Tot welke leeftijd een kindje?

drs. J. van Dijken / 4 reacties

Vraag

Aan een arts/medicus. Ik ben pas getrouwd en ben 41 jaar oud. Mijn man is een jaar ouder. We verlangen er allebei naar om nog een kindje te krijgen, dat we nog een gezin mogen krijgen, maar soms ben ik ook bang dat dit niet meer kan, dat ik daarvoor te oud ben. Onlangs kreeg ik op mijn werk een heel bemoedigende ervaring. Er was een collega die ik nog niet kende en zij had op 46-jarige leeftijd een kerngezond kindje gekregen. Wat was ik bemoedigd; zou het dan ook voor ons nog kunnen, dacht ik. Mijn buurvrouw zei onlangs ongevraagd tegen ons dat ze het onverantwoord vond als je boven de veertig nog aan een kindje begint; het risico op aangeboren afwijkingen is te groot. Dat deed me zeer. Het houdt ons erg bezig. Tot welke leeftijd kun je nog een kindje krijgen? En zijn er nog veel gezonde kinderen met een moeder die ouder is dan veertig? We zien uw reactie graag tegemoet. Dank u wel.

Antwoord

Het krijgen van een kinderen is een groot geschenk, en uw verlangen daarnaar kan ik me goed voorstellen. Er valt veel over te zeggen, en laat ik enkele 'medische' opmerkingen maken, ter overweging.

-Het klopt dat de statische kans op het krijgen van aangeboren afwijkingen steeds groter wordt naarmate de moeder ouder is. Vanaf de leeftijd van 36 jaar neemt dit sterk toe. Het gaat hierbij altijd om 'kansen', bijvoorbeeld: als je 20 bent, is de kans op het krijgen van een kind met het syndroom van Down 1:1500, dus 0,07 procent. Als je 36 bent, is de kans op een kindje met Down 1:300. Dat betekent dat de kans dan vijf keer zo groot is dan als je 20 bent, maar nog steeds 'maar' 0,3 procent. Als je als moeder 40 jaar bent als je bevalt, gaat de kans al richting 1:100, dus 1procen, en als je 45 bent, is dat al 1:28, dus 3,5 procent. Maar ja, wat moet je met zo'n getal? Uiteindelijk geldt het voor jou als moeder: je kind hééft een aangeboren afwijking, of het heeft het niet!

-Daarnaast vind ik het belangrijk om te beseffen dat uw leeftijd -hopelijk- meegroeit met uw kind. Als u op uw 42e een kind krijgt, bent u 46 als het naar de basisschool gaat, en 58 als het naar de middelbare school gaat.

-Er zijn verhalen bekend van vrouwen die via IVF op hoge leeftijd (70+) nog een kind krijgen. Medisch gezien is het mogelijk.

Uw vraag: tot welke leeftijd kun je nog een kindje krijgen? Kan ik beantwoorden met: tot op hoge leeftijd, medisch gezien. Wat 'wijsheid' is, moet uw eigen afweging zijn, en is lastig!

Drs. J. van Dijken

Lees meer artikelen over:

kinderwensleeftijd
4 reacties
meribel
er valt veel over te zeggen, maar het lijkt mij dat zolang de Heere een vrouw vruchtbare periode's geeft, dit nu eenmaal zo is. En of je een kindje gegeven is weet je nooit, maar zal je dan "vanzelf" merken.
boulanger
En al zou het kindje gehandicapt zijn, daar heeft een jong stel toch net zo goed kans op? Daar ga je het toch niet voor laten? Niemand heeft er invloed op of het kindje gezond is of niet, maar je houdt als ouders van je kind hoe het is, lijkt mij. Mijn moeder was 44 en 45 toen ze nog 2 gezonde jongens kreeg. Ze geniet er intens van, en het houdt haar jong!
hendrika
Het kindje heeft misschien wel een wat oudere moeder en vader maar hoeveel kinderen hebben wel jonge ouders maar worden soms mishandeld of verwaarloosd.Dus een warm nest waar het kindje zeer welkom is is toch heel bijzonder. Er zijn ook veel jonge ouders die een gehandicapt kindje hebben .Ik was zelf ook al 43 ,toen ons 8e kindje werd geboren ,en we genieten er steeds weer van . U lijkt me een lieve moeder ,en hoop dat jullie nog eens een kindje in jullie armen mogen sluiten!!!
flowers
Ik ben ook boven de 40, en zwanger. En inderdaad, veel mensen vragen of we door mijn leeftijd ook extra onderzoeken doen....
En dan antwoorden we dat dat wel mag, maar dat we dat niet doen, omdat bij ons elk kindje welkom is! Natuurlijk hopen we op een gezond kindje, maar mocht dat anders zijn, dan blijft het toch óns kindje wat we samen gaan verzorgen en opvoeden.
Een kind is gebaat bij opgroeien in een liefdevolle omgeving, leeftijd speelt daarbij geen rol. Je hoeft toch zeker niet meer in de speeltuin overal achteraan te hollen om te bewijzen hoe fit je nog bent ( sommige jonge ouders kunen dat ook niet, bijv. door ziekte) .
Als je samen maar goed bent voor je kind, in alle opzichten.
Leg de verhalen en meningen van anderen naast je neer, en laat het over aan de Heere of jullie een kindje mogen krijgen!