Vader kijkt pornografie

Ds. C.J. Droger / 10 reacties

Vraag

Ik ben er onlangs achter gekomen dat mijn vader stiekem pornografie bekijkt. Ik heb nagetrokken wat hij precies keek en ik gruwel ervan. Het was met opzet, en goed verborgen. Ik heb mijn moeder erover geïnformeerd en later op de dag mijn vader ermee geconfronteerd. Er speelt overigens nog meer. Mijn vader gelooft namelijk niet, hoewel hij wel naar de kerk gaat met ons. Dit weet ik omdat mijn vader zelf geen Bijbel leest, niet bidt als hij alleen is, geen enkel zondebesef heeft, op zowat alle discussiepunten (abortus, euthanasie, homoseksualiteit) de anti-christelijke visie aanhangt, niet wil praten over geloofszaken, zich ergert aan het feit dat mijn moeder en ik wel over geloofszaken willen praten, en ook zijn hele levenswijze, wat hij wel en niet doet. Dit alles maakt de kerkdiensten, waar mijn vader mee heen gaat, tot een ergernis voor mij, omdat ma en ik voortdurend rekening moeten houden met hem. Als de preek hem niet bevalt, wordt er gezucht. Als er iemand gedoopt wordt, kunnen mam en ik niet feliciteren want dan is pa weer geërgerd. Koffiedrinken na kerktijd is ook geen optie, evenals napraten over de preek. Dit loopt al enkele jaren, sinds het geloof bij mij meer is gaan leven. Ik heb mijn vader dus geconfronteerd met wat ik heb ontdekt en hij gaf aan geen enkel probleem te zien in pornografie. Hij wil en zal, zo zegt hij, zelf bepalen wat hij wel en niet doet en niemand mag hem wat voorschrijven. Ik heb hem gevraagd wat hij eigenlijk nog in de kerk doet en of hij niet bang is voor het oordeel, en mijn vader zei dat hem dat allemaal niets interesseerde, hij zich zo langzamerhand een vreemde in zijn eigen huis voelde en dat ik een bijzonder/vreemd iemand ben geworden. Ik heb mijn vader vervolgens gezegd dat ik niet meer wil dat hij meegaat naar de kerk. Dat zou hij zelf wel bepalen, zei mijn vader. Toen heb ik gezegd dat als mijn vader zondagmorgen weer in de kerk zou zitten, ik de rest van de wereld bekend zou maken waar hij mee bezig is. De dag erop heeft mijn moeder ook een gesprek gehad met mijn vader over de hele situatie die al zo lang ons gezinsleven verpest. Ze heeft hem duidelijk gemaakt dat dit zo niet langer kan en dat ze zelf ook niet langer zo door kan gaan. Mijn vader had blijkbaar wel goed nagedacht over wat ik eerder heb gezegd. Mijn probleem is nu: ik denk dat er bij mijn vader alleen 'berouw' is omdat hij betrapt is en dat zijn huwelijk en al het andere op het spel staan, maar dat er geen echt berouw is over deze zonde richting God en er van echte bekering -die tot zaligheid leidt- geen sprake is. Hij doet nu erg vriendelijk en probeert in alles ons tegemoet te komen (tv uit, etc), maar dat lost wat mij betreft niets op. Ik worstel met hoe ik mij als christen nu moet opstellen ten opzichte van hem. Wat mijzelf betreft heb ik het helemaal gehad en hoef ik hem nooit meer te zien, tenzij hij echt tot zaligmakend geloof komt dat ook vruchten in zijn leven laat zien. Ik hoop eigenlijk dat het tot een scheiding komt. Hoe kan ik dit gedoe het beste vervolgen en doe ik er goed aan om mijn vader te dwingen niet meer naar de kerk te gaan? Moet ik contact opnemen met dominee of kerkenraad als hij toch weer in de kerk komt, of is dit nu al een goed idee?

Antwoord

Beste vraagsteller,

In jullie gezin spelen zeer ernstige dingen. Ik vind het moedig dat je via Refoweb om advies vraagt. Ik wil het volgende op je vraag zeggen.

