Misstappen verloofde

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Mijn verloofde is tijdens onze verkeringstijd behoorlijk wat grenzen overgegaan. Denk hierbij aan porno kijken, over andere vrouwen fantaseren, etc. Dit alles heeft mij zeer diep gekwetst en het vertrouwen in hem is even volledig weggeweest. Inmiddels moet ik eerlijk zeggen dat hij schuld heeft beleden en hij in die zonde al bijna acht maanden niet is gevallen. Helaas merk ik aan mezelf dat wroeging en wantrouwen (bijna) mijn deel zijn geworden. Ik kan negatieve gedachten moeilijk los laten. Bijvoorbeeld, als hij een eind gaat fietsen, denken dat hij allemaal mooiere vrouwen tegenkomt en daarover fantaseert. Ik wil me graag weer vrij voelen. Ik wil hem echt vergeven en volledig vertrouwen bieden. Hoe doe ik dat? Ik wil namelijk absoluut niet de vrouw zijn die nog altijd op 'oude' fouten en misstappen terugkomt. Maar hoe kan ik dat bereiken? Ik kan dit -zo lijkt het- nog niet los laten. We trouwen over een klein halfjaar en soms kan dat me behoorlijk beangstigen (wat hij heeft gedaan en misschien nog weleens kan doen).

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bijna wil ik zeggen, "wie van u zonder zonde is…". Je verloofde ís niet meer in de fout gegaan voor wat betreft "andere vrouwen". Hij heeft schuld beleden. Wat kan hij nog meer doen om jouw vertrouwen terug te winnen? Het is aan jóú om een keuze te maken: wil je deze jongeman -mét al zijn fouten en gebreken- als echtgenoot om je hele verdere leven mee te delen? Of wil je de verongelijkte, teleurgestelde, wantrouwende vrouw worden die op den duur vol wrok en bitterheid haar man loopt te controleren?

Ik zeg het scherp, dat ben ik me bewust. Maar de keuze is aan jou. Jij en jij alleen kunt die keuze maken. En denk erom: elke keuze heeft zijn eigen consequentie. Denken dat het vanzelf goed komt is niet aan de orde! Maar waarschijnlijk daarom schreef je je brief naar  Refoweb?

Misschien moet je de huwelijksdatum maar een poosje voor je uit schuiven… geef jezelf en je verloofde de tijd om uit te vinden wat de béste keuze is voor jullie beiden. Wees daarbij open en eerlijk naar hém en tegenover jezelf.

Het allerbeste toegewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

trouwenverlovingwantrouwen
4 reacties
AHHK76
Lastig hoor! Het valt ook niet mee... Je gevoelens zijn heel normaal! Maar hoe kom je van je wantrouwen af? Ik zou haast willen zeggen: bid en werk.
Bid om vertrouwen! Praat met hem, dat je het nog steeds zo moeilijk vind om helemaal te vertrouwen! Vertel het eventueel aan een goede vriendin/hulpverlener, die niet (ver)oordeelt. Kijk eens op www.kostbaarvaatwerk.nl
Ga hem niet steeds claimen/controleren, want dat kan juist averechts werken.
Sterkte!
scfbuddy
Beste vraagsteller, behoorlijk heftig en reactie is zeker herkenbaar bij veel vrouwn die dit meemaken. TIP: lees het forum www.kostbaarvaatwerk.nl van ervaringsdeskundigen en daar staan o.a. ook bijdragen over herstel van vertrouwen en wat je verloofde eraankan doen en wat verstandig is in jouw geval.
Sliedrechtman
De vragensteller lijkt wel perfect en kan nog gedachten lezen ook. Mijn fantasieen zijn namelijk niet echt tastbaar of zichtbaar voor een ander. Je verloofde doet zijn stinkende best om je vertrouwen terug te winnen en jij blijft twijfelen. Jaloezie maakt je relatie kapot. Hij is niet strafbaar als hij naar een mooie vrouw kijkt. Hij is een mens Een vluchtige fantasie over een relatie heb jij zeker nooit als je een mooie man tegenkomt? Ik zou het erg beklemmend vinden als mijn vrouw mij controleert en met een slecht gevoel thuis zit als ik met vrouwelijke collega's aan het werk ben. Succes met je keuze en ik wens je verloofde veel sterkte!
AHHK76
Het is mogelijk voor mannen en vrouwen om seksueel rein te leven! En als mensen mogen zeggen dat zij dat zijn dan is dat geweldig en niet direct verdacht! www.settingcaptivesfree.nl