Geen respect meer in huwelijk

dr. J. van der Wal / 4 reacties

Vraag

Ik ben 28 jaar getrouwd. Toch is de situatie nu zo dat we het over scheiden hebben. We hebben geen respect meer voor elkaars mening en opvattingen. We hebben vaak onenigheid over de kinderen, ook nu ze de deur uit zijn. Mijn man is erg negatief over de kinderen, noemt alleen de minpunten. Ik zie vooral de positieve dingen en moet ze altijd verdedigen. Ook tegenover anderen spreekt hij vaak negatief over de kinderen. Dat doet pijn. Dit doet hij ook om zichzelf te handhaven, denk ik. Als hij een mening heeft, dan moet de ander ook zo denken, anders ontstaat er een conflict. Hij heeft al vele banen gehad, maar steeds loopt het mis door het krampachtig vasthouden aan z'n zekerheden. Discussie ga ik dan ook uit de weg, want ik weet precies wat er komt (het loopt altijd op ruzie uit). Hij schrijft vaak allerlei beschuldigingen op een briefje, vaak een herhaling van wat hij ook al gezegd heeft. Echt kwetsend, dus ik heb gezegd dat ik zijn briefjes en emails niet meer lees. Dat hij het gewoon moet zeggen als er iets is. U begrijpt dat de communicatie tussen ons slecht is. Is er nog hoop? We zijn ook al twee keer bij verschillende hulpverleners geweest. Van mijn zoon is sinds kort bekend dat hij PDD-NOS heeft. Bij mijn man zie ik ook PDD-NOS-eigenschappen, maar dit is niet bespreekbaar. De leuke momenten met elkaar zijn schaars. Hopelijk kunt u voor mij dingen verduidelijken en adviseren.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je schetst een beeld dat geen perspectief meer lijkt te bieden. De ingrediënten die me dit gevoel geven bij het lezen van je vraag zijn:

-de lange duur van de problemen,
-er is geen respect meer voor elkaars meningen,
-er lijkt geen enkele beweging ten goede te zijn,
-eerdere hulp heeft niet geholpen.

Je zegt het niet, maar ik proef er ook iets in van het bereiken van een
grens. Of dat dit komt door uitputting, opraken van geduld of wat dan ook, weet ik niet.

Om tegen iemand als jij te zeggen dat er nog hoop is, klinkt al snel als een ontkenning van de nood van jullie huwelijk en het kan heel goedkoop overkomen. Zeker is er hoop. maar de kernvraag lijkt me op dit moment vooral te zijn wat jij wilt. Hoe ga je voor Gods aangezicht en met Zijn hulp verantwoordelijkheid nemen voor de situatie, waarin jij, je man en je kinderen een hoofdrol spelen?

Omdat de communicatie met je man zo moeilijk is en kennelijk steeds op een herhaling van zetten uitdraait, kan het raadzaam zijn om deze vraag in eerste instantie alleen te bespreken met een deskundige christen-hulpverlener. Stel je man er wel van op de hoogte dat je dit doet. En blijf intussen in gebed voor je man, jezelf en je kinderen.

Er staat in situaties als deze veel op het spel, omdat er snel niet of moeilijk omkeerbare stappen gezet kunnen worden. Daarbij komt dat je door alle ervaringen met veel pijn en eenzaamheid te kampen kunt hebben. Dan is het juist nodig om er een ander bij te betrekken. Dat geeft lucht, helpt om de zaken op een rij te zetten en te verkennen welke mogelijkheden er wel zijn. Onderschat daarbij de negatieve gevolgen van een scheiding niet; die zijn vaak ernstiger dan het verlies van een geliefde door overlijden. Ik zeg dat niet om bang te maken, maar om eerlijk te zijn.

Daarnaast lijkt het me goed als je in deze omstandigheden enige afstand bewaart ten opzichte van elkaar. Ik bedoel niet dat je elkaar compleet moet negeren, maar probeer situaties te voorkomen die kunnen leiden tot scherpe confrontaties. Reageer niet teveel in negatieve zin op elkaar. Blijf wel voor elkaar zorgen en bidden. Maak dat ook duidelijk. En ook met welke bedoeling je dit doet, namelijk om botsingen en escalaties te voorkomen.

Ik hoop van harte dat je het op kunt brengen om deze stappen te zetten en zo tijd te creëren om voor Gods aangezicht te komen tot een verantwoorde keuze voor het omgaan met deze moeilijke, ontmoedigende en afmattende situatie.

Tenslotte nog een leestip: "Anders dan je droomde? Waar het echt om gaat in je huwelijk". Door Paul David Tripp, uitg. De Banier. Dit boek is vooral pastoraal van aard. Als het gaat om het maken van een verantwoorde keuze, kan dit een goede hulp zijn.

Dr. J. van der Wal

dr. J. van der Wal

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Dordrecht
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Eleos en divisiemanager De Hoop.

Tags in dit artikel:

relatieproblemenrelatietherapie
4 reacties
waldboy
Een prima advies!
Ik spreek uit eigen ervaring.
Èn aan jezelf, èn aan je partner èn aan je huwelijk werken is te veel.
Eerst maar eens bij jezelf beginnen. Zeg daarmee niet dat jij het verkeerd doet, maar het is de eerste stap.
En, dat was in osn geval zo, na verllop van tijd begon ook mijn partner interesse te krijgen.
Wens je veel sterkte en Gods zegen!
Hanna
Wat een verdrietige situatie...

misschien kan dit boek je wat helpen:

De 5 talen van liefde, van G. Chapman, leest erg makkelijk,
en er staan veel praktische tips in.

