Geen vertrouwen meer in mensen

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Door alles wat ik de laatste jaren heb meegemaakt, heb ik totaal geen vertrouwen meer in mensen. Ik ben vier jaar gepest op school. Het afgelopen jaar was heel zwaar voor mij. Vanwege een dwangstoornis heb ik hulp gevraagd aan diverse kerkenraadsleden, maar die lieten niets horen. Toen ben ik ingestort. Ik raakte in een depressie en was erg vermoeid. Uiteindelijk ben ik er wel weer bovenop gekomen met professionele hulp. Kort daarna zijn twee vriendschappen beëindigd op een hele vervelende manier. Het waren de enige vrienden die ik had, dus sindsdien heb ik geen vrienden meer. Na een paar maanden was ik de eenzaamheid te boven en ga ik naar mensen toe. Bij sommige mensen heb ik mezelf uitgenodigd, omdat er anders niemand is die een keer zegt: "Jôh, kom, ga met me mee", of: "Fijn dat je er was/bent." Ik weet dus niet of ik daar wel goed aan heb gedaan en of die mensen het nu wel echt leuk vinden dat ik er ben. Mijn vraag is dus: Hoe kom ik aan meer zelfvertrouwen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dat is heel heftig geweest. Uiteindelijk heb je mooie dingen gedaan door niet bij de pakken te gaan neerzitten, maar initiatieven te nemen. Je vraagt hoe je aan meer zelfvertoruwen komt? Het lijkt mij dat je op de goede weg bent. Vraag daarbij jezelf niet steeds af of je welkom bent en of mensen je wel leuk vinden. In jouw situatie is dat heel begrijpelijk, maar voor je zelfvertrouwen niet goed. Jij bent een mens door God geschapen en als Zijn schepsel mag jij er zijn. Je bent niet meer of minder dan een ander. Stel je ook zo op dat je tegen anderen waar je op visite komt en waar je je enigszins thuis voelt zegt dat je het waardeert dat je zo nu en dan mag komen.

Verder vraag ik mij af of je je verleden voldoende verwerkt hebt. Misschien zijn een paar professionele gesprekken goed om te doen. Is er anders iemand die je vertrouwt en waar je deze dingen mee kunt delen? Van tijd tot tijd van hart tot hart spreken met iemand is echt goed. Hopelijk heb ik je wat kunnen helpen, hoewel ik merk dat ik dit heel lastig vindt, want er zit best een heftige wereld achter en daar kun je in enkele zinnen niet alles over zeggen. Heel veel sterkte in alles en de Gods van het leven wil er ook om gebeden zijn.

Hartelijke groetjes,
J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

eenzaampestenzelfvertrouwen