Het is heel belangrijk dat in jullie gezin de dingen niet nog verder escaleren. En dat zal zeker gebeuren als jij in actie gaat komen en gaat doen wat je wilt gaan doen. Ik zou je sterk aanraden: ga je niet verder bemoeien met dit ernstige probleem. Dit is allereerst een zaak tussen je vader en je moeder. Ik denk dat je moeder snel hulp in moet roepen. Van een ambtsdrager van de gemeente en wellicht ook professionele hulp. Deze mensen zullen na een grondig onderzoek kunnen beoordelen wat er gedaan moet worden. Ik kan me voorstellen dat wat je meemaakt allerlei bijzonder nare gevoelens bij je oproept. Je zelfs bij de gedachte brengt: ik hoop dat mijn ouders maar uit elkaar gaan. Maar dat is geen oplossing in deze moeilijke situatie. Er zal aan gewerkt moeten worden dat je vader gaat inzien dat hij verkeerd bezig is. Tegelijk moet onderzocht worden waarom hij stiekem naar porno kijkt. Waarom doet hij dat? Meestal is het een vlucht. Vandaar dat ik zeg: zoveel mogelijk verdere escalatie van de situatie proberen te voorkomen. En snel hulp inroepen van mensen die met deze situaties weten om te gaan.

Je vader dwingen om niet meer naar de kerk te gaan, lijkt me geen goed idee. En wereldkundig te maken wat hij doet en hoe hij is, ook niet. Jij hoeft ook niet naar de kerkenraad of de dominee te stappen. Dat is de taak van je moeder. Laat je vader juist wel de kerkdiensten bijwonen, hoe moeilijk dat ook voor jou en je moeder is. Want daar kan hij tot bekering komen. En daar hoop je toch op?

Ik hoop dat je de rust en de wijsheid zult krijgen om met deze moeilijke situatie om te gaan. Bid daarom en ook voor je vader en moeder. De HEERE kan het anders maken. Hij is toch almachtig?

Heel veel sterkte voor de komende tijd!

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

10 reacties
AHHK76
Wat een moeilijke situatie! Ik begrijp dat dit heel ingrijpend en lastig voor je is...
Ds. Droger heeft een goed antwoord gegeven!
Hoe zou jij het vinden als jouw zonden wereldkundig gemaakt werden?
Verder is dit inderdaad vooral een zaak tussen jouw moeder en vader.
Vergeet niet dat David een kind van God was en toch in de zonde viel. Hij kwam pas op zijn knieën voor God terecht met berouw, toen het kindje bij Bathseba al geboren was! Dus dat was, zeg maar, negen maanden later. Toen moest hij er nog door Nathan op gewezen worden. Toch was David welkom bij God. Probeer met bewogenheid en liefde je vader te benaderen en voor hem te bidden. Het is moeilijk, maar met hardheid bereik je echt niet veel. Sterkte en wijsheid toegewenst!
drj
Matt.18:15
15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen. 16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in de mond van twee of drie getuigen alle woord besta. 17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.
Orchidee
Je schrijft op het laatst; ik hoop dat het tot een scheiding komt... mijn ouders zijn gescheiden en neem van mij aan dat dit echt geen oplossing bied en er alleen maar meer problemen bij komen.

Vanuit je brief krijg ik de indruk dat je, je vader, alleen maar als probleem ziet....
... houd je dan op geen enkele manier van hem?
bootje
Vragensteller, veel sterkte want jou positie lijkt mij heel moeilijk. En ondanks dat het niet goed is begrijp ik dat je het soms wel allemaal wereldkundig wil maken. Weet vanuit ervaring dat het soms bijna onmogelijk is/wordt om je mond te houden. Dan lijkt alles zo schijnheilig en gemeen tegenover de buitenwereld. Sluit me verder bij Orchidee's reactie aan over het scheiden, ook al lijkt het een oplossing. Geloof me voor jou is het nooit 100% de oplossing. (denk voor niemand) Want hoe negatief je nu en misschien in de toekomst ook over je vader denkt, doordat het je vader is. Kom je heel moeilijk los van elkaar, spreek uit ervaring. Hoe moeilijk ook, een bloedband blijft een bloedband. Ook al verbreek je het contact. En er kunnen in een periode van scheiding problemen ontstaan waar je nu misschien nog niet eens over heb nagedacht. Ik wens je toe dat, hoe onmogelijk het nu ook lijkt het goed komt. Nogmaals sterkte.
asw
moeilijke situatie...al vind ik wel dat jij je er veel te veel mee bemoeit. Je had eerst je vader ermee moeten confronteren ipv direkt naar de moeder te stappen. En waarom zouden jij en je moeder uit de kerk niet even met iemand kunnen napraten? Je vader kan toch alvast alleen naar huis gaan als hem dat niet bevalt? Dat je tegen hem zegt dat je niet wilt dat hij meekomt en hem ook het liefst niet meer zou willen zien zolang hij zich niet heeft bekeerd vind ik raar en vrij liefdeloos. Als christen zou je daar het goede voorbeeld moeten geven en juist blij zijn dat hij in de kerk zit ook al werkt hij je daar op je zenuwen. Ben jij perfekt dan? En dan ook nog de wens uiten dat zij zich maar zouden moeten laten scheiden... ik denk dat jij eerst ook maar eens naar jezelf moet kijken, want dit soort gedachtes zijn ook niet bepaald christelijk. Het komt op mij over van: dan zijn we mooi van die kerel af. Elkaar hard terechtwijzen is makkelijk, maar elkaar liefdevol weer op het goede pad brengen is een stuk moeilijker, maar dat is wel wat van ons christenen gevraagd wordt, of het ons nu bevalt of niet.
mortlach
Dat de vader niet wenst te geloven is zijn goed recht, toch?

