Uitleg geen seks voor huwelijk

J.M. Strijbis / 6 reacties

Vraag

Ik pluk sinds kort bessen en daar heb ik veel mensen leren kennen. Vandaag vroeg een jongen aan mij: Je bent toch refo? Waarom mogen jullie geen seks voor het huwelijk? Ik ben zelf 14 en ik wist er wel een antwoord op, maar ik weet echt niet hoe ik zoiets moet verwoorden voor iemand die niets gelooft. Zou iemand mij kunnen helpen?

Antwoord

Ha vragensteller,

Mooi dat je dit soort vragen krijgt. Op die manier kun je mogelijk iets van het Evangelie doorgeven.

Om jouw vraag te beantwoorden, zou ik heel veel kunnen schrijven. Over jouw vraag zijn namelijk ook boekjes geschreven. Bijvoorbeeld die van Sarina Brons-van der Wekken, "Let op: liefde!".

Nu even een paar gegevens uit de Bijbel. Seks voor het huwelijk wordt herhaaldelijk in de Bijbel veroordeeld (Handelingen 15:20; Romeinen 1:29; 1 Korinthe 5:1; 1 Korinthe 6:13; 1 Korinthe 6:18; 1 Korinthe7:2; 1 Korinthe 10:8; 2 Korinthe 12:21; Galaten 5:19; Efeziërs 5:3; Kolossenzen 3:5; 1 Tessalonicenzen 4:3; Judas 1:7). De Bijbel is een voorstander van onthouding voor het huwelijk. Seks tussen een echtgenoot en echtgenote is de enige vorm van seksuele relaties die God goedkeurt (Hebreeën 13:4).

Seks voor het huwelijk is zo gewoon geworden. Natuurlijk is seks plezierig. God heeft dat zo geschapen. Hij wil dat mannen en vrouwen van seksuele activiteit genieten (binnen de grenzen van het huwelijk). Maar, het voornaamste doel van seks is niet plezier of genot. God geeft een opdracht om kinderen te verwekken. God verbiedt seks voor het huwelijk niet om ons van genot te beroven, maar om ons te behoeden voor ongewenste zwangerschappen of voor baby’s die geboren worden met ouders die hen niet willen of er nog niet klaar voor zijn. Stel je eens voor hoe veel beter onze wereld er uit zou zien als Gods patroon voor het hebben van seks zou worden gevolgd: minder seksueel overdraagbare aandoeningen, minder ongehuwde moeders, minder ongewenste zwangerschappen, minder abortussen, enzovoort.

Jouw vraag was hoe je dit moet verwoorden. Ja, dat is inderdaad niet gemakkelijk. Het meest eenvoudige antwoord is dat de Heere het in de Bijbel verbiedt (zie boven). Dat is ook het enige dat echt telt. En hierboven heb ik geprobeerd te laten zien dat het in de praktijk van het leven ook veel verdriet en narigheid voorkomt.

Hopelijk heb ik je iets verder kunnen helpen.

Hartelijke groeten,
J. M. Strijbis

6 reacties
gjkorpershoek
Als aanvulling op de genoemde teksten wil ik de geschiedenis van Jozef en Maria noemen. In Matth. 1:18-25 lees je dat zij voor hun huwelijk (en zelfs in hun huwelijk) geen gemeenschap hadden.
yvonnes
hoe kom je er bij dat maria en jozef IN hun huwelijk geen sex hadden?Er staat alleen dat Jozef geen gemeenschap had met Maria totdat zij haar zoon baarde.Dat betekend dat ze tijdens haar zwangerschap geen gemeenschap hadden.Dus geen gemeenschap in hun huwelijk is echt onzin!
Pitty88
Maria was maagd.. Bij mijn weten betekent dat dat ze geen gemeenschap heeft gehad (A)
yvonnes
ja Maria WAS maagd.Dat klopt.Jezus is zoals we weten niet door gemeenschap verwekt maar door de Heilige Geest.Er staat volgens mij echter niet dat ze de rest van haar leven maagd is gebleven.De altijddurende maagdelijkheid van Maria werd ook nog door Maarten Luther en Johannes Calvijn aangehangen, maar tegenwoordig nemen veel protestantse christenen aan dat Maria en Jozef samen later ook andere kinderen hebben gehad. Men beroept zich daarbij op meerdere teksten uit het Nieuwe Testament waar over de "moeder en broers" van Jezus gesproken wordt. Het oudste Griekse handschrift spreekt van 'adelphói', waar de Nederlandse vertaling (Matth. 13:55) spreekt van 'broeders van Jezus'.
gjkorpershoek
@yvonnes: ja dat bedoel ik natuurlijk...
Jozef en Maria volgens Mt. 13:55 nog 4 zonen gehad.
klaas1
Ik ben het met Peerkloppe eens. Hoererij is niet per defenitie seks voor het huwelijk. Toch denk ik dat de Bijbel argumenten geeft waarom seks binnen het huwelijk hoort.

God heeft seks bedacht voor voortplanting, maar ik zou ook willen toevoegen voor bevestiging van liefde tussen man en vrouw, eenwording. Omdat God bedacht heeft dat 1 man 1 vrouw trouwt en met haar EEn wordt, kun je stellen dat ook seks hoort bij 1 man en 1 vrouw. Voor het huwelijk weet je NOOIT of het echt de ENE man of vrouw is waar je altijd mee samen zult zijn. (ik heb relaties zien eindigen heel kort voor het huwelijk). Na het huwelijk mag je ervan uitgaan dat het wel die Ene is en daarom past seks daar. Voor het huwelijk seks hebben is eigenlijk zeggen dat je het beter weet dan God en voor Zijn zegen als zegt dat die Ene is.

Een Bijbelse toelichting op Gods idee over Seks kun je vinden in Deuternomium 22. Hier wordt gesproken over seks en het huwelijk. Er staat dat een meisje dat geen maagd meer is als ze gaat trouwen gestenigd moet worden. Vs 21. Natuurlijk wil ik niet zeggen dat deze straf nog steeds geld. Maar zoals bij alle oudtestamentische wetten, weerspiegelt ook deze wet Gods visie op aspecten van het leven, in dit geval seks. Het is Gods plan om seks in het huwelijk te houden.

Het voorkomt de bovengenoemde problemen, maar nog meer voorkomt het gebroken harten/weggegeven intimiteit en enorm veel spijt. Seks is Gods uitvinding en daarom enorm mooi. Hij heeft bedacht dat het delen van seksualiteit met 1 persoon perfect is. Reden genoeg om na te willen streven toch?