Zand er over of uitpraten

Ds. K. van den Geest / 16 reacties

Vraag

Is "zand er over" beter dan uitpraten? Het gaat dan niet over een klein akkefietje maar over een al jaren stelselmatig niet, en nooit, willen praten van mijn ouders over diverse zaken die onredelijk zijn en mij door de jaren heen steeds meer beschadigd hebben. Mijn hart bloedt! Ik zou graag willen laten zien hoeveel intense pijn en verdriet ik al geleden heb door miskennning. Dus niet om even alles op te rakelen wat er gepasseerd is in het verleden! Inmiddels leeft mijn moeder niet meer. Mijn vader schrijft zijn geestelijke ontboezemingen m.b.t. het niet hebben van contact aan mij en ik heb gemerkt dat hij verwacht dat we van hart tot hart, vertrouwd, met elkaar kunnen spreken. Dat is onmogelijk voor mij. Hoe ik mij daarbij voel is voor hem niet relevant, als het voor mijn vader maar goed voelt. Hij gaat hierdoor als vader bovenop mijn ziel staan en zegt in feite: "Zwijg, ik weet wat het beste is in deze situatie." Hierdoor negeert hij mijn gevoelens en grote verdriet. Hij walst zo over mijn gevoelsleven heen, alsof ik niet besta! Gelukkig heb ik professionele hulp van een psycholoog en die zegt hierover: "Als hij verzoening wenst dan zou hij juist willen praten en willen horen van/gelegenheid geven tot uitspreken van de pijn! Verzoening vereist volledige openheid. Zand erover is geen oplossing!" Als je het bijbels bekijkt (en mijn moeder heeft het in het verleden ook gezegd) staat in Spreuken 17:9: "Die de overtreding toedekt, zoekt liefde; maar die de zaak weder ophaalt, scheidt den voornaamsten vriend." Dan zou je zeggen dat "zand erover" het beste is. Echter in Spreuken 28:13 staat: "Die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar die ze bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen." Ik vind het complex. Is doodzwijgen en doen alsof er niets gebeurd en aan de hand is, dan een bijbelse weg?

Antwoord

Verwijdering in (familie-)relaties en emotionele beschadiging zijn voor christenen in het algemeen bijzonder complex. Veel christenen menen dat de Bijbel oproept tot het toedekken van pijn en het ontkennen van verdriet. En dat Gods Woord ons gebiedt gevoelens van boosheid te onderdrukken. Want, zo lijkt de gedachte, boosheid 'mag' niet. Conflicten en confrontaties ga je niet aan, omdat deze ‘onchristelijk’ zouden zijn.

Vervolgens probeert men deze visie nogal eens met bijbelteksten te bevestigen. Maar dat gebeurt soms op de klank af, en daar wil ik eerst wat van zeggen. De teksten uit Spreuken, die de vraagsteller (m/v) noemt, hebben geen betrekking op het door hem/haar aan de orde gestelde probleem. Beide teksten gaan namelijk over overtredingen (dus zonden), de eerste (Spr. 17) over overtredingen van een ander, de tweede (Spr. 28) over die van iemand zelf. In het eerste geval gaat het dus om een oproep om niet de zonden van een ander breed uit te meten, in de geest van wat ook Jezus zegt: oordeel niet, opdat u niet veroordeeld wordt. In het tweede geval gaat het erom, dat je je zonden voor God moet belijden, zodat je vergeving ontvangt en vrede bij Hem vindt. Ook David spoort ons in Psalm 32 aan onze zonden te belijden, zodat ze niet langer verborgen blijven voor het aangezicht van God. Want, zo is de les van deze Psalm, zolang ik mijn zonden niet belijd, drukt Gods hand zwaar op mij. Precies dezelfde waarschuwing als in Spr. 28: het gaat niet goed, als je je zonden niet voor God erkent, vrede (met Hem) vind je pas als je ze eerlijk voor Hem belijdt.

