Bezoek van de duivel

Ds. A.A.F. van de Weg / 9 reacties

Vraag

De laatste tijd, en zeker nu de avonden korter en donkerder worden, heb ik last van angstgevoelens als ik alleen thuis ben. Met name voor een "bezoek van de duivel". Een ouderling op catechisatie vertelde een keer dat de duivel in de vorm van een man met een afgrijselijk gezicht bij een vrouw, die dicht bij de Heere leefde, aan de deur stond. Toen zij bad, ging hij weg. Nu was dit iemand die echt dicht bij de Heere leefde, maar ik ben bang als ik de Heere zoek, mij dit ook overkomt. Ik weet dat God veel machtiger is dan de duivel, maar de duivel is ook vreselijk machtig. Kunt u mij vertellen hoe ik deze angstige gedachten/gevoelens kan bestrijden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

1. De bijbel is duidelijk: de duivel bestaat en zijn macht is groot. Hij is "duivels dichtbij" (S. D. Post). Maar niet almachtig! Laat dat tot je troost gezegd zijn. Hij is sterk, maar zijn machtspositie is niet onwankelbaar. Dat is gebleken –ten diepste– op Golgotha. De Sterkere kwam en overwon. Vlucht tot Hem en zeg satan: Christus is Overwinnaar!

2. Dat neemt niet weg dat de strijd met satan uitputtend kan zijn. Efeze 6 spreekt duidelijk taal. Wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen satan en zijn macht. Wat is de kracht en sterkte van de Heilige Geest nodig om niet onder te liggen, maar altijd sterke wederstand te doen (Heidelb. Catechismus). Thomas Watson zei eens: "Onze redding kostte Christus bloed, en ons zweet."

3. Laat ik je in de geestelijke strijd ter overweging wat raadgevingen mogen geven van een puritein, Thomas Brooks. De puriteinen hebben in het algemeen veel geschreven over de geestelijke strijd in het leven van een gelovige en daarom ook veel aandacht geschonken aan de strijd met satan. Thomas Brooks geeft aan het eind van zijn prachtige en indrukwekkende boek "Precious Remedies against Satan’s devices" (Kostbare middelen tegen satans listen) een aantal adviezen. Ik vertaal en vat wat vrij samen:

a. Wil je niet in de strikken van satan vallen, wandel dan naar de regel van het Woord. Hij die zó wandelt, wandelt veilig. "Omdat gij het Woord Mijner lijdzaamheid bewaard hebt, zo zal Ik ook u bewaren uit de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken, die op de aarde wonen" (Opb. 3:10).

b. Wil je niet in de strikken van satan vallen, pas er dan voor op dat je de Heilige Geest tegenstaat of bedroeft. Want de Geest van de Heere Jezus Christus is het beste in staat om satans listen te ontmaskeren. De Geest van de Heere is je Raadgever, je Trooster, je Krachtbron. Het is de Geest die je sterker dan satan maakt.  "Want Hij is meerder Die in u is, dan die in de wereld is" (1 Joh. 4:4).

c. Wil je niet in de strikken van satan vallen, streef er dan naar om meer hemelse wijsheid te krijgen. "De weg des levens is de verstandige naar boven, opdat hij afwijke van de hel beneden" (Spr. 15:24). Hemelse wijsheid stelt een mens in staat hoog te vliegen; hoe hoger je vliegt, des te meer raak je uit het bereik van satans listen.

d. Wil je niet in de strikken van satan vallen, weersta de activiteiten van de duivel dan vanaf het begin. "Weersta de duivel en hij zal van u vluchten" (Jak. 4:7).

e. Wil je niet in de strikken van satan vallen, zoek dan vervuld te worden met de Heilige Geest. "Wordt vervult met de Heilige Geest" (Ef. 5:18). Wanneer je denkt genoeg van de Geest te hebben, zul je snel verrast worden door de kwade geest.

f. Wil je niet in de strikken van satan vallen, wees dan nederig. Nederigheid maakt immuun voor veel pijlen van satan.

