Vriend is homo

Redactie Refoweb / 10 reacties

Vraag

Ik heb er sinds twee maanden een hele fijne nieuwe vriend bij gekregen in mijn vriendenkring. Hij is 22 jaar jonger dan ik, maar we hebben niet een verhouding als vader en zoon; we gaan eerder broederlijk met elkaar om. Het was echter een grote schok voor mij toen hij me eerlijk vertelde dat hij homo is. Ik ben zelf ontzettend conservatief opgegroeid en vind het zo verdrietig dat deze vriend homo is en zo door het leven gaat. Nu zou ik hier graag een gesprek met hem over willen voeren en dan vooral proberen om eerlijk te wijzen op de bijbelse kaders m.b.t. het samenwonen van twee mannen in een relatie. Volgens mij is vriendschap helemaal goed, maar als mannen een intieme en zelfs seksuele relatie aangaan, wil ik mijn vriend graag wijzen op het zondige en verkeerde daarvan. Maar hoe kan ik dit het beste aan hem vertellen? En wat kan ik antwoorden als hij zegt: "Ik ben homo en heb daar ook niet om gevraagd"?

Antwoord

Ds. J. van het Goor uit Rijssen heeft een themadienst gewijd aan dit onderwerp. Deze preek is door betreffende vraagsteller op te vragen via vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

geaardheid
10 reacties
Sliedrechtman
Het zou ook fijn zijn dat een dokter of een geneticus eens klip en klaar duidelijk maakt dat je als homo wordt geboren. Ze zitten in het pannel dus ze kunnen hierover de reformatorische kring inlichten. We zijn allemaal mensen en ik vraag mij in alle eerlijkheid af vragensteller: Waar bemoei je je mee.
Jouw vriendschap moet onvoorwaardelijk zijn. Met een belerend vingertje zeggen je bent wel mijn vriend maar.. dit en dit en dit en dit is er aan de hand. Ga leuke dingen doen samen met hem binnen je vriendenkring. En een homo is ook een kind van de Heer. Jezus heeft ook hem of haar ook lief.
Harold71
Is het niet zo dat wij mens een eigen wil hebben, iets wat God onze Vader ons heeft gegeven zodat we zelf voor Hem zouden kiezen? Of dat we andere keuzes konden maken? God heeft ons hierdoor ook de macht gegeven zelf te bedenken wat we prettig vinden, dus je mag ook zelf kiezen of je wilt zondigen of niet... Is het niet zo dat God zelf zijn Woord gaf om op die manier ons te leren wat goed voor ons is? Dat woord is nog steeds van deze tijd. Hierin mag je, en kun je niet lopen strepen. Dit op de 1ste plaats.
Op de 2de plaats heeft God in dat zelfde woord ook opgedragen om een ieder lief te hebben en elkaar te onderwijzen uit Zijn woord.

Voordat we elkaar boos gaan aankijken, is het misschien goed om eerst Goed te vragen wat Zijn bedoeling is. Hij is onze Schepper en had het eerste Woord en heeft het laatste Woord. Wat wij dan als domme nietige mensen denken is dan van minimaal belang.

Bid om Gods zegen en wijsheid om dit goed op te pakken.
Pompelmoen
@Sliedrechtman
Ik sluit me * volledig * bij je aan!!! We zijn allemaal kinderen van God! En oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld worde...
adriano313
Beste vragensteller, ter bemoediging

Het is fijn dat je mensen gewoon lief kan hebben ook al zijn ze anders dan je misschien wenst of bent. God heeft ook een ieder lief en in zijn Vaderhart is plaats voor iedereen.
Al voor de grondlegging van de aarde kende hij jou en mij al.
Hiernaast is God ook rechtvaardig. Hij oordeelt zonden en geeft duidelijk blijk dat Hij praktijken die tegen Zijn Liefde ingaan haat. God haat de zonden.

Homosexuele relaties en sex zijn niet een wijze waarop Gods liefde tot uiting kan komen. Het is precies het tegenovergestelde van Zijn wil.

Echter, Jezus, ontmoete de Samaritaanse vrouw en sprak gewoon met haar. Hij regeerde uit liefde, liet haar water putte zodat zij Hem te drinken kon geven. Op een subtiele manier maakt Hij haar duidelijk dat ze 5 mannen had maar dat het Levende water haar “dagelijkse dorst” zou lessen. Hij reageerde vanuit liefde en maakte haar het Hart van de Vader duidelijk.

Tussen homo zijn en homo praktiseren, ligt er een grens. De grens van zonden begaan of niet. Het is dus aan een ieder zelf om te kiezen tussen het Levende Water of verder gaan met praktiseren. Persoonlijk geloof ik dan ook niet dat je deze 2 uitersten kan verenigen. Je zet Gods plan er letterlijk mee in de kou.
“Mijn gevoelens tellen en ik vind…..dat we het vanuit een onderbouwde argumentatie toch gewoon kunnen praktiseren….ook met God er bij, want we doen het uit liefde…”

Het zijn allemaal eigen gedachten, eigen gevoelens en uiteindelijk een eenzame kilte
Waarom?
Je zet jezelf mijlenver buiten God en zijn liefde. Daarom wordt het kil en koud

Het zal vast ook niet humaan klinken. Het strook helaas niet met de praktijk van vandaag waarin je alles moet tolleren en accepteren anders overtreed je artikel 1 e.d.. Maar mijn God blijft mijn God en Zijn liefde is ZO groot. De kracht ervan kan binnen 1 oogblink alle humaan gedachten en andersvoelende en denkende VERANDEREN door ze aan te raken. Beantwoord zelf maar of je het zelf ook wil en of je er voor openstelt.