Als het echter om boosheid en conflicten gaat, zijn er andere bijbelse wijsheden die ons de weg kunnen wijzen. Moet je boosheid onderdrukken, mag je geen conflicten aangaan, zijn aanvaringen onchristelijk? Ik geloof dat eerder het tegendeel het geval is! Ik wil dat illustreren aan de hand van wat Jezus zegt in de Bergrede (Mattheüs 5-7). Daar zegt Hij over conflicten: geeft iemand je een klap op je rechterwang, keer hem ook je linker toe (5:39). Beeld je even de situatie in. Iemand slaat een ander op zijn rechterwang. Er van uitgaande dat die persoon rechtshandig is, is dit vreemd: hoe kan iemand die met zijn rechterhand slaat, de ander slaan op zijn rechterwang? Precies: alleen als hij met de achterkant, de rug van zijn hand slaat! Maar die manier van slaan drukt diepe minachting uit, en is bovendien vernederend: degene die slaat stelt zich op als de dominante persoon en behandelt de ander niet met respect maar als ‘onderkruipsel’. Wat doe je dus als je diegene ook je linkerwang toekeert? Je nodigt hem uit nogmaals te slaan, niet om hem uit te dagen, maar om hem een spiegel voor te houden! Wil hij nog een keer slaan (met zijn rechterhand), dan moet hij dat nu doen met de binnenkant van zijn hand! Op deze wijze nodigt het ‘slachtoffer’ de agressor uit om hem als gelijkwaardige te behandelen.

Toegepast op relationele en emotionele conflicten. Stel, iemand kwetst of bezeert je. Dat kan op lichamelijke wijze zijn, maar geestelijk kwetsen verwondt veel dieper. Hoe keer je die ander dan je linkerwang toe? Nu, door die ander uit te nodigen zich niet langer uit de hoogte op te stellen maar als gelijkwaardige gesprekspartner! Dat betekent: degene die zich gekwetst voelt, maakt de ander rustig duidelijk dat hij/zij pijn ervaart, en waardoor dit komt (bijv.: miskenning!). Je zegt dan: ik voel… (en je verwoordt je gevoelens), en dat komt doordat… (en je noemt de feiten, incidenten, wat er gezegd en gedaan is). Het is heel belangrijk te erkennen dat dit het uiten is van je boosheid!! Boosheid is niet de ander de huid vol schelden, nee, het is bijna ‘zakelijk’ om zo te zeggen: verwoorden waar je pijn zit. Hiermee nodig je de ander uit om hier op dezelfde volwassen wijze op te reageren. Die ander kan bijvoorbeeld zeggen: Ok, ik begrijp dat je je gekwetst voelt; je zegt dat dat komt doordat ik… (etc.). Vervolgens heeft hij dan de kans om eerlijk en oprecht zijn schuld en fouten te erkennen! Je hebt hem daartoe uitgenodigd!

Jezus wil helemaal niet, dat je je pijn maar inslikt en erover zwijgt. Bovendien moet je die ander juist ook de kans geven tot erkenning van zijn zonden (!) te komen. Daarom is eerlijk zeggen waar de pijn zit ook zo belangrijk voor die ander: hij kan zijn schuld voor Gods aangezicht belijden en om vergeving vragen, en zo vrede vinden (“barmhartigheid verkrijgen”, Spr. 28!).

Vervolgens nog een ander punt. Je zegt, dat je vader wil praten maar slechts op zijn voorwaarden. Je veronderstelt dat hij dat wel zegt maar dat het gesprek eenzijdig zal zijn omdat hij alleen zijn zienswijze wil horen. M.a.w.: je hebt geen vertrouwen in het welslagen van dit gesprek! Blijkbaar is je vertrouwen geschonden en is het moeilijk hem te geloven als hij zegt te willen praten. Toch, als je het aankunt, is het het proberen waard. Maar dan wel op de wijze zoals ik die zo juist geschetst heb aan de hand van de woorden van Jezus. Wees dus eerlijk en oprecht in die zin, dat je je pijn niet langer verzwijgt. Nodig hem uit die serieus te nemen.