g. Wil je niet in de strikken van satan vallen, wees dan waakzaam (1 Thess. 5:6). Als je niet waakt voor verleidingen, zul je vallen voordat de verleiding in al zijn kracht op je af komt.

h. Wil je niet in de strikken van satan vallen, onderhoud dan gemeenschap met God. Dat is je kracht om satans vurige pijlen af te ketsen. Een ziel in gemeenschap met God zal wel verzocht, maar niet gemakkelijk overwonnen worden. Job onderhield gemeenschap met God en overwon de satan op de puinhoop van zijn bestaan. Adam verloor zijn gemeenschap met God en werd overwonnen door satan.

i. Wil je niet in de strikken van satan vallen, val dan de satan niet in eigen kracht aan, maar verlang iedere dag nieuwe kracht van de Heere Jezus. Leun op de Heere Jezus, meer dan op je eigen geestelijke ervaringen of ontdekkingen, anders leidt satan je in gevangenschap.

j. Wil je niet in de strikken van satan vallen, bid dan veel! Het gebed is een schild voor de ziel. "Waakt en bidt dat gij niet in verzoeking komt" (Matt. 26:41).

Gods kracht in je zwakheid toegebeden!
Ds. A. A. F. van de Weg

Ds. A.A.F. van de Weg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

angstduivel
9 reacties
janvanverweg
Satan is er, so what?'een christen is in Christus. het enige wat satan kan doen is je bang te maken zodat je niet meer in christus vertrouwt.

een prediker werd 's nachts wakker en zag satan op zijn bed zitten. zijn reactie was: "o, ben je er weer?"en hij draaide zich om en sliep verder. (zover ik weet niet echt gebeurt)
het kennen van Chrstus drijft de angst uit.
Satan is verslagen einde verhaal.
bootje
@janvanverweg zelf Jezus werd in de woestijn bezocht/verzocht door de duivel. En ik denk, satan is wel verslagen maar zolang de wereld bestaat is hij erg machtig hier op aarde. Dus vind jou mening eerlijk gezegd beetje kort door de bocht. Vooral als je zegt, Satan is er, so what?
janvanverweg
Satan is machtig, zeker, maar hij heeft geen macjt over hen die in Christus zijn. hij heeft macht in het koninkrijk der duisternis. wij zijn in het koninkrijk Gods. onze Heerser is Goed en Hem (Jezus) hebben wij te vrezen. Alleen als we het koninkrijk der duisternis bezoeken komen we onder Satans autoriteit. maar welke Christen wil daar gaan?

Satan wil graag voordoen alsof hij over iedereen macht heeft. door angst aan te jagen probeert hij christenen uit Gods bescherming te krijgen.

wil je satans macht verder beperken? breng meer mensen binnen God's koninkrijk.

