Uit de boot gevallen

Ds. A. Kot / 1 reactie

Vraag

Vroeger leerde wij het lied “Kom aan boord”. Ik vond en vind het een prachtig lied. Ook wordt er gezongen “voor de jongen (of meisje) die al vaker uit de boot gevallen is.” Nu ervaar ik zelf weleens dat ik afzwak, het kwijt lijk te raken terwijl ik dit niet wil. Ik voel dan Gods liefde niet terwijl Hij er natuurlijk altijd is. Hoort dit ook bij een wedergeboren persoon? Of is het dan meteen dat ik mezelf bedrogen heb door te denken dat ik wedergeboren ben?

Ik heb Gods trouw en liefde zo ervaren in het afgelopen jaar en tijd, maar soms lijkt het me ineens even niets te doen. Dan ben ik bang dat het niet zo is en dat ik, als ik nu sterf, alsnog eeuwig om kom... Mijn ergste zonde is het ongeloof, net zoals dominees altijd zeggen: ongeloof is de ergste zonde die bestaat en daarmee ga je voor eeuwig verloren. Hoe kan het zijn dat ik het soms kwijt ben, of voel dat ik het kwijt ben?

Antwoord

Beste vragenstel(l/st)er,

De kern van het echte christen-zijn is het leven met Christus. Paulus zei daarvan: Het leven is mij Christus en het sterven gewin. Wanneer wij niet in Christus zijn dan zijn we geen nieuw schepsel. Wanneer we buiten Christus voortleven -zoals een mens van nature doet- dan moet Hij voor eeuwig omkomen. De wedergeboorte draait dus om de kennis van en het leven met Christus en de opwas daarin.

Het allereerste is dat je jezelf moet afvragen of je daar iets van kent. Wie is de Heere Jezus Christus voor je geworden? Heb je Gods heiligheid gevoeld in je leven en daartegenover jouw onheiligheid? Ben je ermee tot Jezus gevlucht en heb je toen leren schuilen achter Zijn bloed zodat je troost mag vinden in het Woord dat zegt: Wie tot Hem komt zal rust vinden voor zijn ziel en niet uitgeworpen worden! Is het je verlangen geworden om voor en met Hem te leven overeenkomstig Gods Woord en heilzame geboden? Is Christus zo jouw gerechtigheid voor God geworden? Verlang je naar een heilig leven en is het je uitzien om altijd met de Heere te wezen? Dit is nu het allereerste wat in je leven nodig is.

Maar hoe gaat het dan verder? Wel, je zult merken dat de oude mens der zonde er ook nog altijd is. Hij heeft de doodsteek gekregen. Je wilt hem kruisigen. Maar hij is er nog en laat zich gelden. Daar klaagt Paulus b.v. over als hij zegt: ik ben vleselijk verkocht onder de zonde (...) Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods? En daar had niet alleen Paulus last van maar al Gods kinderen. Als je de Psalmen leest zul je overal de donkere belijdenis van zondigheid, schuldigheid, mismoedigheid, ingezonkenheid enz. aantreffen. Maar ook de belijdenis van schuld. Ook het toevluchtnemen tot de Heere om vergeving en reiniging (ook bij herhaling). Ook de blijde tonen van dankbaarheid en verlossing als God de zonden vergeeft en Zijn vriendelijk aangezicht weer doet zien. Dit alles is nu de (inwendige) strijd tussen vlees en geest waar Paulus over schrijft in Rom. 7 en Gal. 5.

Wanneer een kind van God dus last heeft van zijn zondig vlees, verdorven ik, oude mens, of hoe wij het ook zouden willen noemen, dan is dat niet iets vreemds of onbijbels, want de realiteit en voorbeelden ervan worden ons in de Bijbel voorgehouden. Laten zij in deze toestand aan Gods genade niet wanhopen, ook niet in de zonde blijven liggen, des te meer zoeken te schuilen in de bloedwonden van Christus en smeken om het voortgaande en vernieuwende werk van de Heilige Geest in hart en leven. Het is een levenslange les steeds meer te ontdekken wie God is, wie jezelf bent en blijft en wie Christus is voor zulke zondaren en Zijn volk.

Nu kan het duidelijk zijn dat de zaligheid niet afhangt van een bepaald gevoel of toestand op een bepaald moment. Het hangt aan de zaligmakende kennis van Christus in de vergeving van onze zonden en het leven met Hem zoals ik hiervoor heb beschreven. Ik hoop je zo de weg te hebben gewezen. Laat het je verlangen worden, zijn en blijven om door het geloof Christus te kennen en te volgen. Hij is de weg, de waarheid en het leven. En buiten Hem is niets anders of meer nodig.

Je ds. A. Kot

1 reactie
Gracious
Laat de hoop niet langer varen! Ook voor jou is er een plekje waar je hoort!

Het liedje dat je zelf quote, geeft je ook het antwoord