Doet hij dat dan niet, dan heb jij gedaan wat je moest doen en kon doen. Maar dan is er wel een lastige situatie ontstaan: hij wil kennelijk alleen maar op zijn manier ‘verzoening’, maar dat is geen verzoening! Dat is inderdaad "zand erover", en dat is géén christelijke manier van omgaan met conflicten en geestelijke kwetsuur! Het is de dood in de pot. Het conflict wordt dan niet afgemaakt maar slechts begraven. Om telkens opnieuw open te barsten en stinkende gassen te verspreiden! Dit is juist wat in zo veel christelijke kringen gebeurt: conflicten worden ontkend en/of onder het tapijt geschoven. Intussen is er een slachtoffer. De omgeving (familie, kerkgemeenschap) vindt dat je je pijn niet moet koesteren en de ander moet vergeven. Maar dat kan toch helemaal niet, als hij zijn zonde niet erkent?! Dat wil God toch ook niet: dat wij voortleven met onze zonden, zonder ze te erkennen? Dan gaan we Hem onverzoend tegemoet!

Tenslotte is er nog een ander complicerend punt in christelijke kringen: het vijfde gebod. In dit geval is er een vader die zijn kind pijn gedaan heeft en hem/haar maant om erover te zwijgen. Het kind, ook als het volwassen is, loopt ernstig risico in deze valkuil te trappen omdat het de vader is die dit zegt. En, klinkt er in zijn/haar achterhoofd: eer uw vader en uw moeder… Toch vergeet je dan één ding: dat je volwassen bent. Je vader blijft je vader, en het vijfde gebod blijft dat je hem moet eren. Maar dat eren betekent beslist niet dat je alles wat hij zegt maar moet slikken. Foute dingen zoals het onder het tapijt vegen van jouw gevoelens, dat mag hij evenmin! Ook hij is als ouder verantwoording voor God schuldig (vergelijk Gal. 3:28). Zegt Paulus niet “Vaders, verbittert uw kinderen niet” (Ef. 6:4)?!

Bovendien wordt de verhouding tussen ouders en kinderen anders als kinderen volwassen zijn. Dan ben je nog wel zijn kind, maar er is geen ongelijkheid in positie meer, je kunt elkaar als volwassen personen aanspreken. Als in Gen. 2:24 staat dat een man zijn vader en moeder zal verlaten (om zijn vrouw aan te hangen), wordt daarmee bedoeld: bij een huwelijk wordt een kind zelfstandig en begint het een eigen gezin. Al gebeurt dat ‘verlaten’ in onze tijd en samenleving niet meer alleen bij een huwelijk, zoals toen in Israël, het zelfstandig gaan wonen kun je hiermee wel degelijk op één lijn stellen. Dat betekent, dat de relatie tussen ouders en kinderen op dat moment verandert. Feitelijk is het zo dat die relatie al vanaf de allervroegste jeugd begint te veranderen: stapje voor stapje wordt een kind zelfstandig, totdat de ouders het tenslotte als het volwassen wordt moeten loslaten. Ook deze bijbelse wijsheid is van belang voor onze relaties als volwassene met onze ouders. Kinderen gaan hun eigen leven inrichten en hun eigen keuzes maken, ouders moeten steeds meer aanvaarden dat zij daar steeds minder in te zeggen hebben (tenzij je je ouders daar om vraagt). Ook hier gaat veel mis: tot ver in hun huwelijk worden sommigen nog altijd geconfronteerd met ouders die zich ongevraagd in allerlei zaken binnen dat gezin mengen. Hier zie je, dat het vijfde gebod echt die twee kanten heeft: eer je vader en je moeder, ja, maar ook vaders en moeders hebben hun kinderen te ‘eren’, d.w.z. hun zelfstandigheid te respecteren (naar Ef. 6:4). Alleen zo kom je tot een volwassen verhouding met je ouders.

Ik hoop dat deze opmerkingen kunnen bijdragen tot een hernieuwd gesprek en herstel van goede verhoudingen zoals God de Heere dat wil!

Ds. K. van den Geest

Lees meer artikelen over:

genegeerdoudersvader
16 reacties
Gerard
In aanvulling op het bovenstaande,

Ik heb zelf lange tijd enorm geworsteld met onrecht dat ik vond dat mij was aangedaan door mensen die mij het meest naast stonden. Ik vond ook geen opening om er over te spreken en het een grote invloed gehad op mijn leven.

