Lezing

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Vreugdenhil. U heeft laatst op een jongerenavond gesproken over het thema "God moet het doen." Dit was voor mij een hele bemoedigende lezing. Nu is het zo dat ik regelmatig oudere mensen uit de gemeente bezoek, en als het gesprek over geestelijke zaken gaat, is dit negen van de tien keer de conclusie van die mensen: God moet het toch doen? Ik ben zo begaan met die mensen, ze zijn al zo oud, en vaak zo berustend. "Als God het niet doet, kan ik daar toch niets aan veranderen?"... Ik probeer dan op grond van de Bijbel dingen te zeggen, of hoe ik het zelf ervaren heb toen ik tot geloof kwam. Maar ik voel me vaak zo onbeholpen, en omdat ik nog jong ben, lijken juist oudere mensen niet zo snel iets van mij aan te nemen. Gelukkig kan ik deze mensen wel opdragen in het gebed, maar na het horen van uw lezing kreeg ik een goed idee. Zou de lezing misschien uitgewerkt kunnen worden en bijvoorbeeld als klein boekje of als brochure uitgegeven worden? Dan heb ik iets wat ik die mensen kan geven, in duidelijke, helder taal, zodat ze het rustig kunnen lezen en herlezen, en er over nadenken. Als het uitgeven van de lezing geen optie is, mag ik dan met uw toestemming de lezing zelf uittypen en uitdelen aan verschillende mensen die ik ken, en met wie ik over deze dingen gesproken heb? Alvast bedankt voor uw antwoord.

Antwoord

Beste vriend(in),

De lezing die ik gehouden heb voor Jijdaar! had ik op papier gezet. Ik heb dat niet zo letterlijk uitgesproken, maar het komt wel op hetzelfde neer. Een uitgave van deze lezing zit er niet in. Ik stuur hem als bijlage bij dit antwoord. Hopelijk kun je er mensen mee onderwijzen. Gods zegen toegewenst op de gesprekken die je met anderen voert.

Hartelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

jijdaarjongerenavondlezinglijdzaamheid