Het lijkt erop dat de vraagstelster met alle geweld de vader in een christelijk hokje wil drukken, hij moet immers net zo'n modelchristen worden als wij...

Ik begrijp niet goed waarom dat is. Het lijkt erop dat je het vooral wil voor jezelf - zodat jullie op je gemak in de kerk zitten, zodat jullie thuis over geloof kunnen praten. Je hebt het wel over bekering en zaligheid, maar het komt op mij over alsof je vooral bang bent dat zijn ongeloof slecht op jou afstraalt.

Zoals de deskundige al stelt: porno kijken is vaak een vlucht. Als je dan schrijft dat je vader zich een vreemde in zijn eigen huis voelt, is het idee dat hij zich niet meer begrepen/geaccepteerd voelt niet zo heel ver weg.
Sliedrechtman
Hij of zij die zonder zonde is werpe de steen of zoiets zij mijn moeder altijd. Je vader en je moeder hebbeen voor elkaar gekozen. Uit hun liefde voor elkaar ben jij als kind geboren. Er zijn wat verschillen qua geloofsopvattingen tussen je moeder en vader maar ze zijn nog steeds bijelkaar. Dat er misschien spanningen zijn tja dat kan gebeuren in een huwelijk. Maar nu kom jij als heilig boontje stiekem de hele computer doorspitten om maar iets te vinden en dat te gebruken tegen je vaders. Om dat te gebruiken om onrust te zaaien in het huwelijk en hopen dat ze gaan scheiden. Volgens mij stond er ook iets in de bijbel in de trent "eer uw vader en moeder". Nee ik vind je gedrag gewoon schandalig. Ik zie dat je kan typen, weet hoe internet werkt. Ga dus lekkerr aan het werk en op jezelf. Ik denk dat je vader en moeder er best wel uit komen. Daar hebben ze jouw echt niet nodig. Ik denk zelf dat je vader een behoorlijk fout beeld heeft gekregen van zogenaamde "christenen"" door jouw handelen.
waldboy
Je vader bepaalt de dingen zelf. En daar heeft hi alle recht toe. Geen mens kan hem dwingen zo of zo te doen.
En jij, zijn kind, zoals @Sliedrechtman al zegt: Ga aan jezelf werken. Dan heb je genoeg te doen!
meribel
Je worstelt met hoe jij je als christen moet opstellen tegenover hem:
Eer uw vader en uw moeder.
Heb uw naaste lief als uzelf.

En oprechte liefde zoals God van ons houdt is het allermoeilijkste om aan je naaste te tonen. En dan vooral aan mensen waar je stiekem van gruwelt en die je hekelt.
Samanthi
Ik lees hierboven meer van deze commentaren en ben het daar hartelijk mee eens, ik merk geen bewogenheid met vader, ook al zit vader hier fout, waarom zou vader niet mee naar de kerk mogen? Ben jij beter?
Het is goed dat je ouders hulp vragen en jij je er radicaal buiten houd
het is moeilijk dat weet ik best maar toch is dat de rechte weg, veel sterkte