Hulp zoeken

C. M. Chr. Rots - de Weger / 7 reacties

Vraag

Mijn man en ik willen hulp zoeken bij een therapeut i.v.m. vreemdgaan in ons huwelijk, maar we weten niet zo goed welke instelling we moeten kiezen? Ik heb negatieve verhalen gehoord over christelijke instanties, maar een neutrale instantie gaat misschien heel anders om met trouw binnen het huwelijk...

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hulp zoeken is altijd een persoonlijke zaak. Zoek op het internet naar een hulpverlener in de buurt en maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Leg je vraag uit, vertel van de negatieve verhalen die je hebt gehoord. Vraag naar de werkwijzen en eventueel gebruikte methodiek van hulpverlening. Is er geen ‘klik’, ontstaat er geen vertrouwen in de therapeut, zoek dan een ander.

Dit is het enige advies dat ik zo anoniem -en algemeen- kan geven. Ik weet  helemaal niet waar jullie wonen, welke christelijke instelling in de buurt is.

Overigens: ook aan een niet-christelijke hulpverlener kun je je eigen christelijke standpunt voorleggen! Bedenk maar dat datgene wat jij niet wilt ook niet hoeft!

Heel veel sterkte gewenst,
Marijke Rots

Ps. Via de redactie van het Refoweb is ‘nader’ contact, een meer gericht advies, misschien mogelijk.

Lees meer artikelen over:

overspelrelatietherapie
7 reacties
waldboy
Goed advies!
Wij hebben hulp gehad van het RIAGG. Een niet christelijke instelling. De maatschappelijk werker respecteerde ons echter volledig. We konden praten over wat wij belangrijk vonden. Of dat de kerk of de voetbalclub was, was voor hem niet belangrijk.
Weet van een kennis die naar een christelijke hulpverlening ging. Hij kreeg alleen maar bijbelteksten aangereikt.
Laat us dus niet blind leiden door de teovoeging "christelijk".
Justinus
@waldboy: citaat "Weet van een kennis die naar een christelijke hulpverlening ging. Hij kreeg alleen maar bijbelteksten aangereikt." Ik ken er vanuit het verleden ook die steeds de opmerking tijdens de 'behandeling' te horen kreeg: : 'bid en u zal gegeven worden' en 'je hebt te weinig gebeden' en 'je hebt onecht gebeden'. De behandelde zit nog steeds in een psych. inrichting. Toch wordt er gelukkig door 'christelijke' hulpverleners echt goede hulp verleend; wat 'zwarte schapen' maken dat niet ongedaan!
EVA
Is er misschien in jullie gemeente pastoraat aanwezig?
De driehoek, maar weet niet of die bij jullie in de buurt is.

Verder is een investering in een huwelijks cursus ook goed, wij hebben zelf de zaterdagschool huwelijk en gezin gevolgd, daar is ook ruimte voor gebed en gesprek, dat heeft ons meer geholpen dan de sessies bij de huwelijks therapeut.
http://www.schoolforharvest.nl/zaterdagscholen/School-van-Huwelijk-en-Gezin
hij is al gestart...maar als je telefonisch contact legt kan je altijd instromen.
Hoop dat dit voor jullie haalbaar is.
Anders de http://www.marriagecourse.nl/

Heel veel zegen, mocht je er over willen mailen dan mag dat evangelie@live.nl
En bid met en voor elkaar,
AHHK76
Bij problemen rond trouw en seksualiteit zou ik zelf zeker een christelijke hulpverlener willen hebben.
Hierboven wordt De Driehoek genoemd, ook de Vluchtheuvel en het Eleos kunnen goed helpen.
Natuurlijk mag je tegenover een hulpverlener aangeven wat je prettig vindt en wat niet. Als het niet klikt kun je altijd om iemand anders vragen. Ik heb positieve en negatieve ervaring met neutrale en christelijke hulpverleners. Toch heb ik voorkeur voor een christelijke hulpverlener. Je kunt ook zoeken via www.ikzoekchristelijkehulp.nl
Sterkte!
Jolin
Ervaring in familiekring: vluchtheuvel dringt niet door tot kern problematiek, maar blijft er omheen 'hangen' en uiteindelijk escaleert wat voorkomen had kunnen worden. Zou eerder zoeken naar meer professionaliteit, boven maatschappelijk werk. Deze zijn er ook in christelijke kring.
AHHK76
Jammer dat deze mensen deze ervaring hebben met de Vluchtheuvel. Ik heb er juist hele goede ervaringen mee!
scfbuddy
Nog een tip: http://www.relatie-herstel.nl/www/FerdinandBijzet.aspx