Wat moet ik doen als in een kerkelijke gemeente het evangelie niet meer wordt aa...

Ds. J. C. Schuurman / Geen reacties

Vraag

Wat moet ik doen als in een kerkelijke gemeente het evangelie niet meer wordt aangeboden?

Antwoord

Beste jongere,

Het is niet zo'n gemakkelijke vraag die je stelt. Maar dat heb je zelf ook al begrepen. Vermoedelijk heb je het er ook moeilijk mee dat je het evangelie niet in zijn volheid hoort klinken.

Je schrijft “niet meer”. Was het eerst wel het geval? Is er soms iets veranderd in je gemeente? Of zoek ik te veel achter de woorden “niet meer”?

Wat moet je doen? Ik geef een paar overwegingen.

-Er met iemand over praten die je vertrouwt. Het mag er niet om gaan dat je aan stemmingmakerij doet. En dat kan maar zo. Daarom moet een ander wel te vertrouwen zijn. Belangrijk is de vraag of je het goed hoort dat de genade niet wordt aangeboden. In zo'n situatie moet je voorzichtig zijn met te snelle conclusies. Dus: klopt het wat ik denk? Wordt het door andere herkend?

-Als dat het geval is, dan is het wel verdrietig dat er in de prediking weinig ruimte is. Misschien dat sommigen tegen je zeggen: nou, dan ga je toch ergens anders naar de kerk. Mogelijkheden genoeg. Maar dat is wel erg kort door de bocht. Bovendien kan dat in de praktijk ook heel lastig zijn. Je leeft immers binnen bepaalde (ook kerkelijke) verbanden. Elders kerken doe je niet zomaar. Daar moeten echt gegronde redenen voor zijn. Anders geven we veel te snel toe aan het shopgedrag dat eigenlijk heel modern is.

-Het is beter om -als het kan- eerst eens met iemand van de kerkenraad contact te zoeken, om aan hem je zorgen te vertellen. Dat is de bijbelse weg. Hopelijk vind je een open oor. Een gesprek kan verhelderend zijn.

-Vergeet ook niet om voor de gemeente, de kerkenraad en de predikant(en) te bidden. Of de Heere krachtig met Zijn Heilige Geest werkt, zodat Zijn boodschap in al zijn rijkdom klinkt.

-En als er nu geen enkele opening komt? En als je geestelijk ondertussen verschraalt? Dan kan er een moment komen dat je gaat zoeken. Maar ga nooit over één nacht ijs. Ik zeg nogal eens tegen mensen die vanuit een andere kerk overkomen: besef je wat je doet? Het is geen paar schoenen die je verwisselt. Het kan in ieder geval nooit zonder gebed of de Heere Zijn weg bekend wil maken. Overhaaste beslissingen zijn in dit verband niet goed. Het is beter om in zo'n geval eerst een poosje in de betreffende gemeente te kerken, voordat je een definitief besluit neemt.

Ik hoop van harte dat je aan het bovenstaande iets hebt, en dat je vooral mag leven uit de genade van de Heere Jezus Christus. Daar gaat het immers uiteindelijk om.

Een hartelijke groet,
Ds. J. C. Schuurman, Boven-Hardinxveld