Bidden uit angst

J.W.N. van Dooijeweert / 3 reacties

Vraag

Ik bid heel vaak. Maar ik denk dat het is: ik bid alleen maar omdat ik bang ben voor de eeuwigheid. Niet voor Jezus. Ik geloof echt dat Jezus bestaat en dat Hij is gestorven en in drie dagen is opgestaan. Maar ik geloof eigenlijk niet dat het geloof zo simpel is!

Antwoord

En toch is jouw probleem het grote probleem van zo heel veel andere jonge (kerkelijke) mensen. De Heiland is gestorven om zalig te maken dat verloren is. Dat geloof je, dat onderschrijf je. Het is een prachtige uitvinding geweest om “belijden van je persoonlijk geloof”, te veranderen in “onderschrijven van de waarheid”. Daar heb je niets aan voor de eeuwigheid. En daar lig je dan als verloren mens. Je “gelooft” (onderschrijft) alles wat je over Jezus gehoord hebt. En je komt geen stap verder.

Er zijn keuzemogelijkheden genoeg: Of je blijft liggen waar je ligt, badend in je verlorenheid. Of je gaat dogmatisch en redenerend proberen een oplossing te vinden. Of je houd jezelf zoet met een halve waarheid. Of je vlucht naar de Heere Jezus, zo verloren als je bent. En dat raad ik je aan,  lieve broeder of zuster. Hij wacht op je! Hij wacht om je genadig te zijn, om je zonden te vergeven, om je in liefde te omhelzen: "Mijn zoon, Mijn dochter waar bleef je toch zo lang? Wat zocht je toch allemaal buiten  mij? Wat heb je Me toch lang laten roepen en laten nodigen zonder naar me te luisteren."

Het gaat bij de Heiland niet om hel of hemel of om angst voor de dood en eeuwigheid. Het gaat bij Hem om jouw behoud. Om je redding, om je ziel. Vroeger werd er vaak gebeden: "Mensenlievend God." Jammer als we daar het zicht op kwijt raken. God is mensenlievend. Zo groot dat Hij Zijn enige Zoon gegeven heeft tot een offer voor de mensen. "Maar wanneer de goedertierenheid van God, onzen Zaligmaker, en Zijn liefde tot de mensen verschenen is", Titus 3:4.

De hele prediking moet "Jezusgericht" zijn. Het gaat om Jezus en om niets anders. Het is zo heel simpel! Je kunt alle “stukken” onderschrijven en toestemmen met de waarheid en toch leven zonder Jezus. En dat is eigenlijk het ergste wat bestaat.

Het gaat om jou, om jezelf, om je behoud! Jezus steekt in de prediking Zijn handen naar jou uit. Heel wijd en heel open: "Kom!." Stop met allerlei kronkelgedachten, belijdt je zonden aan Hem Die zonden vergeeft.

Je hebt gelijk als je zegt: "Jezus leeft, Hij is opgestaan." Maar geef je aan Hem over. Laat alles uit je handen vallen en kom tot Hem. Hij is genadig en barmhartig, vol van liefde en Hij wacht op jou! Openbaring 3:20: "“Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij”. Openbaring 3:20. Dat is rijk en veelbelovend!

Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

biddengeloven
3 reacties
Samanthi
Amen!
1a2b3c
- Maar ik denk dat het is: ik bid alleen maar omdat ik bang ben voor de eeuwigheid. Niet voor Jezus.

Mooi antwoord! .... Het gaat bij de Heiland niet om hel of hemel of om angst voor de dood en eeuwigheid. Het gaat bij Hem om jouw behoud.

Hij probeert ons op verschillende manieren tot Zich te krijgen, soms 'probeert' Hij ons over te halen door de zegeningen voor te stellen, maar ook door ons de verschrikkingen van de hel en eeuwigheid voor te houden.

Lokkend: Matt.11:28 Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven. (o.a.)
Nodigend: Opb.22:17 ... En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets. (o.a.)
Waarschuwend: Ps.2:12 Kus de Zoon, opdat Hij niet toornig wordt en u onderweg omkomt, wanneer Zijn toorn slechts even ontbrandt... (o.a.)

Jezus duidelijk over de verschrikkingen van de hel: 'wening en knersing van tanden, vuur dat niet zal worden uitgeblust, vrees Hem die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel e.d.' Maar dan is het ook Zijn bedoeling dat je daarvan schrikt en bang wordt, zodat je naar Hem toegaat. (het is toch ook iets om bang voor te zijn, Jezus Zelf was ook bang toen Hij de drinkbeker moest leegdrinken)

Het geeft dus helemaal niets als je bidt omdat je bang bent integendeel, Hij gebruikt dat juist als een reden zodat we naar Hem toe zullen gaan.

Ezch.33:11 Zeg tegen hen: Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik vind geen vreugde in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft! Bekeer u, bekeer u van uw slechte wegen, want waarom zou u sterven, huis van Israël?

Denk maar niet dat er ook maar één mens op de wereld is (geweest) die het om Jezus te doen was VÓÓRDAT hij tot geloof kwam.
Zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen. Hebr.11:6.
Pas nadat iemand in geloof tot Jezus is gekomen is het hem om Jezus Zelf te doen, 1 Joh.4:19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefhad.
plderoos
@ 1a2b3c, PRECIES!