Slecht slapen na geslachtsgemeenschap

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Mijn vrouw en ik zijn nu ruim drie jaar gelukkig getrouwd. Wat we beiden vervelend vinden is dat wanneer we ‘s avonds gemeenschap gehad hebben, mijn vrouw slecht kan slapen en allerlei vervelende, seksueel getinte dromen heeft. Dit kost haar een hoop nachtrust en daarom ziet ze er steeds meer tegenop om doordeweeks gemeenschap te hebben. Weet u wat we hier aan kunnen doen?

Antwoord

Iedereen heeft bepaalde gedachten of ideeën over seksualiteit. Mogelijk heeft het dromen van je vrouw te maken met negatieve gedachten of associaties die ze heeft met betrekking tot seksualiteit. Misschien is ze zich daar zelfs niet eens van bewust. Belangrijk is het dan om samen na te gaan welke gedachten of associaties dat zouden kunnen zijn. Om jullie wat op weg te helpen wat richtingen waar je aan kunt denken:

- Wat heb je in je opvoeding meegekregen over seksualiteit? Sommige mensen antwoorden op deze vraag: niets, want daarover werd thuis niet gepraat. Dan heb je niet 'niets' meegekregen, maar je hebt de boodschap meegekregen dat seksualiteit een taboe is, iets waar je niet over praat. Maar het komt ook voor dat een ouder te open over (zijn of haar) seksualiteit praatte, waardoor een afkeer is ontstaan.

- Hoe werd seksualiteit gezien in het licht van de Bijbel? Als iets om van te genieten of alleen als een middel tot voortplanting, waarbij genieten als zondig of verkeerd werd gezien? Hoe denken jullie daar samen over?

- Is je vrouw ooit seksueel grensoverschrijdend benaderd? Seksueel grensoverschrijdend gedrag kan variëren van seksueel getinte opmerkingen tot misbruik en heeft bijna altijd een negatieve invloed op de seksualiteitsbeleving.

- Heb jij je ooit schuldig gemaakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag (b.v. excessieve zelfbevrediging, porno kijken) en als dat zo is wat is daarvan de invloed die dat op je vrouw heeft? Hoe voelt zij zich daaronder?
-
 Kunnen jullie samen praten over seksualiteit? Praat je over wat je wel of niet fijn vindt? Durft je vrouw daarin haar wensen aan te geven? Dus ook als ze geen zin heeft of ze bepaalde handelingen als onprettig ervaart? Of gebeuren er dingen tegen haar zin in?

- Speelt een kinderwens of juist niet zwanger willen worden een rol? Zijn jullie het daarover samen eens? Welke invloed heeft het op de seksualiteitsbeleving?
Vaak heeft een open communicatie naar elkaar over seksualiteit een positieve invloed op de beleving ervan en mogelijk kan het helpen het nare dromen van je vrouw te verminderen. Als jullie er samen niet uitkomen, kan het verstandig zijn hulp te zoeken bijvoorbeeld bij een instelling als Eleos. Dit ook om te voorkomen dat seksualiteit en gemeenschap iets wordt waar je niet meer samen van kunt genieten.

Drs. Joke Ronner

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijkslapen