Zevende gebod zoveel aandacht

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

Waarom krijgen de zonden van het zevende gebod zoveel aandacht en worden mensen die deze zonden bedrijven zo veroordeeld? Is het zevende gebod zoveel erger dan alle andere negen geboden? Als wij stelen kijkt niemand daar meer van op. Maar als iemand overspel o.i.d bedrijft, dan is zo iemand opeens een heel zondig en slecht mens. Als wij vals spreken/liegen is dat blijkbaar normaal, of de zondag ontheiligen. Worden deze zonden dan minder zwaar door de Heere gestraft als de zonden van het zevende gebod? Soms weet ik niet meer wat ik van kerkelijke mensen moet denken. Soms denk ik er door dit soort zaken over om de kerk vaarwel te zeggen. Iedereen weet het zo goed te vertellen en toch is er onder kerkmensen en Gods kinderen veel strijd en liefdeloosheid. Hoe kunnen zijn dan straks in de hemel samen verkeren als men hier al met ruzie en liefdeloosheid leeft?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

7 reacties
dkw
Goede vraag,
Vroeger was het nog veel erger, als je daar als ongehuwde moeder zwanger was werd je van de gemeenschap (dorp, kerk ed) verstoten en was je o zo slecht.
Nu nog als een stelletje moet trouwens word er schande van gesproken en o zo slecht en o zo verkeerd.
Maar ik durf wel te zeggen dat als je een koekje steelt uit de koektrommel als kind dat deze zonde in de ogen van God net zo groot is dat als je vreemdgaat bijvoorbeeld, al is de uitwerking op mensen wel anders.

Voor God is iedere zonde een zonde, voor de mens heeft de ene zonde meer gevolgen als de andere zonde, liegen word getolereerd, moorden kom je in de gevangenis bijvoorbeeld.
Overtreding tegen het 7e gebod kan veel mensen schaden, meer als tegen een ander gebod, maar voor God zijn de zonden gelijk.
plderoos
inderdaad zijn alle zonden even erg. Want, zegt Jacobus, als je niet hebt doodgeslagen maar wel begeerd ben je een overtreder van de wet geworden.

En zoals door één mens de zonde in de wereld kwam en doorging tot heel de mensheid zodat heel de wereld verdoemwaardig was voor God, zo is ook door de gerechtigheid van één mens heel de wereld het recht op vergeving gegeven. Maar Gods genade is groter dan Zijn boosheid. Want terwijl door één zonde heel de wereld verdorven is, zo kunnen al die miljarden zonden daarna God boosheid niet groter maken, Zijn genade wel, en dat alweer door de gerechtigheid van één Mens. (vrij naar romeinen 5)

Laat je er dus niet door weg jagen, doe er slechts niet aan mee, Gods genade is groter dan die van ons.
rina
plderoos,

wat een mooi antwoord, liefde vol maak ik eruit op, zeker de laatste zin die u vermeld trof me.
altijdwat
bedankt plderoos, daar heb ik dan ook weer wat aan:-)
hendrika80
LAS pas de bijbel 1 kor 6 vers 18. Alle zonden geschieden buiten het lichaam maar hoererij gebeurt in het lich aam. En het lichaam is een tempel van de Heilige Geest.
Misschien heeft het daarmee te maken?
rina
Hendrika80,

mijn inziens zondig je toch met je hart?
alle boze en verkeerde dingen komen toch uit ons hart voort? stelen liegen enz, en ook hoererij.
hendrika80
Rina, ik denk dat er letterlijk bedoeld word; in het lichaam.