Vertrouwen krijgen in vriendin

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van bijna 18 jaar, zit in vwo-5, en heb sinds de zomervakantie een relatie gekregen met een meisje. Het gaat tot nu toe erg goed tussen ons, alleen vind ik sommige dingen moeilijk te aanvaarden/accepteren. Zij heeft al eerder een vriend gehad met wie zij best ver gegaan is. Ik vind dit heel erg moeilijk. Ik kan het eigenlijk moeilijk accepteren. Het liefst wilde ik ook op seksueel gebied helemaal bij het begin beginnen, maar zij is dus al verder gegaan. Misschien is het jaloezie, ik weet het niet, maar ik vind het echt moeilijk om dit te aanvaarden/begrijpen.

Zij woont vrij ver bij mij vandaan en ze gaat best vaak met jongens om en veel jongens worden ook verliefd op haar, of proberen indruk te maken door bijvoorbeeld de arm om haar heen te slaan e.d. Ook dit vind ik moeilijk te accepteren. Zij zegt wel altijd: vertrouw me, en zo; je kunt van me op aan. Ik wil haar ook wel vertrouwen, alleen ik ben bang dat zij in een onbewaakt moment toch een keer gaat zoenen, of een relatie krijgt. Wat moet ik doen? Moet ik de relatie stop zetten? Ik weet het gewoon niet. Wat moet ik hierover tegen haar zeggen? We hebben samen al heel veel gepraat, alle onderwerpen hebben we al gehad en we kennen elkaar toch al vrij goed, maar alleen dit onderwerp vind ik moeilijk. Ik weet dat ze echt van me houd en ook echt om me geeft, maar toch... Ik weet echt niet wat ik moet doen. Wat adviseert u mij?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is in ieder geval heel goed dat je er samen over praat. Dat zij in een vorige verkering al wat verder is gegaan, is wel te begrijpen. Het is natuurlijk het meest fijn als je allebei nog geen verkering hebt gehad en beiden helemaal blanco kunt beginnen. Maar ja, helaas gaan verkeringen uit en dan is dat altijd wel moeilijk als de een in een vorige relatie verder is gegaan dan alleen zoenen.

Maar, het omslagpunt ligt dan toch bij het feit of ze al dan niet met een jongen naar bed is gegaan. Op dat moment gebeurt er echt iets ingrijpends, probeer dat voor ogen te houden. Ik neem aan dat wanneer dat wel het geval zou zijn geweest, ze dat ook eerlijk tegen jou zou hebben verteld. Dat wil niet zeggen dat er dan geen verkering meer op gang zou kunnen en mogen komen, maar dan moet er wel het een en ander worden uitgepraat.

Je zegt dat je ongerust bent over de manier waarop zij met andere jongens omgaat. Zij zegt dan dat jij haar moet vertrouwen. Tegelijkertijd mag je ook tegen haar zeggen dat ze niet uitdagend naar andere jongens moet zijn. Want als je zelf verkering hebt, kun je niet meer met andere jongens gaan staan zoenen, dat kan gewoon niet. Ze moet zich dan zo opstellen dat andere jongens duidelijk aan haar kunnen zien dat ze dat ook echt niet wil. Ook moet ze laten merken dat wanneer een andere jongen een arm om haar heen slaat, zij dat niet meer op prijs stelt omdat ze immers al verkering heeft. Ik vind dat je vriendin daar duidelijk in moet zijn, niet alleen voor al die jongens waar ze mee omgaat, maar ook naar jou toe, zodat je zo ook echt vertrouwen krijgt in elkaar.

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten

Tags in dit artikel:

verkering