Wat mij heeft geholpen is in te zien hoeveel Gods mij vergeven heeft in Jezus Christus. Naarmate ik mij eigen onrecht duidelijker zag dat ik anderen en vooral God mijn leven lang heb aangedaan, werd dat het onrecht dat anderen mij had aangedaan telkens kleiner.
Ik dacht eerst 'hoe kan ik hen ooit vergeven?'. Toen zag ik dat ik dat kan omdat mij veel meer vergeven is. Het is nu een zaak tussen hun en God. Ik heb er nog nooit over kunnen praten en zal het denk ik ook nooit meer doen. Ik heb geen behoefte meer om mijn 'recht' te halen. Dat verwacht ik alleen van God. Wat mensen betreft wil ik me alleen ontfermen om het beste (in Gods ogen) voor hen te zoeken.
Niet dat mijn gevoel altijd daar in meegaat, soms borrelt het nog wel eens op, maar dan denk en bid ik, nee U heeft mij veel meer vergeven, ik geef het over in Uw handen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt
adriano313
Ik ben het helemaal met @Gerard eens.
als je zelf vergeven wil worden, vergeef ze
En er komt later heus nog wel een moment dat je elkaar aankijkt en zegt,
tja, was verstandiger geweest als het anders was gegaan
Maar er zijn dan geen 'regrets'
Het is God die werkt!
linneke
wat gerard zegt klopt! ik herken veel in zijn verhaal. En ook ik weet dat vergeving echte vrijheid oplevert. ook al is verzoening niet mogelijk! Sterkte!
Catherine
Beste vraagsteller: wat een pijn lees ik in jouw verhaal. Ik zie dat zo vaak he, dat ouders menen het recht aan hun zijde te hebben. Maar kinderen worden volwassenen, met hun eigen mening en hun eigen verhaal. Zand erover, ja dat zeggen velen, bang als ze zijn om de confrontatie aan te gaan. Maar als er een veenbrand is, en je gooit er slechts een laagje zand op, gaat het onder de grond verder om een heel stuk verderop opnieuw, maar dan hoger op te laaien !
Een wond die ettert, daar moet het mes in, de pus moet eruit kunnen lopen.
Wat verdrietig dat je moeder niet meer leeft, maar ik denk dat je vader niet recht is in deze kwestie ! Je hebt recht op openheid i.i.g. ! Ik wens je veel wijsheid en sterkte !
plderoos
Ik vind wat Gerard zegt bijzonder mooi!
MUS
Laat je niet manipuleren door teksten als 'Eer uw vader en uw moeder...' (Ex. 20:12) of 'De liefde bedekt alle dingen' (1 Kor. 13:7).
Teksten uit de Bijbel kunnen nooit gebruikt worden om zonden te bedekken!
Melancho
Graag wil ik als indiener van de bovengenoemde vraag allereerst Ds. K. van den Geest heel
hartelijk bedanken voor zijn uitvoerige, duidelijke en verhelderende uitleg op mijn vraag!
Erg fijn! M.b.t. de opmerking van Ds. over; >
Mijn vader wil zeker niet praten over het verleden zoals ik ook geschreven heb. (al 17 jaar
niet)
Mijn pijn wil hij niet horen of hij zal direct reageren; "besef jij wel hoeveel pijn jij je ouders hebt aangedaan"
Een andere uitspraak van hem; "ik wil wel 50% schuld voor mijn rekening nemen", geen 100% dus. Hierdoor verwacht hij dat mijn vrouw en ik hem ook om vergeving vragen en als we weten waarvoor, dan is dat voor ons geen probleem.

Het voert vanzelfsprekend te ver om de oorzaken van de verstoorde verhouding hier te beschrijven, maar heel kort gezegd; geen acceptatie van mijn vrouw, getrouwde kinderen niet los laten, onvoorwaardelijk moeten geloven en accepteren wat hij verteld.
Ik begrijp heel goed dat het mijn kant van het verhaal is en dat voor een juiste afweging
beide kanten gehoord moeten worden.

V.w.b. de reaktie van Gerard wil ik opmerken dat ik geen wrok of behoefte gevoeld heb om mijn "recht" te halen! Vergeving schenken wil ik graag, maar dat kan toch pas als er berouw is en om gevraagd wordt zonder beperkingen en voorwaarden? (Lukas 17:3)
Ik verlang naar erkenning, respect, gezien worden.

