Begraven vanuit de kerk

Ds. J. Roosenbrand / Geen reacties

Vraag

Mijn collega/vriendin gaat overlijden en is jaren geleden uit de Gereformeerde Kerk gestoten. Kan ze wel begraven worden vanuit de kerk?

Antwoord

Beste vragensteller,

Om te beginnen, wat een moeilijk vooruitzicht voor je/jullie! Verder ben ik wat verlegen om zomaar iets te zeggen over jullie situatie omdat ik er te weinig van weet. Hoezo en hoe "uit de Gereformeerde Kerk gestoten"? Ik krijg de indruk dat er nogal wat gepasseerd is, maar dat is maar een idee. En wat bedoel je precies met "begraven worden vanuit de kerk"? Wil je het kerkgebouw gebruiken of wil je toestemming voor een samenkomst die georganiseerd wordt vanuit de Gereformeerde Kerk? Misschien weet je dat begrafenis-samenkomsten geen officiële erediensten zijn, maar samenkomsten die niet volgens vaste regels georganiseerd hoeven te worden. Je hoeft geen kerklid te zijn om vanuit een bepaalde kerk begraven te worden. Het werd in de beginperiode van de vroege kerk zelfs als een christelijke deugd gezien om mensen een fatsoenlijke begrafenis te bezorgen, ook (juist?) wanneer ze niet bij de kerk hoorden en niemand hadden die naar ze omzag. Wil je alleen het gebouw gebruiken, neem dan contact op met de kerkmeester, kosters of wie er over dat soort zaken gaat. Het kan, ik ken de voorgeschiedenis niet, natuurlijk wel raar zijn om een kerkenraad te vragen een samenkomst te organiseren als je van hen juist (bewust?) afscheid hebt genomen in een eerder stadium. Maar dan nog lijkt het mij geen onoverkomelijk bezwaar. Er zijn geen regels, aan de hand waarvan de kerk bij voorbaat zou moeten weigeren of andersom, aan de hand waarvan je bij voorbaat "in je recht" staat. Ik kan er ook niks over zeggen omdat je dit het beste gewoon kunt opnemen/vragen aan de betreffende kerk.

Wat is recht in dit soort zaken? Belangrijk is dat je voor je overlijden recht tegenover God komt te staan, wat er ook is gebeurd. Daarvoor is het nu, zo begrijp ik, nog niet te laat. Jezus zegt dat Hij de weg, de waarheid en het leven is. Mijn beste advies kan dus alleen zijn: vlucht in Zijn armen, daar is genade voor de grootste zondaar. Bij Hem is leven, ook na een begrafenis. Vanuit welke kerk of plaats dan ook.

Hartelijke groet en Gods genade toegewenst,
Ds. H.J. Roosenbrand

Lees meer artikelen over:

dood