Satan is de vijand! maar we heven niet bang te zijn voor de vijand! kom op zeg. Vertrouw op je bescherm Heer!
waldboy
Satan bestaat. Dat is een feit en een zekerheid!
Maar als we ons hart aan de Heere hebben gegeven, is Die Heer over ons hart en leven.
Job had da took gedaan. Toch kwam de satan in ijn leven maar- let op!- hij kreeg toestemming van God!
Zo kan ook de satan in het leven van een christen komen.
Enkel als beproeving van God, hoe groot ons geloof is.
Laten we niet bamg zijn. De Heere verzoekt en beproeft ons ook nooit boven onze krachten.
We moeten ook onder ogen zien dat onze geestelijke gesteldheid ok een rol speelt.
Mijn vrouw gaf haar leven in de jaren 80 aan de Heer. Toch werd zij door de Heere op de proeg gesteld.
Ik zie nog haar gezicht, verwrongen van angst.
Ik had een groot vertrouwen in de Heere en dat vertrouwen is op meerdere fronten niet beschaamd maar opname in een instelling, medicatie en begeleiding waren nodig.
willemdemok
God is machtig!!! zo machtig dat hij boven de tijd staat, hij kan elk moment van de tijd ingrijpen zelfs in het verleden.. geen twijfel aan de almacht van God.. de duivel daarintegen is een gevallen engel dus half niet zo machtig als God, hij is zelfs niet bij macht om op meerder plaatsen tegelijk te zijn, dat kunnen engelen nou eenmaal niet.. zou hij dan bij die vrouw aan de voordeur hebben gestaan? en ook tegelijk ergens ander iemand proberen te verleiden tot de zonde?? je kan natuurlijk wel aangevallen worden, de vuurige pijlen zoals de bijbel dat noemt dat zijn de demonen, handlangers van de duivel.. maaaaar daar hebben we als christenen toch de wapenrusting voor gekregen..?Efeziërs 6 trek die aan!!! proclameer het over je leven dat het Bloed van Christus ook voor jou is gevloeid!! dan zou de kwade machten van je gaan, want als ze ergens een hekel aan hebben is het wel het verlossingswerk van Christus! dat voor iedereen is! Johannes 3:16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, en wij mensen leven op de wereld... dus ook voor jou!!!
Pompelmoen
Ook niet zo sympathiek van die ouderling dat hij daarmee meteen mensen met een ander uiterlijk stigmatiseert. Dat zijn vaak kwetsbare mensen die juist onze - christelijke - naastenliefde en barmhartigheid nodig hebben! Om hen letterlijk te demoniseren vind ik zeer kwalijk!
kerkje
Een aantal maanden geleden, dacht ik geteisterd te worden door de duivel, iemand die van alles tegen mij zij, zondige dingen die ik moest doen, ik was bang, voelde me achtervolgd, ik ben er over in gesprek gegaan met hulpverlening en predikant, en uiteindelijk bleek het bij mijn psychisch ziektebeeld te horen.
Hier mee wil ik aan geven dat wij sommige dingen kunnen aanschouwen als van de duivel, terwijl erg meer op psychisch vlak aan de hand is.
heel erg veel sterkte toegewenst
Johan00297
Beste, jammer dat de macht "angst" op deze manier verspreid/groter wordt.
Om het verhaal van de ouderling nuchter te bekijken, zou je jezelf kunnen afvragen, waarom de duivel in de vorm van een man voor de deur zou gaan staan.
Het zou kunnen een bezeten man, die iemand lastig valt, dan klopt het verhaal, maar dan was de ouderling wel een beetje kort door de bocht en had hij wat meer uitleg moeten geven.
Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn voor "verschijningen" de duivel heeft onze dood op het oog, het liefst zo snel mogelijk, als een breisende leeuw.
Wanneer hij dus zou willen verschijnen.... dan zou hij dat doen op een moment dat je gelijk zou verongelukken door de schrik, bijvoorbeeld net met oversteken of iets dergelijks.
Deze macht is hem door God niet gegeven, anders zouden mensen met bosjes verongelukken.
Indirect kan natuurlijk wel, denk aan drank of drugs.

Bij Job mocht hij zichzelf niet eens vertonen en moest hij het doen met de macht die hij voorhanden had (okay ook dat was erg genoeg).

Denk hierbij eens aan Psalm 91 vers 11; Want Hij zal Zijn engelen van u bevelen, dat zij u bewaren in al uw wegen.
Zou de duivel het winnen van door God gestuurde engelen om jou te beschermen?
AHHK76
Ga God dienen met je hart en wees niet bang voor de duivel! Christus is overwinnaar! Hij zal je helpen om ook met de duivel te strijden als dat nodig is. Als je de Heere niet zoekt, omdat je bang bent voor de duivel, zul jij eens altijd bij die vreselijke duivel zijn. Dat is toch veel erger?
De Heere wil jou trekken en beschermen en zegenen! Ik mag Hem al ruim 14 jaar dienen en heb nog nooit een duivel gezien in de vorm van een mens. Ook ben ik nog nooit iemand tegen gekomen die vertelde dit te hebben meegemaakt! Dus laat je niet bang maken, de duivel is niet almachtig... Dat is alleen God. Zoek Hem en leef!
Roep tot Hem iedere dag! Zijn zegen wens ik je toe.