Zwartgallig geloof

N. (Nico) van Steensel / Geen reacties

Vraag

Waarom is het gereformeerde geloof zo’n beetje het meest negatieve en zwartgallige geloof ter wereld? Iedereen is sowieso al verdoemd (erfzonde) en je moet maar afwachten of je nog een beetje krediet hebt. Volgens mij is er geen ander geloof (christelijk of niet) dat zo naar en ellendig is. Sorry hoor, maar waarom is dit zo? En zeg niet: omdat het in de Bijbel staat.

Afzender, een twijfelaar.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Misschien heb jij in je omgeving mensen die je deze indruk geven. Dat spijt me erg. Dat is niet Bijbels en dat is niet gereformeerd. De aspecten die jij naar voren haalt zijn niet kenmerkend voor het gereformeerde geloof zoals we dat bij voorbeeld leren uit de Heidelbergse catechismus. Kijk maar naar de eerste vraag van de catechismus: “Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?” Antwoord: “Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven, niet mijn, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben, Die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft, en alzo bewaart, dat zonder de wil van mijn hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.”

Het gereformeerde geloof geeft troost in moeilijkheden. Geeft een oplossing in de realiteit van ons leven. Het spreekt eerlijk over onze menselijke conditie. Niet om zwartgallig te zijn, maar om te laten zien hoe groot de verlossing van God is. Het zet naast de ellende en berouw vanwege de zonde altijd de troost van het evangelie. Het gereformeerde geloof spreekt over een Zaligmaker die Zijn leven heeft gegeven uit liefde om zondige mensen eeuwig leven te geven. Het spreekt van een almachtige Vader die voor ons zorgen wil. Het spreekt van God de Heilige Geest die in zondaren woont, de garantie is van de zaligheid en die ons gewillig maakt om voor God te leven. Het is het Evangelie van de God die niet zomaar een handje wil helpen, maar die er alles voor over heeft gehad om verloren mensen te redden. Die verlost van het grootste kwaad en brengt tot het hoogste goed. Die mensen weer tot hun bestemming wil brengen. Het evangelie zet de deur niet op een klein kiertje, maar zegt: Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen.

De Bijbel leert ons dat het kennen van deze God het leven is; dat is het allermooiste van het leven. Wie God niet kent, kent eigenlijk geen echt geluk. En de vrucht van de Geest in je leven is onder andere vrede en blijdschap. De Filippenzenbrief roept daarom vele malen op om je te verblijden in de Heere. Ik verzeker je, het is een blijdschap die alle verstand te boven gaat, als de Heere Zich aan je openbaart.

Wij Nederlanders zijn nuchter vergeleken met de meeste andere landen, niet zo uitbundig als christenen in andere culturen. Maar misschien wel dieper en stabieler omdat we geleerd hebben het niet van onszelf te verwachten als je tegen jezelf aanloopt, maar van Gods genade alleen. Het christelijk geloof geeft antwoord op de diepste levensvragen, geeft hoop en uitzicht.

Daarom moet je je niet verkijken op de buitenkant. Veel jongeren die lijken te genieten van het leven, van uitgaan, die niet door regels begrensd worden en waar je mogelijk wat jaloers op bent, die slikken medicijnen tegen depressiviteit. Er wordt veel van jongeren gevraagd in onze maatschappij. Wat een troost en houvast als je mag geloven er niet alleen voor te staan, maar door de goede Herder geleid en beschermd te worden.

Ik heb zelf 19 jaar in Afrika gewoond. De mensen die niet de geboden van God hebben, leven vaak in angst voor boze geesten. Het christelijk geloof geeft hen juist veel blijdschap.

Misschien bedoel je eigenlijk toch: waarom is mijn eigen gemeente wél zo zwartgallig, zo zonder hoop en mag er bijna niets? Ja, dat is een vraag op zich; is het gebrek aan geloof? Komt het door liefdeloosheid, waardoor de Heilige Geest bedroefd wordt? Ligt het aan een eenzijdige prediking? God is goed, maar helaas laten de kerken en wij gelovigen dat niet altijd zo duidelijk zien.

Drs. Nico van Steensel

Lees meer artikelen over:

christendom