Verwacht het in alles van God alleen!
Hij is liefde, en wil ook de liefde tussen jullie weer terug geven!

Gods Zegen!
adriano313
Ik sluit me ook aan bij het boek van 5 talen van liefde (aanrader), ik ken "Anders dan je droomde", verder niet

Maar of het boek een nu in jou verhaal helemaal(!) op zijn plaats is....(?)
Wat mij zo sterk in je verhaal opviel is de negatieve atmosfeer rondom je man.
Wat hij zegt, hoe hij reageert, beschuldig of verwijt.
Op iedereen valt wat op of aan te merken maar dit afgeven door hem lijkt mij toch echt een probleem waar Hij toch echt iets verder mee moet doen.

Bij mij komt het over als dat hij ontzettend veel verdriet en pijn heeft maar geen manier in het leven vindt waar hij op een 'gelukkige' manier mee uit de voeten kan.
Teleurstelling volgens zijn denken kunnen zo eindigen in een zee van commentaar, kritiek, verwijten tot aan veroordelen. Los de onderliggende oorzaak doet dit geestelijk gezien ook geen goed. De Bijbel waarschuwt nadrukkelijk dat je op moet letten wat je met je mond zegt, dat dood en leven in de macht van de tong zijn en dat als deze overleggingen voortkomen uit het hart. David zegt dan ook behoed de deuren van mijn mond"

Ik zeg u dit, omdat het noodzaak is dat over uw kinderen geen negativiteit meer wordt uitgesproken. Dat hoeft helemaal niet schokkend te klinken, maar als je 1 jaar lang "rot kind" zegt, zal het ook een rot kind worden! Zo weet u ook uw voorbeelden en situaties.
Het is noodzaak dat dit bij uw man in zijn hersens en hart binnendringt. De boel loopt zo onnodig gevaar en de familie gaat er gebukt onder.

Ook moest ik denken aan wat hij nu na 28 jaar eigenlijk wil (los van alle keurslijven) misschien is hij in zijn totaliteit enorm teleurgesteld of misschien overziet hij het gewoon niet. Daarom moeten er antwoorden komen voor je kan kiezen hoe verder te gaan. Zonder antwoorden en weer verzanden in een spiraal van frustratie is m.i. je dag verdoen
Als hij het niet weet, ook prima maar dan heb je een beginpunt waaruit je vertrekken kan.

Vergeet ook vooral jezelf niet en denk niet aan wat de omgeving zal zeggen. Ga zelf een leuk cursus, hobby of dergelijk op vaste tijdstippen! doen en leg het in Gods hand.

Frustratie op frustratie gaan hand in hand
Frustratie op liefde zal op een dag wijken

Ik zal voor u bidden

P.S
- Ik moest toch ook denken dat het een idee is dat hij een Bijbelstudie ergens gaat volgen misschien kunt u dat stimuleren en dat hij ook start!

- boekentip voor uw man: Waar het hart vol van is…. (€ 6,-)
http://www.neema.nl/Waar-het-hart-vol-van-is/nl/product/139100/
davinci
Er is een boek dat je - nee eigenlijk iedereen- zeker gelezen moet hebben:

"Liefde en Respect"

van Emmerson Eggerichs"

ISBN: 987-90-6067-877-0

De achterkant van het boek vermeld:

"All You Need Is Love zongen de Beatles in de jaren 60. Maar huwelijkstherapeut en schrijver, Emerson Eggerichs, is het absoluut niet eens met die conclusie. Een groot aantal huwelijken loopt uit op een echtscheiding, juist omdat liefde alleen niet genoeg is.Liefde en Respect is gebaseerd op woorden van Paulus. In Efeze 5 vers 33 staat: Maar ook voor elk van u geldt dat ieder zijn vrouw moet liefhebben als zichzelf, en dat een vrouw respect moet hebben voor haar man. Veel boeken benadrukken dat een man zijn vrouw onvoorwaardelijk moet liefhebben. Maar geen enkel boek spreekt over onvoorwaardelijk respect van de vrouw voor haar man. Daarin is dit boek uniek. Zij verlangt naar zijn liefde; hij heeft behoefte aan haar respect. En er is een duidelijke wisselwerking tussen die twee. Voor veel echtparen is respect het ontbrekende stukje van de puzzel.De boodschap van dit boek is van groot belang voor iedereen die wil gaan trouwen, voor iedereen die getrouwd is en zijn of haar huwelijk wil verbeteren, en voor degenen van wie het huwelijk in zwaar weer is terechtgekomen, en die snakken naar herstel. Wil jij het huwelijk ervaren, zoals God het heeft bedoeld? Probeer het met Liefde en Respect.

Emerson en Sarah Eggerichs begonnen in augustus 1999 met de Love Respect-conferenties voor echtparen. Inmiddels zijn vele mensen rijk in hun huwelijk gezegend door de boodschap die zij daar hebben meegekregen. Een aantal van die verhalen zijn in dit boek opgenomen. "