Catherine, bedankt voor je reaktie! Iemand zei eens; "ik wil er geen zand over, maar beton" waarop gereageerd werd; "Ja maar, soms borrelt het gewoon boven het beton uit"!
linneke
Melancho, mag ik nog wat tegen je zeggen? Ik begrijp dat het heel moeilijk is na 17 jaar zonder erkenning. Toch viel het stukje van je op waarin je zegt dat je pas vergeving kunt schenken als er berouw is en om gevraagd wordt. Ik denk dat je vergeving en verzoening door elkaar haalt. Of heb ik het mis? Je kunt je ouders vergeven zonder dat er ooit verzoening ( dus ook geen erkenning respect en gezien worden..) zal plaatsvinden. juist dan is het zo mooi als je kunt vergeven snap je? En met de diepe vergeving komt pas echt de vrijheid. En met die vrijheid bedoel ik de gewone vrijheid als opluchting in het leven. Ken je het boekje van Heleen Quist? titel : bitter of beter. Lees het eens! t'is mij in ieder geval uit het hart gegrepen. Probeer ook je verwachtingen en verlangens ( twee totaal verschillende dingen..) eens onder de loep te nemen. pas ze ook aan. Zijn ze reeël? Het voorkomt zoveel teleurstellingen. En weet dat je gewoon mag zijn wie je bent, zoals de Heere bedoeld heeft wie je mag zijn. Ook zonder erkenning van ouders! Dit zeg ik niet omdat ik het allemaal beter wil weten hoor maar ik weet uit ervaring hoe moeilijk het leven kan zijn maar ook weet ik , dat als je echt kunt vergeven( zonder verzoenen)je ook weer echt blij kan zijn . En dat is het wat ik je ook zo gun! sterkte en wijsheid toegewenst.
Melancho
Ik zie dat er een stukje tekst weggevallen is:
M.b.t. de opmerking van Ds. over; => Vervolgens nog een ander punt. Je zegt, enz.
Melancho
Linneke, bedankt voor je betrokken reaktie. Ik begrijp wel wat je bedoeld.
Echter iemand vergeving schenken kan pas als er om gevraagd wordt en de persoon in kwestie ook fysiek aanwezig is.
Ik wil graag vergeven en daarom voel ik ook geen wrok. Mijn moeder leeft niet meer en heeft mij geen vergeving gevraagd maar desondanks geloof ik dat zij goed heen is en hoop en bid ik dat we elkaar, mijn vader & moeder en alle andere broers en zussen "boven" weer zullen ontmoeten waar geen twist enz. meer zijn zal maar waar Jezus Christus is alles en in allen! In die zin heb ik vergeven maar vrijheid en opluchting ervaar ik hier niet door. Verdriet en weemoed omdat ik het zo graag anders zou willen zien/ervaren, verzoening, maar niet ten koste van alles zoals je naar ik aanneem in mijn gestelde vraag kunt lezen.
Mijn vader wil graag contact maar dan alleen op zijn manier, “zand erover” en de “oude doos
dichthouden” en desondanks van hart tot hart spreken waarvoor een vertrouwensbasis gelegd moet worden en waarvoor verzoening nodig is, wat volledige openheid vereist, dit blijkt echter
onmogelijk te zijn.
Mijn psychische gezondheid, de omgang met mijn vrouw en het functioneren als man en vader in het gezin mogen er toch niet onder lijden? Vandaar ook mijn vraag die Ds. van den Geest zo duidelijk beantwoord heeft. Zie ook: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14242/wanneer-moet-je-iemand-vergeven3f-als-diegene-er-om/
linneke
dit is even een test. ik heb al drie keer een heel verhaal getikt en dan pats boem weg is het als ik het verzend....
linneke
beste melancho,
Dank voor je reactie. Knap dat je jezelf zo geeft. Mooi dat je zegt dat je je bloedverwanten eens boven hoopt te ontmoeten. Ik merk dat je leven beheerst wordt door alles wat je meemaakt. En dat vind ik oprecht jammer voor jou! Daarom toch nog even het volgende....