Bidt daarom maar voor je vriend eerst tot God. Dat Hij Zijn liefde in je vriends hart wil uitstorten, dat Hij het aanraakt en hem overtuigd van zijn bestaan. En ga er na maar eens bij een gelegenheid een gesprek over aan hoe hij zelf denkt en voelt en dingen “weet”.
Laat je vriend maar het woord doen en luister maar eens gewoon en pas maar op dat je nooit iets veroordeelt. Ook al loopt het de spuigaten uit. Het is niet aan jou om te oordelen maar Jezus Christus heeft die bevoegdheid. Wij hebben het gebod gekregen om God lief te hebben boven alles en met deze zelfde liefde ander lief te hebben als ONSZELF.

En misschien komt er wel een dag dat jij gewoon tegen hem kan zeggen:
Waarom kies jij niet voor levend water? (hallelujah)

Vergis je niet in de subtiliteit en kracht van Gods Geest….

Veel succes
meribel
indien de fijne vriend je had toevertrouwd hetero te zijn...wat voor gesprek was je dan precies aangegaan?
En indien dan geen gesprek, vanwaar dat je nu de behoefte hebt om een gesprek te beginnen?

Mocht hij iets aan je vragen kan je zeggen wat je vind, maar verder lijkt me een gesprek starten omdat iemand verteld dat hij op mannen of vrouwen valt vrij overbodig.
AHHK76
Jouw vriend stelde veel vertrouwen in jou door te vertellen dat hij homo is. Beantwoordt hem dus alsjeblieft niet met een preek! Vraag hem gewoon hoe hij het vindt dat hij zo is en hoe hij ermee om wil gaan. Daarna kun je eventueel vertellen aan hem wat jouw mening en gevoel daarbij is. Doe dit alles biddend en in liefde!
Er gaan zoveel dingen mis als mensen niet MET maar TEGEN elkaar spreken! Probeer dat te voorkomen!

@ Sliedrechtman het is niet waar dat mensen als homo geboren worden. Het heeft niet alleen met aanleg maar ook met de omgeving te maken! Daarom is er (soms) ook nog verandering mogelijk. Door goede relaties met mensen om de persoon heen en door Gods genezende en bevrijdende liefde! Daarom moet deze vraagsteller ook heel voorzichtig in zijn reactie...

zie ook www.different.nl
1a2b3c
Sliedrechtman: En een homo is ook een kind van de Heer.

Iedereen (homo, hetero, zwart, blank ...enz.) die in Jezus gelooft is een kind van God. Joh.1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
Rom.8:14 Immers, zovelen als er door de Geest van God geleid worden, die zijn kinderen van God.
God Zelf bepaald hoe Hij wil dat we leven idd dat bepalen niet wij (reformatorische) mensen, en in de Bijbel kunnen we Zijn wil vinden voor ons allemaal.
Daar kunnen we ook vinden hoe we met onze medemens moeten omgaan.
Orchidee
Als aanvulling zou je ook een preek kunnen luisteren van ds. Vreugdenhil.
Hij heeft een dienst gewijdt aan homosexualiteit.
Hier de link: http://kerkdienstgemist.nl/assets/665975-De-gerichtheid-op-hetzelfde-geslacht

Gods zegen toegewenst!
1a2b3c
Ik zou hem gewoon over Jezus vertellen, dat je een kind van God wordt door het geloof in Hem.
Je moet bij de oorzaak beginnen, we hebben allemaal een nieuwe natuur/wedergeboorte nodig.
Wat is er nou helemaal gewonnen al zou iemand zonden (welke dan ook) in zijn/haar leven opruimen maar hij kent Jezus niet?
Wie in Jezus is gaat goede vruchten voortbrengen en leeft hij niet meer vrede met de zonden.

Niet dat ik denk dat je altijd zwijgen moet maar iig: Het hart van de wijze kent tijd en
gelegenheid. Pred.8:5.
Maar als je spreken moet zou ik er rekening mee houden dat het je niet in dank afgenomen wordt zelfs kerkmensen vliegen elkaar in de haren hierover.
Johannes maakte ook geen vriendjes toen hij tegen Herodes zei dat hij een ongeoorloofde verhouding had, het koste hem zijn leven.

En het maakt natuurlijk ook alle verschil of het gepraktiseerd wordt of niet.
waldboy
Het zijn vaak heterosexuelen die precies weten wat homosexualiteit is. Hoe het is ontstaan, wat het is en wat het zal worden. En hoe je volgend de Bijbel moet leven.
De deskundigen op dit gebied zijn de homosexuelen zelf. Zij weten wat hun geaardheid is.
Wat voor zin heeft het om een homosexueel er op te wijzen, wat de Bijbel erover zegt en hoe hij/zij dient te leven.
Vertel ze van Jezus, dat is belangrijker. Ik ben het er mee eens: Wat heeft een mens er aan dat hij zonder zonden is maar Jezus niet kent?
Laten we het bij ons zelf houden, dan hebben we de handen vol aan onszelf.