(...) in het Nieuwe Testament kom ik het helemaal niet tegen, dat als je bekeerd...

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan een Ger. Gem.-dominee. Laatst was er bij ons een dominee die preekte over Ruth. Het ging hierom, dat zij aren geraapt had en dat zij nu van Naomi naar Boaz moest gaan om gelost te worden. De aren (geestelijk leven) gingen langzamerhand op. Nu moet in het geestelijke leven dat ook eens gebeuren, hierbij werd een tekst uit Jeremia 45:4 gebruikt: “Zo zult gij tot hem zeggen; Zo zegt de HEERE; Zie, wat ik gebouwd heb, breek ik af en wat Ik geplant heb, ruk Ik uit, zelfs dit ganse land.” Nu heb ik hier de kantekeningen op nagekeken en Matthew Henry, maar ik kom hier niet deze verklaring tegen. Mijn vraag is, mag je zomaar teksten daarvoor gebruiken die eigenlijk in een heel ander verband staan (Baruch)? En in het Nieuwe Testament kom ik het helemaal niet tegen, dat als je bekeerd bent je alles kwijt moet raken? Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.

Antwoord

Geachte vraagstel(ler)ster,

Het is niet gemakkelijk iets te zeggen over wat je niet hebt gehoord. Wel wil ik erop wijzen dat wel vier keer in Gods Woord staat, dat de rechtvaardige door het geloof zal leven. Het geloof, dat zwak begint moet worden versterkt en vermeerderd. De Heere doet dat wel eens langs die weg, dat je geen houvast meer hebt aan wat heeft plaats gevonden. Om dan nieuwe lessen te leren en meer kennis van Christus te schenken. Ik zou er geen vaste regel van willen maken, dat het altijd zo moet. Er kan ook een meer geleidelijke opwas in het geloof zijn.

Die tekst uit Jeremia moet in zijn verband gelezen worden en worden gelaten. Die slaat niet op het geloofsleven van Baruch. Maar op maatschappelijke omstandigheden. Geestelijke lessen trekken uit geschiedenissen vraagt grote zorgvuldigheid.

Met vriendelijke groet,
Ds H. Paul