Omzien naar elkaar

dr. J. Hoek / Geen reacties

Vraag

Kunt u mij een korte uitleg geven van wat "omzien naar elkaar" nu precies inhoudt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

"Omzien naar elkaar" is een grondhouding van de gemeente van Christus. De gemeente die een bijbels beeld vertoont, hangt niet als los zand aan elkaar, maar is te vergelijken met een lichaam. Wanneer één lid lijdt, lijden alle leden mee. Wanneer je bijvoorbeeld kiespijn hebt, ziet als het ware heel het lichaam om naar de zere kies, omdat het lichaam de pijn meebeleeft. Het gaat bij omzien naar elkaar dus om daadwerkelijk meeleven.

Uiteraard is het moeilijk dit te realiseren wanneer de gemeente erg groot is. Dan beperkt zich het meeleven in veel gevallen tot het sturen van een kaartje en vooral de voorbede. Maar het is dan toch goed en nodig om binnen zo'n grote gemeente in elk geval een kleinere kern te hebben, bijvoorbeeld een bijbelkring, waarbinnen het meeleven een steviger invulling kan krijgen en waarbij onderling pastoraat kan worden beoefend. Immers, ieder schaap van de goede Herder wordt zelf ook herder.

Een ander voorbeeld is dat van de karavaan die door de woestijn trekt op weg naar het beloofde land. Niet ieder kan even goed meekomen. De sterkeren zien naar de zwakkeren om en mensen die achterop raken, worden niet uit het oog verloren, maar weer bij de groep gehaald. Zo letten we in liefde op elkaar. Wanneer een broeder of zuster een poosje niet in de kerk is geweest, voelen we ons verantwoordelijk voor hem of haar en zoeken we uit wat er aan de hand is en of we iets voor hem of haar kunnen doen. Het gaat vaak om kleine dingen, waaruit trouw blijkt en liefdevolle attentie voor elkaar tot uiting komt.

Ds. J. Hoek

dr. J. Hoek

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Chr. Hogeschool Ede

Tags in dit artikel:

naastenliefde