Tekstwoorden

Ds. R. W. van Mourik / 1 reactie

21-09-2011, 15:22

Vraag

Als je het gevoel hebt dat er tekstwoorden tegen je gesproken worden, maar die tekst is niet letterlijk te vinden in de Bijbel of de Psalmen, is dat dan altijd duivels? Toelichting: Het ging om een bijbeltekst die gelezen werd door de dominee. Een bepaald tekstgedeelte sprak mij erg aan en ik dacht: Het zou bijzonder zijn als de dominee daar uit preekt. Er kwam onrust van binnen, dat ik mijzelf niet iets toe moest eigenen en dat die tekstwoorden toch niet gebruikt zouden worden. Het was, "zijt sterk in het geloof." Uiteindelijk preekte de dominee wel uit die tekst.


Antwoord

Uit je toelichting blijkt iets heel anders dan uit je vraag. De vraag heeft te maken met woorden die niet in de Bijbel staan, maar toch wel van God kunnen zijn. Je vraag is of ze dan uit de koker van duivel komen. Heel simpel geredeneerd denk je dan dat alleen woorden buiten de Bijbel duivels zijn. Nu, daar zou ik voor oppassen om dat zo stellig te denken. Hele preken van predikanten zijn woorden van hen zelf, maar wil God toch wel gebruiken als Zijn woorden. Dus wees er voorzichtig mee om woorden te snel duivels te noemen als ze niet letterlijk uit de Bijbel komen. Natuurlijk zijn er wel woorden die de duivel kan gebruiken om je te misleiden, maar wees voorzichtig met een te snel oordeel daarin.

De vraag die je stelt n.a.v. je toelichting is eigenlijk van een hele andere orde. Het wordt wel met elkaar verbonden, maar toch vraag je iets anders. Het gaat hier om het feit dat een dominee, zonder dat hij het weet, preekt over tekstwoorden die voor jou veel betekenen. Allereerst werd je onrustig toen je dacht dat de predikant daar weleens over zou kunnen preken en vervolgens was je bang of je deze woorden wel op jezelf mocht betrekken. Misschien wel met de gedachte dat daar de duivel achter zou kunnen zitten. Nou, ik denk dat je heel nuchter moet zeggen: het was fijn dat de Heere die predikant gebruikte om jou te confronteren met die woorden uit de Schrift. Wat de duivel je allemaal influistert dat je deze woorden je niet te snel mag toe-eigenen moet je maar terzijde leggen. De Heere heeft gesproken en naar Zijn Woord heb je te luisteren en ook te gehoorzamen. Het Woord van God heeft maar één passie: dat mensen sterk zullen zijn in het geloof. De duivel heeft maar één hartstocht om het tegendeel te bereiken. Je zwak laten zijn en in ongeloof verder te laten leven. Geef daar niet aan toe. Gehoorzaam het Woord! Weersta de duivel door je toevlucht te nemen tot het heilzame Woord van God. Hij zal dan, wat de apostel zegt, van je vlieden (vluchten). Beter de duivel op de vlucht voor jou dan jij op de vlucht voor God.

Ds. R. W. van Mourik, Elburg

Lees meer artikelen over:

bijbeltekst
Dit artikel is beantwoord door

Ds. R. W. van Mourik

  • Geboortedatum:
    07-02-1958
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
135 artikelen
Ds. R. W. van Mourik

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
1 reactie
MUS
25-09-2011 / 14:13
Je vraag doet me denken aan de tekst; 'Waakt, staat in het geloof, houdt u mannelijk, zijt sterk.' Ook als je er geen gevoel bij hebt spreekt de Bijbel. Sta je al sterk in het geloof?

Werd je onrustig van de oproep vanuit het Woord of van de 'alarmbellen' over de toeeigening van een tekst?
Het eerste is geestelijk, het tweede niet.

Terug in de tijd

Mijn vriend en ik (18 jaar) hebben ongeveer een jaar en twee maanden verkering. Wij kunnen erg goed samen praten en vinden openheid erg belangrijk. Toch vind ik het erg lastig om echt open te zijn en ...
2 reacties
21-09-2017
In mijn familie zijn meerdere mannen kinderloos en er wordt ook gevreesd dat dit erfelijk is, al zijn hier volgens de doktoren geen aanwijzingen voor (die kunnen overigens ook geen oorzaak aanwijzen z...
5 reacties
21-09-2018
Ik ben een jonge tienerchristen met veel vragen. Ik weet dat God mijn zonden heeft vergeven en 'wandel' ook echt met Hem. Mijn hele leven is met Hem verbonden, maar ik ben nog zo kwetsbaar in het gelo...
3 reacties
21-09-2016
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering