zegt over het krijgen van kinderen! Ga niet zelf dingen uitdenken/ plannen zonder dit voor Gods aangezicht te doen.

Wanneer het krijgen van kinderen tijdelijk niet verantwoord is (een persoonlijke keus) denk dan ook eens aan de Ladycomp (zie brochure op site).
Race406
Ladycomp, NFP of hoe het allemaal ook mag heten: Dat zijn in reformatorische kring toegestane methoden. Maar hoe dan ook: OOK die methoden zijn niets anders dan planning en het kinderen krijgen willen uitstellen/voorkomen.....
Als je niet mag plannen dan ook geen NFP of wat dan ook.
In mijn familiekring zijn er ook mensen die fel tegen plannen zijn (hun goed recht, waar ik ook respect voor kan opbrengen). Maar als je dan vraagt of NFP en de Ladycomp ook geen methoden van planning zijn kom je te dichtbij en zijn er allerlei argumenten om te beargumenteren dat dat legitieme methoden zijn. Maar planning is en blijft planning. Of je bent tegen en gebruikt niets of je bent tegen en je mag de diverse methoden daarvoor gebruiken. Ook al blijft het steriliseren wel een vrij rigoureuze manier natuurlijk....
Orchidee
Je heb gelijk dat dit ook een manier van plannen is,
maar het verschil hierin met anderen zit hem in het feit dat je hierbij rekening moet houden met de manier waarop het door God geschapen is.
Dat sexualiteit niet volledig losgezien kan worden van vruchtbaarheid.
Hierbij moet je rekening houden met je vruchtbare tijd en onvruchtbare tijd, terwijl als je medicijnen slikt je gewoon kunt doen wanneer je wilt en hoef je niet rekening te houden met de schepping,
maar gelijk heb je dat het allebei planning is.
naam
Race406; ik ben het volledig oneens met jou dat je het gebruik van NFP/ Ladycomp gelijk stelt aan andere anti-conceptie (pil, sterilisatie enz). De ene zijn natuurlijke middelen die gebruik maken van je vruchtbare en onvruchtbare dagen die God in de schepping gelegd heeft! Hierbij moet je 'met verstand bij elkaar wonen', samen communiceren, ook komt er zekere mate van 'opoffering' bij kijken en je haalt sexualiteit en vruchtbaarheid niet uit elkaar! Een heel groot verschil dus!
Samanthi
Toch is het echt zo, plannen is plannen, onthouden op vruchtbare dagen lees ik nergens terug in de bijbel, wel enige tijd onthouden om te vasten en te bidden, met beider toestemming en geen lange tijd om de duivel geen plaats te geven.
Ik heb grote moeite met onthouding om kinderen tegen te gaan als bijbels argument, want die is er niet, ik heb wel sympatie voor NFP omdat het natuurlijk is, je leert je lichaam begrijpen en er naar te luisteren, je leert hoe mooi de schepping werkt.
Maar verdere argumenten zijn er niet op bijbelse gronden.
Het moet in het vlees snijden, ja ja daar gaan veel mensen steeds dieper mee de put in, als er al grote nood is geef je er nog extra nood bij.
Ik weet zeker dat je altijd biddend in je huwelijk moet staan, dat is de beste weg.
Jess
En we hebben ook ons eigen verantwoordelijkheid. We hebben ons verstand gekregen om te gebruiken. Je weet niet hoe het gaan zal als een vrouw nog een keer zwanger raakt, hoe ze de zwangerschap uitdraagt, hoe de bevalling zal gaan. Kinderen opvoeden is ook niet makkelijk. Waarom moet het eerst verkeerd gaan voor je voor een voorbehoedsmiddel mag kiezen, al dan niet definitief?
Samanthi
@naam
Hoe zit het dan als iemand geen kinderen kan krijgen of al in de overgang is?
Zou daar seksualiteit niet meer mogen?