Als je zegt dat iemand fysiek aanwezig moet zijn bij vergeven deel ik je mening niet. met alle respect maar in de context is er een andere situatie. Kijk het is natuurlijk heel mooi als er een dialoog kan zijn. Maar het is geen voorwaarde. Als iemand overleden ( niet aanwezig) is kan je diegene ook vergeven. Bovendien denk ik dat er in jou situatie geen 'normaal' dialoog kan zijn. het is meer het vergeven waarbij je het met de Heere doet. Je moet aan Hem alles openleggen. En dan moet je door je pijnen heen. Niet er over of eronder maar er dwars door heen. Dus al je gekwetst zijn , miskenning en noem maar op onder ogen zien en dan het diepe besef hebben dat dit nooit zal veranderen. En echt dat doet heel zeer. Maar naarmate je pijn zal ook je vrijheid zijn. En dat is zo weldadig...
Je kan dan ook minder kritisch naar je medemens zijn omdat je een beetje begrijpt wat de Heere elke dag van jou zelf draagt en verdraagt. Je zelfverloochening gaat diep en ja dat gaat helaas wel ten koste van alles wat van jezelf is! Maar deze energie is zo anders dan de energie die jij gebruikt in het verdriet en de weemoed van hoe je het anders zou willen. Dat is verspilde energie. Ik weet het klinkt onrechtvaardig en hard maar als ik je een raad mag geven.. Stop met zoeken naar erkenning! Je zoekt naar iets wat je nooit zult krijgen. Je zit nog zo vast aan alles wat is gebeurd. Het is zo jammer want nu lijdt je teveel als man/vader. Weet dat jij (!) en niet je vader de sleutel in handen hebt. Vul je rugzak en ga op reis met die sleutel en ga opzoek naar een manier die bij je past om hier mee om te gaan. Het zijn immers niet de omstandigheden die bepalen hoe je in het leven staat maar hoe je er mee omgaat!! En als je dan sterker worden mag en psychisch groeit kan je ook weer de mooie dingen in dit leven zien. Wordt ( moet jij doen..) beter ipv van bitter blijven!! En wie weet joh is er dan misschien wel contact mogelijk want dan heb jij geleerd om je verwachtingen en verlangens naar je vader aan te passen en heb je niet telkens de teleurstelling. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is . Ik bid de Heere of Hij het duidelijk wil maken voor jou. Want ook jij bent het waard om te leven. Voor jezelf en alle mensen die dicht om je henen staan. Sterkte!
linneke
melancho,
wat ik ook nog wil zeggen...
Je mag de verantwoording van je vader laten bij hem. Het is heel verdrietig maar als hij niet kan verzoenen ligt dat bij hem en niet bij jou. Ds v Geest verwoordt dit mooi!
Melancho
linneke, nogmaals bedankt, je verdieping doet mij goed! Ik ga mijn best doen en bid om en hoop op Gods hulp in wat jij mij aanreikt. Ik verlang erg naar de ware vrede zoals er staat in Filippensen 4 : 6 en 7 Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God; En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw zinnen bewaren in Christus Jezus. Wat zal dat een ongekende rust en vrede geven, daar ben ik van overtuigd. Maar ik voel mij deze vrede zo onwaardig als ik zie wie ik ben......
linneke
melancho, Wat heel erg mooi om je reactie te lezen!!
En ja het is zo waar hè wat augustinus al zei; onrustig is ons hart tot het rust vindt bij God. En dat van onwaarde zijn tegenover zo;n goed doend God ... ik voel wat je bedoelt. maar het kan nog! Gelukkig!! verder vind ik het heel erg knap, en dat meen ik, dat je zo je best wil gaan doen. Want dat is niet eenvoudig! Maar zie dan maar op je beloning! Zit je nog ergens mee of wil je wat delen..... schroom niet! ( redactie weet mailadres) verder sterkte, wijsheid en vertroosting toegebeden!
linneke
melancho, Wat heel erg mooi om je reactie te lezen!!
En ja het is zo waar hè wat augustinus al zei; onrustig is ons hart tot het rust vindt bij God. En dat van onwaarde zijn tegenover zo;n goed doend God ... ik voel wat je bedoelt. maar het kan nog! Gelukkig!! verder vind ik het heel erg knap, en dat meen ik, dat je zo je best wil gaan doen. Want dat is niet eenvoudig! Maar zie dan maar op je beloning! Zit je nog ergens mee of wil je wat delen..... schroom niet! ( redactie weet mailadres) verder sterkte, wijsheid en vertroosting toegebeden!